reklama

Kráľovná lumpov

Túto nevšednú knihu autorky Doroty Kubínovej mi venovala moja milá k meninám. Referencie, ktoré som na ňu mal, boli skôr negatívne a takže celkovo môžem povedať, že ma mierne kladne prekvapila. Ako názov a obrázok z obálky naznačuje, ide o veci za hranicou...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

... zákona, samozrejme. Tie veci sú tri, aspoň podľa obsahu a volajú sa Kvetka, Zdenka a Terézia. Vlastne to nie sú veci, ale tri ženy, ktoré sa dostali za hranicu rôznymi spôsobmi. Podľa nich sa nazývajú tri príbehy, ktoré sa rozvetvujú a predstavujú kopu ďalších postáv. Myslím, že mnohých čitateľom môže vadiť práve ten zdanlivý nesúvis mnohých línií príbehov, pohľadov do minulosti, nakoniec celý dej sa odohráva v hlbokom socíku, v osemdesiatych rokoch.

Z príbehu do príbehu prechádza pár postáv, najmä najväčšia kmínka Kvetka a vyšetrovateľ prokuratúry Juraj spolu so svojou rodinou. Najviac sa mi páčili práve drobné pohľady do života obyčajného človeka, ktorý má svoju prácu, dáva jej veľa času a energie, miluje svoju ženu a predsa jej to občas nedáva úplne najavo ...

... no prosto v tom maníkovi som sa trochu našiel. Ale aby som nebol až taký osobný, vyberám úplne krátky úryvok, v ktorom sa pán vyšetrovateľ snaží za asistencie svojho psa primontovať utrhnuté dvierka schránky v paneláku. To som zatiaľ nikdy nerobil.

Juraj odhodlane držal v rukách dvierka a skrutkovač, a Lump kráčal za ním. No čo, aspoň bude veselo. Lump presne poznal technické schopnosti svojho pána. (Patrilo medzi ne naštartovanie auta, ale iba za suchého a teplého počasia a ak to auto nestálo do kopca.) Predsa on chodil už pol roka s vodidlom, ktoré sa kedysi pružne namotávalo tam a späť.

Show spojenú s osadením dvierok si predsa nenechá ujsť. Zdvihol sa na všetky štyri a s predstavou zaujímavej hry s nejasným rozuzlením nasledoval Juraja. Na prízemí zaľahol na zem a jedným okom sledoval pokusy svojho pána s dvierkami a druhými okoloidúcich. Lump mal tentoraz smolu, jednak bol večer a väčšia časť obyvateľov paneláku bola prilepená pri televízoroch a jednak sa Jurajovi podarilo tie dvierka namontovať v slušnom čase.

Štýl taký suchý, ale i takým sa dá vyjadriť veľa zaujímavých fragmentov.

Knihu som si prečítal s chuťou.

(písané 11.5.2005)

Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu