reklama

Daniel Pennac: Lidožrouti z Obchoďáku

Na návšteve u švagrinej som bezostyšne prehľadával jej knižnicu, hľadajúc nejakú hodnotnú umeleckú knižku, ktorú by som si mohol pomedzi rozhovor listovať. Našiel som ich niekoľko, no okrem toho som natrafil na dva kusy tej istej knihy. Keď som na to poukázal, okamžite som jednu z nich dostal, na, prečítaj si! Vzal som, išlo o román prikladaný k Mladej fronte podobným štýlom, ako SME vydávalo svoju Svetovú knižnicu 20. storočia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ako som práve zistil vo Wikipedii na stránke autora , Lidožrouti sú román len toť z roku 1985, je to prvý diel celej ságy a ... je to kniha trochu strelená. No posúďte sami:

  • hlavný hrdina sa stará o 5 nevlastných súrodencov, ktorým je najstarším bratom a jeho mama rodí a rodí,

  • pracuje v obchodnom dome ako obetný baránok,

  • v tom istom obchodnom dome vybuchuje jedna bomba za druhou,

  • zaujímavý dej je prelínaný s opismi a najmä surrealistickými pasážami temer vo vianovskom štýle,

  • nielen polícia ako celok, ale dokonca aj jednotliví policajti vystupujú v podstate ako veľmi kladní hrdinovia, ktorí hlavnému hrdinovi veria aj "nemožné",

  • každý zo súrodencov sa nejakým spôsobom jedinečne prejaví skoro ako v comicse,

  • dokonca aj jeho pes sa jedinečne prejaví (a tým nemyslím psí zápach),

  • podivne sexuálne zafarbené mužské postavičky roztrúsené po deji,

  • ... (a už mi v tej rýchlosti nič konkrétne nenapadá, len taký pocit, že to ešte zďaleka nie je všetko).


Povedal by som, že väčšina knihy stojí a padá (ale to ani moc nie) na zvláštnom povolaní hlavného hrdinu. Keď sa akýkoľvek zákazník sťažuje na reklamačnom oddelení a javí úmysel vytĺcť z obchodného domu náhradu nejakej škody, šéf reklamačného si zavolá hlavného hrdinu a znosí ho ako sirotu hroziac všetkým od pokuty cez výpoveď až po zosobnenie škody. Zákazník to zväčša psychicky nevydrží, nechce byť dôvodom zničenia života chudáka zamestnanca a tak všetko okrem obyčajnej reklamácie výrobku stiahne, nepodá, zruší. A o to práve ide. Komédia.

Obetný baránok si necháva nadávať pre čokoľvek a to veľmi presvedčivo. Prvá scéna, v ktorej mu kvôli pokazenej chladničke hrozí okamžitý vyhadzov, vyzerá veľmi presvedčivo. Keď mu vzápätí hrozil súd kvôli zlomenej posteli, už mi došlo, že s tou jeho zodpovednosťou je to asi všelijako... a potom to už čoskoro sám vysvetlil. V ďalšom deji sa ukázali klady aj zápory takéhoto zamestnania, nebudem prezrádzať.

Ako vravím, zvláštne čítanie. Občas trochu uletené na môj vkus, viac ako nepravdepodobné, ak to malo byť realistické, ale zase príliš reálne, ak to malo byť uletené. Keby som mal povedať, že koľko na stupnici od 0 do 10, asi tak 6.




Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu