reklama

Nenad Veličković: Sahib

Predstavte si nasledovnú situáciu. V Bosne a Hercegovine sa skončila vojna. Do krajiny vtrhli medzinárodné organizácie pomáhajúce s obnovou. Financovanie je zabezpečené zo zdrojov zvonku. Nejde o to pomôcť čo najviac, ale čo najviac si uchmatnúť pre seba. Do jedného ofisu prichádza snobský Angličan, ktorého prezývka dala meno celej knihe. Čo je to za akého, čo a ako sa o ňom dozvieme?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Forma je jednoduchá. E-maily od niekoho pracujúceho v Sarajeve svojmu milému niekde v Anglicku. Tu som sa prvý raz zarazil... nepomýlil sa náhodou prekladateľ? Skutočne to chlap píše chlapovi a tituluje ho "George, láska moja"? Nepomýlil som sa. Hlavný hrdina je homosexuál. No fajn. Vo chvíli, keď mi to došlo, začal som mať podozrenie, že sa v knihe budú rozoberať najmä aspekty tohto vzťahu.

Našťastie som sa mýlil. Pravda, vzťah, najmä žiarlivosť na diaľku, sa trochu rieši, ale v znesiteľnej miere. Hlavný dôraz je položený na pozorovania Sahiba o krajine, v ktorej sa vyskytol.

Keby to napísal nejaký Angličan alebo Američan, boli by tie pozorovania asi považované za trochu politicky nekoretné. Nie trochu. Dosť veľa. Lenže Nenad Veličković je z Bosny a Hercegoviny*.

Moja milá po prečítaní povedala: "Ako u nás."

Logika neokolonializmu je jasná:

Neviem si predstaviť efektívnejší spoločenský systém, ako je ten náš.

Vybudujeme jadrovú elektráreň, predáme elektrinu a kúpime odborníkov; tí vymyslia spôsob, ako sa zbaviť jadrového odpadu, potom už odborníkov kupovať nemusíme, lebo tí najlepší utekajú pred odpadom, ktorý sme uskladnili v ich krajine, a prídu k nám aj sami; v ďalšej fáze vymyslia spôsob, ako liečiť ožiarených tým odpadom, a nakoniec vynájdené nové lieky predávame príbuzným tých lekárov, ktorí na výrobe tých liekov dobre zarábajú a časť svojho príjmu posielajú chorým príbuzným.

Len kapitalizmus je dnes schopný reagovať na ekologické požiadavky využívanám jedrového odpadu na prevenciu pred humanitnými katastrofami.

Kedykoľvek som depresívny, pozriem sa von oknom.

U nás sú rady pred divadlami, tu stoja pred veľvyslanectvami a ľudovými kuchyňami.

Naši dôchodcovia turisti dobývajú svetadiely, tu dobývajú kontajnery.

Človek pri podobných opisoch a úvahách rozmýšľa, či je Slovensko skôr na strane "rozvinutých" alebo na strane "zaostalých". Dá sa to vôbec zovšeobecniť? Alebo ako kde? Ako kto?

Rozhodne vynikajúca kniha, aj na zamyslenie, aj na pobavenie. Dokonca by som povedal, že ja som sa viac bavil.


* V diskusii diskutér tetete napísal: "Veličković je srbský spisovateľ (Bosna je etnicky rozdelená na Moslimov "Bošnjakov," Srbov a Chorvátov - v srbčine je významový rozdiel pojmov "Bosanac," teda obyvateľ Bosny bez ohľadu na etnickú príslušnosť a "Bošnjak," teda príslušník tzv. moslimského národa z čias SFRJ). Ak napíšeme, že Veličković je bosniansky spisovateľ, môže to zvádzať k domnienke o jeho príslušnosti k Moslimom." Preto mierne upravujem...



Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu