reklama

Josef Škvorecký: Mirákl

Už som o jednej autorovej knižke písal (Prima sezóna). V tejto som sa stretol s rovnakým rozprávačom - hlavným hrdinom Dannym Smiřickým, ktorý má opäť výrazné autobiografické črty. Kniha je silne previazaná s realitou, najmä pokiaľ ide o kultúrnu a politickú scénu Pražskej jari. Ak by som mal niečím bulvárne upútať, spomenul by som napríklad diskreditačnú fotografiu ukazujúcu intímnu scénu jedného z bossov strany a známej speváčky. Vraj montáž ŠtB.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Dej sa tiež čiastočne odohráva v Kostelci, ale ...

  • odvíja sa v niekoľkých časových rovinách (tesne po víťazstve pracujúceho ľudu, v medzidobí 1955-1968, v pamätnom roku 1968, aj po ňom),

  • je tu väčší počet významných postáv,

  • Danny už nie je tým malým chlapcom (ale postupne učiteľom, spisovateľom a dokonca pomaly i odporcom režimu),

  • geograficky má oveľa širší záber (Praha, všelikde v Čechách, Viedeň, USA, ...).

Nosným motívom knihy, na ktorý je všetko ostatné navešané, je údajný zázrak: počas bohoslužby sa pohla socha. Desiatky svedkov a desiatky vysvetlení. Bol to skutočne zázrak? Inštalovala ŠtB nejaký mechanizmus, aby zdiskreditovala katolícku cirkev? Niekoľko osôb vedie vyšetrovanie s rozličnými motívmi. Danny ku koncu prichádza s vysvetlením, ktoré neodporuje známym faktom a indície preň svedčia, no presvedčivo ho nemôže dokázať. Ostáva ešte jedna možnosť: bol to zázrak.

Dôležitým je i osobný život Dannyho a jeho vnútorné úvahy. Viete si predstaviť, aké to je, keď vás zvádza dievča ešte nie dospelé, ale už nie pod zákonom, vy ho chcete, ale ako na potvoru ste sa práve nakazili kvapavkou? Výhovorka, že zdržanlivosť je spôsobená náboženskými dôvodmi, má nečakané následky. Veľmi sugestívny je i neskorší opis strachu autora, ktorý v uvoľnenej atmosfére dá von svoj príliš kritický rukopis a rýchlo pochopí, čo mu hrozí po príchode spojeneckých vojsk 21. augusta. Nakoniec, autor to prežil a nie je na škodu si také veci občas pripomenúť - potom človek ináč vidí i svoju realitu.

Pomery panujúce na strednej škole pomerne krátko po Víťaznom februári sú osobitnou kapitolou. Učitelia sú rôzni rovnako ako je to všade vo väčšom kolektíve. Niektorí by sa pre žiakov obetovali, iní hľadia len na seba - na kariéru alebo chcú mať pokoj. Podaktoré scény sú maximálne humorné. A čo popisy ľstí na tajných...

Ako to už u mňa býva pri dobrej knižke, občas som uhádol vývoj, ale v oveľa viac prípadoch ma autor prekvapil. Z negatív by som snáď spomenul príliš časté striedanie rôznych línií deja, podľa mňa niekedy samoúčelné. Čo už človeku dajú tri odstavce, ktoré príslušný dej skoro neposunú, len si ich treba pamätať, lebo o desať strán sa k nim vrátim?

Zoznamovanie s postavami trvalo dlho, ale v druhej polovici knihy som ju už doslova hltal, túto miešaninu úvah, humoru, umeleckého popisu reálnych udalostí, detektívneho pátrania...

Ešte pár slov o tom, ako som sa ku knižke vlastne dostal. To bolo tak... dakedy dávno, keď som ešte chodil na vysokú školu, otvorili v Bratislave na Kozej ulici kníhkupectvo Artfórum. Celý uveličený som sa ním prechádzal a obdivoval som nekonečný výber najmä českých kníh, z ktorých mnohé inde vidieť nebolo. Mojej mame som tam k Vianociam kúpil práve Mirákl. No a keď som sa krátko po napísaní o Prima sezóne prehrabával v rodičovskej knižnici, padla mi do ruky. Vhodne padla...

(písané 3. septembra 2005)

Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu