reklama

Timrava: Hrdinovia & V čas vojny

Návrat ku koreňom? Klasika občas musí byť? V časoch povinného čítania, ktoré som ináč konzumoval pomerne poctivo a zväčša s chuťou, ma Božena Slančíková akosi obišla. Nikdy v živote som sa k žiadnemu jej textu nedostal. Samozrejme mám v pamäti nejakých Ťapákovcov ako prototyp istého druhu spoločenstva s mentálnou poznámkou, že treba sa na nich raz pozrieť. Nedávno som na návšteve u príbuzných siahol do knižnice a z osudia som si vytiahol inú jej knihu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Keď som sa do knižky (vo vydaní, ktoré som mal v rukách, ledva 170 strán, takže na moje pomery vlastne knižôčka) začítal, následne moja cesta viedla na stránky Zlatého fondu , že čo iné od Timravy majú. Na moje prekvapenie nemajú nič. V podstate samozrejme, lebo Timravine diela sú ešte pod zákonom.

Takže zatiaľ dve diela v jednom zväzku: dlhší Hrdinovia a poviedka V čas vojny. Obidve sa odohrávajú počas prvej svetovej vojny a rozprávajú príbehy zo slovenskej dediny v zázemí, z ktorej postupne odchádzajú muži na front. Dôsledkom je, že je stále menej rúk k práci na poli, v maštali, doma a pritom sa ustavične zvyšuje šanca, že sa chlap domov nevráti alebo sa vráti ako kalika.

Kto sú hrdinovia z názvu? Odpoveď nie je jednoznačná - je nejednoznačná zámerne. V pravom slova zmysle za nich možno považovať práve odvedencov, ktorí hrdo nesú svoj kríž (obzvlášť pomocník notára Širický z panskej vrstvy, ktorý v súlade s autorkiným zámerom vyvoláva temer len kladné emócie), v ironickom naopak vojnoví horlivci, ktorým postupne stále dochádza, že ich napriek všetkému môžu odviesť (do kontrastu pán notár Baláň s rozklepanými kolenami na asentírke).

Timrava sa v tomto diele rozhodne nebojí veľkého množstva postáv. Prvých pár strán vyzeralo, že sa celý dej knihy odohrá v priebehu pár dní po vyhlásení mobilizácie, ale aj časové rozpätie je veľmi dobre zachytené. Samozrejme príbeh je pomerne lineárny, nie je to žiaden thriller, ale pokiaľ len spolovice zachytila realitu uvažovania ľudí tej doby, čitateľ si môže uvedomiť, ako veľmi sa svet zmenil.

(Mojím obľúbeným príkladom zmien sveta je mobilný telefón. Začali sa vyskytovať nielen u nás v čase, keď som už bol na vysokej škole, takže si dobre pamätám časy bez neho a predsa je dnes takou bežnou vecou, že sa svet bez neho zdá úplne nemysliteľný.)

Čo ma v knihe zaujalo najviac? Bezosporu z dnešného pohľadu archaický štýl a pravopis. Ten nie je prekvapivý (kniha prvý raz vyšla v roku 1918 a "moje" vydanie je z roku 1953), ale veľmi sa mi páčil. Krátky príklad:

Plačúcu ženu poslal preč, odbavil posla a on sadol za zelený stôl. No práca nejde nijako. Odošle i ženu vdovicu a káže jej druhý raz prísť. Duch malomocný od strachu. Tvár pod pol hodinou ostarela mu. Bezpečný výraz očú zmizol, sebavedomá črta okolo úst stratila sa a na čele usalašila sa úzkosť. Shrbil sa a hlavu podoprel rukou unaveno. V duchu zimnične premietava otázku, ako sa chrániť pred nebezpečenstvom, ktoré ho čaká? Nesmú ho vziať; on nemôže ísť na vojnu. Je slabý na srdce a takého nevezmú. Nepokojí ho vždy - spávať nemôže. Žalúdok zničený už dávno... hľa, ako mu zaškodila pečienka, slovom - je žobrák. I shľadúva v pamäti, kedy a na akú chorobu bol trpel od detinstva. Aké defekty ktorá choroba nechala mu, pre ktoré teraz nie je súci do boja. A k tomu: veď nemôže okres byť bez notára! A že sú dvaja? Keď chcú vziať niektorého z nich - nech vezmú Širického...

Asi by som ocenil, keby dnes niekto napísal knihu s modernejšou tematikou a takýmto archaickým štýlom. Ani by nemusela mať také venovanie ako môj archaický výtlačok:

Za vzorné rozširovanie straníckej tlače venuje OV KSS Levice

Dokonca by som bol rád, keby také venovanie žiadna nová kniha nemala.



Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu