Titulok som si požičal z ktorejsi základoškolskej čítanky. V rozprávke o rýmovacej krajine sa v škole prikladalo do kachiel tak, že najskôr niekto otvoril ("Vierka, otvor dvierka!") a potom nastúpil Miloš. Takéhoto šikovníka by sme potrebovali aj v dnešných dvoch úlohách.
Problém č. 19 |
Riešenie takto zadanej úlohy určite nie je jednoduché. Kto by sa doňho pustil, musel by si uvedomiť niekoľko skutočností a potom skúšať, skúšať, skúšať umiestniť svoju predstavu do vymedzeného priestoru šachovnice. Pozrime sa na niekoľko takýchto banálnych faktov.
Predovšetkých kráľ si nemôže chodiť len tak hala-bala. Nesmie vstúpiť do šachu. To znači, že strelcov musí brať vodorovným alebo zvislým ťahom, veže diagonálnym a dámu... odkiaľ môže vôbec zobrať kráľ dámu, aby predtým nebol v šachu? Vlastne nemôže. Predtým než zoberie dámu, musí byť kráľ v šachu. Keďže sám do šachu vstúpiť nemôže, musí bielu dámu zobrať hneď prvým ťahom, ináč by sa k nej už nemohol priblížiť.
Pri umiestňovaní šachových kameňov treba samozrejme brať do úvahy, že pešiaci nemôžu stát ani na prvom, ani na poslednom rade, nebolo by rozumné niečo postaviť hneď vedľa bieleho kráľa, ktorý by čiernemu znemožňoval branie... no nebudem to už ďalej naťahovať. Tu je jedno možné riešenie:

Séria braní ide takto: 1.Kxa2 2.Kxb2 3.Kxa3 4.Kxb4 5.Kxc5 6.Kxc4 7.Kxd5 8.Kxe6 9.Kxe5 10.Kxf5 11.Kxg5 12.Kxh6 13.Kxh5 14.Kxg6 15.Kxf7 . Samozrejme dáma by nemusela byť práve tam, kde je, mohla by byť i o jedno pole nižšie alebo na druhej strane od jazdca. Dokážete nájsť nejaké principiálne odlišné riešenie?
Problém č. 20 |
Druhá úloha, ktorej celé riešenie neuvediem, by nemala byť až taká náročná, navyše má úplne jednoznačné riešenie. Na šachovnici je len 6 bielych figúr, ktoré stoja pekne v základnom postavení.
Keď skúsime dať mat 2. ťahom bez bieleho kráľa, ľahko zistíme, že kľúčovým je pole f2, šikmo doprava nahor od čierneho kráľa, ktorý by cezeň mohol utiecť z prvého radu. Biely preto môže matovať druhým ťahom takto: 1.Jh3! Kd1 a teraz napr. 2.Sa6# .
Aby sa splnila úloha, postavením bieleho kráľa niekam je treba tomuto matu zabrániť. Ponúka sa postaviť ho na h3. Ak však pridáme bieleho kráľa na h3, objaví sa pre bieleho iná možnosť dať mat 2. ťahom: 1.Se3! Kd1 alebo Kxf1 (teraz sa ukazuje, že biely kráľ kryje g2, takže môže nasledovať ...) 2.Ja3# .
Tak ako zabrániť bielemu dať mat 2. ťahom? (Samozrejme nemožno bieleho kráľa stavať na d1, d2, e2, f2, králi nemôžu stáť vedľa seba.)
(písané 24. novembra 2005)