reklama

Učiteľka nad zlato

Tento článok nie je venovaný spomienke na niektorú z mojich učiteliek (i keď niekedy v budúcnosti...). Nie je venovaný ani chvále či kritike (s iróniou v nadpise) konkrétnej učiteľky, či dokonca celého stavu. Je o knižke Anishe Lakhani s týmto názvom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Treba povedať, že svet, v ktorom sa dej odohráva, je mi na hony vzdialený. Iste, mám na miestne pomery slušné vzdelanie, ale v čase, keď som chodil na základnú školu, nič také ako súkromné školy u nás neexistovalo. Navyše, nie je súkromná škola ako súkromná škola. Langdon Hall je špičková súkromná škola na Manhattane, takže pomery žiakov a jej rodičov sú... neskutočné.

Do tejto školy prichádza učiť čerstvá absolventka newyorskej University of Columbia Anna Taggertová. Dala bokom možné prachaté kariéry, ktoré jej vlastné vzdelanie ponúkalo a ide učiť. Lebo chce učiť, cíti to ako poslanie, baví ju to. Mimochodom, poznám podobný prípad v mojom blízkom okolí, človek, ktorý by zarábal možno niekoľkonásobne viac, keby sa vykašľal na učenie... život nie je len o peniazoch, je veľmi spokojný so svojou voľbou.

Ale hop, v knihe sa zdá, že v tomto narazila kosa na kameň. Lebo život vyzerá byť najmä o peniazoch (a trochu o moci). Na jednej strane aj tá najhoršia kutica na Upper East Side má nekresťanský nájom a plat nie je najvyšší ani v Langdone, na druhej strane na učiteľa spoza katedry dýcha neskutočné bohatstvo, v ktorom sa žiaci a ich učitelia topia.

Neprekážalo mi, že trinásťročné dievča má cartierky, prekážalo mi, že ich nemám ja.

K tomu prirátajte ešte prakticky bezvýhradné podriadenie sa školy akýmkoľvek vrtochom žiakov a ich rodičov. Systém "Kdo maže, ten jede." Od učiteľov sa očakáva progresívnosť, ale v riadne pokrútenom zmysle tohto slova. Niet divu, že Annine nadšené prístupy k učeniu narazia.

Od rýchleho konca, psychického alebo finančného, ju zachráni doučovanie. Poobede a večer začne chodiť doučovať iných žiakov iných súkromných škôl a platby vôbec nie sú zlé. Zrazu lepšie rozumie školskej progresívnosti, zrazu si môže dovoliť všetky značky, za ktorými sa momentálne vzdychá. Zistí, že aj učiteľ môže byť v plnke. Ale...

Myslím, že k obsahu by stačilo. K forme asi toľko, že sa vôbec nevyznám vo všetkých tých značkách, ktorými sa stránky knihy hmýria (ok, o niektorých som už počul, ale mne Prada nesluší, ešte tak nejaká ovocinárska firma), ale to u cieľovky evitoviek nebude problém. Zaskočila ma brutálna hrubica niekde okolo strany 200, v knihe, ktorej hlavnou hrdinkou učiteľka jazyka, je to vcelku vtipné (ako na potvoru ju teraz nemôžem nájsť).

Napriek týmto drobným negatívnym detailom som knihu prečítal na jeden záťah, lebo som bol veľmi zvedavý, ako sa to vyvinie a ako to dopadne a držal som palce hlavnej hrdinke v jej ideáloch a ... prosto slušne remeselne napísané.





Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu