reklama

Zametanie vody

Ivane (Lackovej) vyšla kniha, zvestovala mi na jar moja milá. Tú si musím prečítať, podčiarkla. Nuž dobre, vravím, aspoň viem, čo si vezmeš na čítanie na dovolenku. Tak aj bolo. A teraz v septembri už po dovolenke som sa k nej dostal i ja.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Iste, bol som si vedomý toho, že leziem do niečoho nie práve určeného pre mňa. Hovorí sa tomu ženský román (i keď Zametaniu vody kade-tade nadávajú aj do noviel). Ale nie som v tomto žánri ani automaticky stratený - zopár ženských románov sa nachádza aj v dve roky starom sumári knižnej rubriky . (Mimochodom, už je načase obnoviť i tento sumár, ech.)

Tak som sa do knihy s chuťou pustil. A viete čo? Neopustila ma až do konca, tá chuť. Aj keď niektoré prvky boli relatívne banálne. X ženských kníh sa začína rozvodom a končí nájdením toho správneho chlapa. (Presne naopak, ako to v skutočnosti funguje v živote.) Peripetie medzi týmito dvomi momentmi sú tiež relatívne bežné (na literatúru samozrejme): zákerná choroba, do toho pracovné trable, pocit osamelosti, rozvíjanie známostí striedavo s niekoľkými chlapmi, ženská spolupatričnosť...

Preto je zásadnou otázka: čím sa čitateľný ženský román odlišuje od nečitateľného? Konkrétne: čím sa odlišuje Zametanie vody od iných diel z tej istej poličky v kníhkupectve?

Možno sú to záblesky či dokonca občas celé pasáže realizmu v bačorine ženskorománového štandardu. Povedzme taká kritika ryžoviska alias prostredia väčšej firmy (na slovenské pomery), kde je človek človeku vlkom a vyššia berie. Niektoré ďalšie postrehy autorky, ktoré by rovnako dobre mohli byť použité v psychologickom románe alebo v niečom inom náročnejšom. V niektorých chvíľach som ľutoval, že Ivana ako autorka neskúsila iné vody. Lebo každý žáner má svoje konvencie.

A Zametanie vody nakoniec tie ženskorománové zásadne neporušilo.

Dalo sa to čítať. Ale je to škoda. Snáď nabudúce.


Full disclosure: Autorku knihy náhodou osobne poznám a moja manželka ju pozná veľmi dobre.







Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu