Riešitelia v Petržalke

Autor: Juraj Lörinc | 20.2.2012 o 0:10 | (upravené 25.3.2012 o 21:28) Karma článku: 4,36 | Prečítané:  984x

Včera a dnes, teda 18. a 19. februára, sa v šachovej klubovni Slovana Bratislava v Petržalke konali jubilejné 20. medzinárodné majstrovstvá Slovenska v riešení šachových skladieb. Aj keď sa mi veľmi nechcelo, nakoniec som sa v sobotu ráno rozhodol, že riešiť pôjdem. A môj český kamarát Michal Dragoun sa mi priznal, že sa mu tiež v piatok ráno ani nechcelo cestovať z Prahy, ale keď už to Marekovi sľúbil, že teda predsa príde. Tak sa pozrime, ako to dopadlo, a mám tu aj zopár úloh.

Celkové výsledky sú zverejnené na stránke Slovenskej organizácie kompozičného šachu ako PDF súbor. Stručne vyberám (maximálne bolo možné získať 90 bodov, celkový čas k dispozícii bol 360 minút):

1. GM Michal Dragoun (CZE, rating 2507) - 76,5 bodu za 269 minút
2. GM Andrej Selivanov (RUS, 2567) - 69,5 / 271
3. FM Marek Kolčák (SVK, 2381) - 69 / 314
4. FM Klemen Šivic (SLO, 2402) - 64 / 345
5. IM Valerij Kopyl (UKR, 2466) - 60,5 / 341
6. Juraj Lörinc (SVK, 2164) - 58,5 / 354
7. Tomáš Peitl (SVK, 2201) - 57,5 / 348
8. FM Emil Klemanič (SVK, 2349) - 54 /341
9. Oto Mihalčo (SVK, 2089) - 50 / 354
10. FM Marko Klasinc (SLO, 2329) - 49,5 / 360
(spolu 25 súťažiacich)

Ako to už býva, papierové predpoklady sa zväčša potvrdili. Dvaja zúčastnení veľmajstri obsadili prvé dve miesta, aj ďalšie zabrali medzinárodne otitulovaní riešitelia. Moje 6. miesto je pozitívnym prekvapením, druhým Slovákom som na medzinárodných majstrovstvách ešte nikdy nebol. Pravda, pomohli mi aj absencie (GM Ladislav Salai, FM Peter Gvozdják) a slabšie výkony Emila Klemaniča a Ľuba Širáňa, ktorý dokonca skončil až za prvou desiatkou. Na druhú stranu som s trochou šťastia po dlhokánskom čase správne vyriešil všetky dvojťažky, zvyčajne v nich namiesto 15 bodov robím len 5 - a 48,5 by na prvú desiatku nestačilo. Riešil som vyrovnane (okrem oddelenia štúdií, kde som klasicky spravil nulu), zvládol som aj mnohoťažky a samomaty, takže som na druhý deň poskočil z 11. na 6. miesto.

Za zmienku stojí aj niekoľko nádejných správ do budúcnosti. Jednak pevné etablovanie Tomáša Peitla, ešte stále juniora, medzi najlepšími slovenskými riešiteľmi, ostatne už má rating lepší ako ja. A druhak dobrý výkon juniorky (!) Moniky Švaralovej, ktorá s 18 bodmi za 360 minút obsadila 17. miesto.

Pozrime si niekoľko úloh. Tentoraz budem riešenie komentovať stručnejšie ako zvyčajne, najskôr vysvetlím ideu a môj riešiteľský prístup, potom ukážem riešenie.

Problém č. 227
Eeltje Visserman
Problem 1953

Mat 3. ťahom (6+14)
Z oddelenia trojťažiek vyberám problém č. 227. Biely chce odskočiť niekam jazdcom tak, aby hrozil De7#, ale čierny má k dispozícii silnú obranu Jf7. Tak sa dalo relatívne ľahko prísť na správny prvý ťah, ktorý je 1.Kg6. Jazdec pritom musí odskočiť na pole, kde ho čierny nemôže zobrať. Keďže biely kráľ jedno také pole zapchal a na g8 by jazdec odviazal strelca (teda by to bolo bez hrozby dámou na e7, ostáva ako hrozbové pole len f5. To zároveň ukázalo veľmi pekné obrany, keď ľubovoľný odskok čierneho Jd7 otvorí Sc8 ku f5, čo je spoločným obranným motívom. Zároveň však čierny jazdec musí niekam doskočiť - a tým zavrie iné čierne línie k cieľovým poliam bieleho jazdca. Idee takéhoto otvárania a zatváranie línie rôznych kameňov sa hovorí dvojventil. V úlohe sa tak nachádza atraktívny súboj čierneho a bieleho jazdca, skoro ako v Alici v krajine zázrakov.

1.Kg6! [2.Jxf5 [3.De7#] Jf7,Jxf5 3.D(x)f7#]
1...Jb6,Df1 2.Jc6 [3.De7#] Jf7 3.Dxf7#
1...Jb8 2.Jxc8 [3.De7#] Jxc8,Jf7/Jc6 3.D(x)f7/Jxd6#
1...Jc5 2.Jxd5 [3.De7,Jxf6#] Jf7 3.Dxf7#


Mimochodom, všimnite si doplnkovú obranu 1...Df1, po ktorej ide to isté, ako po Jb6. Takéto obrany netešia skladateľov, ktorým znečisťujú krásny obsah, ale najmä riešiteľov. Často sa stáva, že v riešení chýba nejaký nepodstatný variant, obrana, ktorú riešiteľ prehliadol. A za to sa strhávajú body, riešenie musí byť kompletné.

Problém č. 228
Valentin Rudenko
II. cena Memoriál M. Trivanovića 1984

Mat 4. ťahom (10+11)
Spomedzi mnohoťažiek sa mi najviac páčila najkratšia, štvorťažka. Pri pohľade na diagram mi hneď padla do očí batéria Da7-Jb6 nasmerovaná na čierneho kráľa, priam klasická Siersova batéria temer pripravená vystreliť. O Siersovej batérii hovoríme, keď predný odskakujúci kameň otvorí zadný na kráľa, ale zároveň mu uvoľní iné pole, na ktorom ho následne šachuje (a často aj matuje) z iného smeru.

Tejto Siersovej batérie som sa nechcel vzdať, ale dlho som sa zapodieval možnosťou, že v hrozbe bude hrať Jf3 a obrany budú jeho priväzovanie čiernou dámou a vežou. Nakoniec som sa predsa zameral na Siersovu batériu a uvedomil som si, že k tomu, aby fungovala, by bolo treba pokryť jedno z dvoch polí, c4 alebo d5. A keď som si uvedomil, že po ťahu čierneho kráľa na c4 bude zviazaný jazdec e4 od Vg4, bolo rozhodnuté - skúsim pokryť d5. Čím iným ako kráľom?

Hrozba využíva po odchode kráľa z c5 obeť dámy na c5 a blokovanie tohto poľa s následným návratom jazdca na b6. Prišiel rad na skutočné obrany, ktoré sú vyslovene fajnové. Čierny potiahne niečím na 4. rad, aby po ťahu Kc4 jazdec na e4 nebol viazaný a mohol vziať na c5 so šachom bielemu. Lenže niečo môže byť len Vd1 alebo Sh8. A po ich vzájomnom prerušení na d4 biely v správnom poradí odláka jazdca z e4, po čom matuje jazdcom z f3 s využitím väzby inej figúry na d4. Fantastický obsah - a vôbec nie triviálny na riešenie. U tejto úlohy je riešiteľ za námahu odmenený.

1.Ke6! [2.Jd7+ Kc4 3.Dc5+ dxc5 4.Jb6#]
1...Vd4 2.Jd5+ Kc4 3.Vc3+ Jxc3 4.Jd2#
1...Sd4 2.Jc8+ Kc4 3.Jxd6+ Jxd6 4.Je5#


Problém č. 229
János Csak
Pochvalná zmienka The Problemist 1999

Pomocný mat 4. ťahom (4+14)
2 riešenia
Jeden pomocný mat po dlhšom čase. V probléme č. 229 je prakticky zrejmé, že dve riešenia budú začínať 1.Vxb8+ Kxb8 a 1.Sxb7+ Kxb7, lebo ináč čierny môže bieleho rozhýbať len ťažko. (Iste, je tam aj Pg4 a možný odchod Sc6 na b5, ale takú zradu som si nepripúšťal.) Otázka však stojí, že čo ďalej.

Skúsenosti mi povedali, že keď bielemu zostane veža, čiernemu kráľovi je najvhodnejšie zablokovať diagonálny únik jazdcom a veže môže matovať zblízka. Teda, ako reálna možnosť sa ukazovalo blokovanie f6 jazdcom a mat Ve7#. Ako však kráľovi zneprístupniť d6, d5 a d4? Nevedel som na to prísť, preto som dosť dlhú chvíľu skúšal prejsť čiernym kráľom niekam na c5, napríklad. Nedarilo sa. Preto som sa vrátil k problému polí na d-stĺpci.

A vyriešil som ho pritiahnutím bieleho kráľa. Manéver Kxb8xc7-c6 mal výhodu aj v tom, že rušil jednu prekážku bielej veži pre ťah Vb7-e7. Keď sa k tomu prirátala schopnosť Pd7 prejsť na dva ťahy až na d4, bolo vymaľované. Druhé riešenie už bolo jednoduché, pretože analógia funguje celkom dobre, len bolo treba nájsť správneho adepta na blokovanie e4.

(Ešte riešiteľská pikoška - pri stavaní pozície z papiera na šachovnicu som sa pomýlil a vymenil som biele figúry. Postavil som vežu na b8 a jazdca na b7. Ešte šťastie, že som si to všimol relatívne rýchlo, riadne by som si nadával, keby som na zlej pozícii stratil veľa času.)

1.Vxb8+ Kxb8 2.Jf6 Kxc7 3.d5 Kxc6 4.d4 Ve7#
1.Sxb7+ Kxb7 2.Jc5+ Kxc8 3.Je4 Kxd7 4.Sf6 Jc6#


Problém č. 230
József Szoghy
I. cena Magyar Sakkélet 1956

Mat 2. ťahom (9+12)
Ako obyčajne, aj tentoraz je tu jeden kus na riešenie s malým vysvetlením. Z dvoch pokusových dvojťažiek som vybral známejšiu (keďže sa nachádza aj v Albume FIDE). Ľubovoľný odskok Je5 vytvára hrozbu Ve6#, ale jazdec zase musí niekam doskočiť. A treba si vybrať správne. To v krátkom čase (v prvom kola sa riešia 3 dvojťažky za 20 minút) môže znamenať stratu bodov, pokiaľ človek niečo prehliadne. Mne sa tentoraz výnimočne zadarilo na pokusy nenaletieť.














Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico na sneme opäť útočil aj na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Dušan Čaplovič a Pavol Paška.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?