reklama

Dům Thendara

Nečakal som to, ale nejako sa mi pošťastilo prečítať už piatu knihu z darkoverského cyklu od Marion Zimmer Bradley. V čomsi sa výrazne odlišovala od predchádzajúcich (odkazy na ne dole v súvisiacich článkoch). Po prvý raz (pre mňa) do deja vstupujú Pozemšťania, pardon - Terrania. A pritom spracované myšlienky sú dosť nefantasy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Je fakt, že som som nejakú knižku z českého vydania preskočil, počítam, že práve v nej sa popisuje kontakt Terra - Darkover. Pozemšťania sú členmi veľkého impéria ľudských svetov a Darkover je jednou z mnohých novoobjavených planét. Kedysi ľudia Darkover osídlili, pretrhali všetky kontakty so Zemou, skrížili sa s miestnymi humanoidmi a ich spoločnosť sa vyvíjala skôr smerom späť. Z mojich dojmov z predchádzajúcich kníh je jasné, že Darkover je vlastne feudálna planéta.

Terrania majú na Darkoveri len malú misiu. Skúmajú svet okolo a snažia sa zistiť, či môžu svoju oveľa rozvinutejšu technológiu odovzdať "skoro barbarom". Skúsenosti z iných novoobjavených svetov hovoria, že obuvatelia takýchto planét zvyknú doslova drankať - dajte nám toto, dajte nám tamto .

Darkover je iný. Sú hrdí a miestni vládcovia, Comynovia, temer ignorujú Terranov, nedávajú o sebe veľa vedieť. Aký je dôvod? Najskôr v tom, že majú niečo, čo Terrania nemajú - a ani to nikdy mať nebudú. Laran. Skutočné parapsychologické schopnosti. Čítať druhým myšlienky, vciťovať sa do nich, ovládať ich, pohybovať predmetmi, meniť počasie, čo si len dokážete v bujnej fantázii predstaviť.

Tak to by sme mali kulisy. Ale najsilnejšie myšlienky vinúce sa celým románom sú úplne iné. V popredí je jednoznačne úloha ženy v spoločnosti.

Hlavné hrdinky sú členkami spoločnosti slobodných amazoniek, cechu žien, ktoré sa zriekli sveta. To neznamená, že sú mníšky. Nie, len sa dobrovoľne vzdali "výsad", ktoré žena v darkoverskej spoločnosti má. Nemajú nárok na to, aby ich muži chránili, chránia sa samé. Nenechajú sa mužmi živiť, živia sa samé. Nevydajú sa, nanajvýš vstúpia do relatívne voľného zväzku slobodných ľudí, v ktorom ani jeden nemá nárok na nič toho druhého. Pomáhajú si navzájom.

Nie som odborník na feminizmus, i keď som o ňom ako relatívne rozhľadený človek počul dosť veľa. Pozitívneho i negatívneho. Keby sa ma však v najbližšom čase niekto opýtal, či by som mu vedel povedať aspoň jednu feministickú knižku, bez váhania by som odpovedal: "Dům Thendara od Marion Zimmer Bradley."

Dodávam, že autorka neplytvá popismi sexuálnych scén, skôr pitvá to okolo, a to okolo heterosexuálnych aj lesbických vzťahov.

K tomu sa pridáva silná vedľajšia myšlienka. Hlavná hrdinka Terranka (i keď vychovaná na Darkoveri) vstúpi do darkoverskej spoločnosti slobodných amazoniek, vzhľadom k neznalosti miestnych zvykov sa dostáva do rôznych problémov. Druhá hlavná hrdinka Darkoveranka vstúpi do zväzku s Terranom. Žije a pracuje na terranskej misii - a tiež je v problémoch. Ešte v niektorých ďalších aspektoch sa prejavuje silný kultúrny šok - aké to je, keď človeka presadia do úplne inej spoločnosti.

Obidva hlavné motívy sú rovnako zaujímavé aj bez sci-fi a fantasy pozadia. I keď možno s niektorými riešeniami autorky nesúhlasiť, rozhodne stojí za to porozmýšľať nad tým, čo sa s hrdin(k)ami deje. Zase som kvôli tomu dvakrát nešiel spať pred druhou v noci, nemohol som sa od knižky odtrhnúť... ešte stranu... ešte kapitolu... jedna hodina... ešte stranu... ešte kapitolu... a potom sa mi ráno veru nechcelo vstávať.

(písané 21. decembra 2005)


Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu