Indická téma - to znie možno trochu exoticky, ale rozhodne nie šachistom. Rôzne indické obrany sú v repertoári aj slabších amatérov, medzinárodný veľmajster V. Anand sa zaradil medzi majstrov sveta. A predsa indická téma je úplne o inom.
Začalo to ešte v 19. storočí, za Howarda Stauntona. Do jeho časopisu The Chess Player's Chronicle poslal istý pán Loveday štvorťažku, ktorú nikto nevedel vyriešiť. Mala riešenie, ale pre šachistov bolo silne kontraintuitívne. A keďže sa v riešení vyskytovala výrazná téma, akési usporiadanie ťahov s hlbokou myšlienkou, táto téma dostala meno. To sa stalo mnohým témam (že dostali nejaké meno), ale prečo práve indická? Jednoducho preto, že pán Loveday dopisoval z Dillí.
Už je načase si indickú tému aj ukázať. Ale keďže prvá úloha sa ukázala byť nekorektnou, pozrime sa radšej na lepšie konštruovaný problém č. s rovnakou myšlienkou v čistej podobe.
Problém č. 242 |
Biely má čierneho silne pod kontrolou, tomu zostáva jediný ťah pešiakom. Preto je logický pokus 1.Vd5? s očakávaným 1...g4 2.Sf4/Se3/Sd2, ďalej čierny čokoľvek a mat 3.Sc7#/Sb6#/Sa5#. Problém je v tom "čokoľvek", lebo čierny nielenže nemôže hrať čokoľvek, on nemôže v druhom ťahu hrať nič, je v pate! (Teda 1...g4! je vyvrátením pokusu.)
Preto biely musí zahrať trošku nečakaný dlhý ťah 1.Vd1!! Čierny samozrejme nemá na výber, musí potiahnuť pešiakom 1...g4, po čom nasleduje pointa bieleho prvého ťahu 2.Sd2! Zrazu sa ukazuje, že čierny strelec sa môže pohnúť, ale nech ide po odviazaní kamkoľvek 2...Sd7~, príde mat dvojšachom 3.Sa5# .
Nič viac v úlohe nie je, ale práve preto je podľa môjho názoru veľmi vhodnou pre vysvetlenie indickej témy. Jej podstata je v ťahu líniovej figúry cez pole, na ktorom je následne prerušená (s využitím tohto prerušenia, ale pri voľnom výklade definície témy to už nie je nutné). Biela veža tu prekračuje pole d2, tzv. priesečník (takému ťahu sa hovorí kritický ťah) a na tomto poli ju následne preruší strelec. Biely toto prerušenie využije na odpatovanie čierneho.
Problém č. 243 |
Po tomto podrobnom osvetlení si hádam môžeme dať zložitejší príklad, problém č. . Aj tu je v diagramovom postavení priviazaná jedna čierna figúra, Vd4, a čierny má k dispozícii jediný ťah pešiakom. Napriek príprave môže byť prvý ťah prekvapivý: 1.Sh8!! a po obligátnom 1...h4 príde prvé prerušenie 2.g7!
To odviaže čiernu vežu, takže tá pôjde niekam, ale po jej ľubovoľnom ťahu samozrejme nemôže biely hneď matovať, nemá čím. Našťastie má viac času, môže si preto pripraviť mat. Pozrime sa napríklad na obranu 2...Vxc4 . Čo biely?
Máme v zásobe jedno prekvapenie: 3.g8V+! Po tomto šachu sa čierna veža musí vrátiť 3...Vd4 a nasleduje ďalšie prerušenie strelca 4.Vg7! odväzujúce čiernu vežu. Keď táto potiahne kamkoľvek, príde 5.Vc7# .
Po obrane 2...Vxd3 sa hra bieleho do istej miery opakuje: 3.g8V+ Vd4 4.Vg7 V~ 5.Vg3# .
Ale po ďaľšej obrane 2...Vxe4 sa situácia mení a prichádza (možno už nie také veľké, ale predsa) posledné prekvapenie 3.g8J+!. Ukazuje sa totiž, že po 3...Vd4 je možné odviazanie 4.Jf6! a po ľubovoľnom ťahu čierneh veže biely bude môcť matovať na poli vyčistenom braním vežou 5.Je4# .
Nakoniec posledný variant 2...Vxd5 3.g8J+ Vd4 4.Jf6 V~ 5.Jd5# .
Ako sa vám páči takéto zmnoženie indickej témy? Tri rôzne prerušenia jedného strelca na dvoch poliach. Pravda, kritický ťah je len jediný, ale taký pekný do rohu a ako bonus sú pridané dve slabé premeny bieleho pešiaka diferencované ťahmi odviazanej čiernej veže.
Problém č. 244 |
Na riešenie som vám vybral menej náročnú skladbu č. , ktorá však má svoju eleganciu. Okrem indickej témy môže zaujať symetrickým postavením. Keďže biely nemá žiaden ťah, ktorý by zachovával symetriu (po línii f), je zrejmé, že riešenie symetriu nezachová. Ako je ale potom možné, že neexistujú riešenia dve? Veď každý ťah má svoj zrkadlovo symetrický, teda aspoň teoreticky. Ale prakticky sú na ľavej strane tri stĺpce navyše. Treba ich využiť. Je toto dostatočná nápoveda?
P.S. 20.10.2012 - Práve som zistil, že spomínaný článok o indickej téme je k dispozícii on-line, takže nech sa páči nazrieť.