reklama

Legendy Duny 3: Bitka o Corrin

Dnes som dočítal zatiaľ posledný diel seriálu o púštnej planéte Dune. Aj tým, ktorí ešte o Dune nepočuli, môže byť z predchádzajúcej vety zrejmé, že ide o žáner vedeckej fantastiky. Možno medzi nimi budú i takí, ktorí si zahrali niektorú verziu real-time strategy Duna... a pritom nečítali knihu. Je to pravdepodobné. Takí drtiči podľa mňa o veľa prišli.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)
Legends of Dune 3: The Battle of Corrin
Legends of Dune 3: The Battle of Corrin 

Prvá kniha seriálu, ktorú už mnoho desaťročí dozadu napísal Frank Herbert, sa volala jednoducho Duna . Asi pred 13 rokmi sa mi dostalo do ruky české vydanie a bol som priam uchvátený. Autorovi, neskôr zaradenému do skupiny amerických sci-fi dinosaurov aj kvôli úspechu Duny, sa podarilo vytvoriť úžasný svet ďalekej budúcnosti ľudstva.

Ťažko povedať, čo zo sveta Duny je najvýraznejším prvkom. Či samotná púštna planéta, jej obyvatelia fremeni so svojou kultúrou, obrovskí červi, korenie, ktoré sa vyvažuje zlatom, vesmírne koráby cestujúce v okamihu z jedného konca galaxie na druhý, čarodejnice z Bene Gesseritu, Hovorkyne pravdy, mentati, svet bez počítačov, boj Atreidov s Harkonnenami a imperátorom ... jednoducho kniha je doslova prepchatá originálnymi motívmi vynikajúco skĺbenými dohromady a podopretými pomerne hlbokými myšlienkami.

Druhou knihu zo seriálu, ktorú som čítal - a bol som z nej veľmi rozčarovaný - bol český preklad druhého dielu Spasiteľ Duny. Skutočne, po skvelom zážitku z prvého dielu ma plytkosť druhého zaskočila. Tak som na Dunu zanevrel. Až po nejakom čase som sa dal presvedčiť, aby som nahliadol do štvrtého dielu (Božský imperátor Duny). Na moje prekvapenie to opäť bolo ono. Nové nápady, logicky primontované ku starým, bez problémov preklenuté obdobie mnohých rokov ľudskej histórie budúcnosti. Tak som sa trochu poobzeral po internete a zistil, že druhý diel, ktorý som predtým čítal, nevýslovne utrpel prekladom. A vraj vyšiel nový preklad, lepší.

Uveril som a znova si prečítal Spasiteľa. Po novom to bolo oveľa fajnovejšie. Tak som sa dostal i k tretiemu (Deti Duny) a piatemu dielu (Kacíri Duny). Zhodou okolností, šiesty diel sa mi nikdy do ruky nedostal. Počas tohto obdobia som sa dozvedel, že Frank Herbert napísal práve šesť dielov seriálu a že už je mŕtvy.

Aké bolo moje prekvapenie, keď som sa vracajúc zo zahraničnej pracovnej cesty na letisku, tuším v Bruseli, prehŕňal anglickými paperbackami a objavil som medzi nimi neznámy diel Duny! Rýchle preskúmanie prvých strán mi odhalilo v podstate veľmi očakávateľnú vec: Frank Herbert zomrel a na jeho pozostalosť sa vrhli supy, aby ešte zarobili pár bubákov na sláve Duny. Možno je "supy" príliš silné slovo - nové diely napísali spoločnými silami Frankov syn Brian Herbert a Kevin J. Anderson. Po zvážení dĺžky cesty lietadlom do Viedne a autobusom do Bratislavy, ktorá bola predo mnou, som si paperback kúpil.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Božský imperátor Duny

Ako som zistil, Herbert ml. a Anderson spolu vytvorili dve série pokračovaní, dve trilógie. Prvú trilógiu (Predohra k Dune) zasadili časovo pred pôvodné knihy Franka Herberta a druhú (Legendy Duny), napísanú neskôr, ešte ďalej do minulosti, pred prvú trilógiu. A ja som mal v rukách prostrednú knihu z tejto dejovo najstaršej trilógie. Napísanú ako 11. v rade, dejovo však druhú. Legendy Duny 2: Krížová výprava strojov. Bolo možné ju čítať bez problémov, napriek znalosti udalostí, ktoré sa udiali vo fiktívnom vesmíre oveľa neskôr, kniha bola napínavá. Samozrejme, vďaka angličtine mi trvalo trochu dlhšie, než som ju prelúskal, ale aspoň mi dlhšie vydržala, nielen tú jednu cestu.

Koncom minulého roku som si v Bruseli na letisku kúpil zatiaľ poslednú Dunu, Legendy Duny 3: Bitka o Corrin. Dočítané, všetko je jasné. Aspoň sa zdá. Treba povedať, že na rozdiel od predchádzajúcej knihy som už po ceste tušil, čo sa stane, nie úplne presne, len tak rámcovo, aby sa udalosti Bitky o Corrin dali logicky spojiť aj s neskoršími udalosťami napr. v prvej Dune. Škoda, ale nebolo to kritické. Navyše, všetky knihy Duny majú tú čarovnú vlastnosť, že je možné ich čítať viackrát a pritom objavovať nové detaily a najmä súvislosti.

V čase predvianočných nákupov som tiež v brlohu scifi zaregistroval, že časké vydavateľstvo všetky Duny vydáva nanovo. Videl som tam dokonca i Krížovú výpravu... a dnes možno už majú i Bitku o Corrin. Osobne Dunu odporúčam. I starú i novú. Ako sa na obálke posledného anglické paperbacku vyjadril môj obľúbený hororový autor Dean Koontz: "Frank Hebert by určite bol potešený a pyšný na toto pokračovanie svojej vízie."

Mimochodom, kto vymyslel slovo brainwashing - vymývanie mozgu? V Bitke o Corrin sa uskutočňuje úplne doslova...

(písané 17.2.2004)

Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu