Arthur Hailey: Kolesá

Autor: Juraj Lörinc | 10.1.2013 o 8:08 | Karma článku: 4,68 | Prečítané:  755x

Ďalekosiahlo písať o zameraní, obsahu alebo štýle Haileyho kníh by dnes bolo nosením dreva do lesa. Drevo nenosím, okrem polienok na podpaľovanie v kachliach. Navyše už som o dvoch z nich v blogu písal, takže tieto charakteristiky si môžete prezrieť buď v zápise o Detektívovi alebo o Letisku. Ale predsa mám niečo, čo je hodné tohto zápisu - a nebude to krátke.

Totiž Kolesá - fiktívny pohľad do života Mekky automobilového priemyslu Detroitu, okolo roku 1969 - som už kedysi čítal. Čo-to som si pamätal, mnoho som zabudol, ale počas čítania som si na nemálo spomenul. Niektoré dejové zvraty ma opäť prekvapili, ale vcelku som si užíval skôr atmosféru knihy a rôzne idey, ktoré Hailey v rámci deja nadhazduje. Totiž v konaní postáv sa objavujú vtedajšie predstavy o možnom rozvoji automobilizmu alebo jeho dôsledkoch.

Dnes, po viac ako 40 rokoch, v úplne inej krajine, môžeme trochu hodnotiť, ako dobre sa Hailey trafil v názoroch, ktoré z polemík do knihy zaradil. Napríklad konštatuje, že kritici automobilizmu poukazujú na alternatívne pohony - parný alebo elektrický. Elektromobily sa už predsa len trochu posunuli vpred, ale dnes rovnako ako vtedy sa hovorí o tom, ako ropná lobby tvrdo bojuje proti vývoju. Je to skutočne tak? A čo na to Dick Kvetňanský aj s úsporným motorom?

Poďme na komentované úryvky.



Pripravuje sa reklamná kampaň na orion, úplne nové auto z dielne GM. Porada v reklamnej agentúre, kde pán Underwood zastupuje klienta, mladá Barbara Zaleska prezentuje prvé návrhy kreatívneho tímu a staršinovia reklamnej agentúry na to len dohliadajú. Práve niečo zamietli.

"Tak či tak, je to dobrý nápad," vložil sa do diskusie Keith Yates-Brown. "Treba si ho poznamenať."

"Nasledujúca skicaje orion v daždi," pokračovala Barbara. "Nazdávame sa, že by sa zišiel poriadny lejak. Auto opäť šoféruje žena, vyzerá, akoby sa vracala zo zamestnania. Snímku urobíme po zotmení, aby sa lepšie odrazila mokrá vozovka."

"Budete musieť dávať pozor, aby sa auto nezašpinilo," upozornil J. P. Underwood.

"Ide nám práve o to, aby bolo trochu špinavé," povedala Barbara. "Zas len kvôli realite. Na farebnom filme vyjde ten záber skvele."

"Pochybujem, že nadchne vedenie," povedal pomocný riaditeľ z Detroitu.

J. P. Underwood mlčal.

Zostával ešte tucet skíc. Barbara uviedla každú stručne, ale svedomite, lebo vedela, koľko úsilia a obetavosti vložili do každej mladí pracovníci z agentúry. Tak to bolo vždy. Starší výtvarníci, ako Teddy Osch, sa držali v ústraní. "Nech sa decká vyčerpajú," hovorieval Osch, lebo zo skúsenosti vedel, že prvé návrhy, nech by boli akékoľvek dobré, vždy zamietnu.

Zamietli ich aj teraz. Jasne to prezrádzalo Underwoodovo správanie, vedel to každý, vedeli to už včera ešte pred poradou. Keď Barbara nastúpila do agentúry, bola natoľko naivná, že sa vypytovala na dôvody. Prečo vychádza nazmar toľko úsilia a kvality, často vynikajúcej kvality?

Preto, lebo môže. Lebo schvaľovatelia o klienta sú tí dôležití. Lebo ich názor samozrejme nemal byť kedy zobraný do úvahy pri tvorbe prvých návrhov. Oni predsa chcú svojimi myšlienkami viesť ruku so štetcom. A nie sú to ich peniaze. Agentúra si ich musí zaslúžiť. #firstworldproblems.

Ale pobavil ma zámer pracovníkov agentúry "ukázať realitu". Už medzitým alebo dnes niektorá reklama ukazovala realitu?! No dajte jednu...



Koncepčná porada pred zrodom nového modelu. Mladý vývojár Castaldy seniorom vymenúva výsledky prieskumu očakávaní spotrebiteľov, ktoré smerujú k požiadavkám na malé autá - len si to v mysli porovnajte s krížnikmi ciest a inými americkými hovädami. Momentálne sa hovorí o probléme smogu.

"Bez ohľadu na to, či je to pravda alebo nie, výrobcovia áut robia opatrenia proti znečisteniu vzduchu, av tejto oblasti jednotlivec veľa nezmôže," vysvetľoval Adam.

"Tak či tak," nedal sa odbiť Castaldy, "veľmi mnoho ľudí je presvedčených o tom, že malé autá znečisťujú vzduch menej než veľké, a preto si myslia, že týmto prispejú k riešeniu problému. Naše prieskumy potvrdzujú aj toto." Pozrel znova do poznámok. "Môžem pokračovať?"

"Vynasnažím sa, aby som vám neskákal do reči," povedal Brett. "Ale neručím za to."

"V oblasti ekonomiky," pokračoval Castaldy, "spotreba pohonných látok na míľu nie je dominantná, dôležitejšie sú náklady na parkovanie."

Adam prikývol. "Proti tomuto nenamietame, Zaparkovať auto na ulici je čoraz ťažšie, verejné a súkromné parkoviská sú čoraz drahšie."

"Ale v mnohých mestách sa na parkoviskách vyberá nižší poplatok za malé autá než za veľké a tento systém poplatkov sa začína všeobecne uplatňovať."

Zhrňme si to z dnešného pohľadu. Cena pohonných hmôt je dnes nezanedbateľnou položkou patriacou k vlastníctvu a používaniu auta. Podobne ako administratívne poplatky a dane, PZP, cena údržby vrátane zimnej výbavy a rozličné vychytávky, ktoré si auto žiada. A parkovanie. Je až s podivom, ako si dodnes u nás ľudia neuvedomujú, že náklady na parkovanie sú nezanedbateľné. Ba naopak, poniektorí sa tvária, že bezplatné odloženie auta kdekoľvek a kedykoľvek je základným ľudským právom. Pritom už pred viac ako 40 rokmi to napríklad Hailey vedel. Kto vysvetlí verejnosti, že pri zvažovaní ekonomickosti obstarania auta je potrebné aj toto brať do úvahy?

Vymoženosť diferencovania ceny za parkovanie podľa veľkosti auta k nám veľmi nedorazila. Ešte tak poplatok za registráciu nového auta.



Trestaný mladý černoch z geta, ktorý nevie ani poriadne čítať, dostal prácu a na svoje pomery nadštandardné benefity vrátane starostlivosti postaršieho bossa - černocha z osobného, pana Wingata. Napríklad sa dostal aj s partnerkou do pasce dlhov po tom, čo niečo zarobil a vzal si nejaké veci na splátky, ktoré nevládal platiť.

Wingate tichým, ale napätým hlasom vysvetľoval Barbare a Brettovi. "Tomu, čo sa prihodilo Knightovi, je čiastočne na vine náš postoj, náš zaužívaný spôsob myslenia: myslím tým vás dvoch a seba. V poriadku, pomohli sme takým, ako sú tieto dve deti. A hneď od nich očakávame, že budú uznávať všetky naše hodnoty, hodnoty stredných vrstiev. Ale na to, aby nadobudli naše zvyky, potrebovali by žiť celé roky naším spôsobom života. To isté platí o peniazoch. Hoci Knight nebol na ne zvyknutý, lebo ich nikdy nemal, predsa od neho očakávame, že bude s nimi zaobchádzať, akoby ich bol mal celý život. A keď s nimi nevie zaobchádzať, čo sa stane? Poženú ho pred súd, zabavia mu výplatu, vyhodia ho zo zamestnania. Zabúdame, že mnohí z nás majú dosť peňazí a predsa si narobia dlžoby, ktoré nemôžu splatiť. Ale nech to isté urobí takýto človek," Wingate ukázal hlavou na Rollieho Knighta, "náš systém je hneď pripravený vrhnúť ho späť na smetisko."

Pripomína vám to niečo z dneška?



Počas diskusie návrhára so študentmi výtvarnej fakulty došlo aj na nasledovné tvrdenia:

"No dobre," povedal Brett ostatným, "Dohodnime sa na tom, že autá zostanú hlavným dopravným prostriedkom ešte pol storočia, možno aj dlhšie. Ale aké druhy áut?"

"Lepšie," povedal pokojný hlas, "Oveľa lepšie ako dnešné. A bude ich menej. [...]"

Sú dnešné autá lepšie ako tie zo 60. rokov 20. storočia? V mnohých aspektoch určite áno, aj keď ctitelia klasík by sa sporili. Podľa mňa táto predpoveď (ľahká) vyšla.

Sú autá stále hlavným dopravným prostiedkom? Ešte prešlo len niečo cez 40 rokov, ale možno povedať, že aj táto predpoveď (trochu ťažšia) vyšla.

Je dnes áut menej než vtedy? Hahaha. Celosvetové hahaha. Nielen podľa údajov relevantných pre USA.



Plus jeden špek na záver.

Tento ateliér mal momentálne v porovnaní s ostatnými také isté postavenie ako Sixtínska kaplnka v dóme svätého Petra.

Dobré, nie?



Kolesá samozrejme odporúčam z mnohých dôvodov, je to jednoducho veľmi vydarený profesný román zo svojej doby.

Mimochodom, teraz si uvedomujem, že kedysi som ich čítal v češtine. Pamätám si, ako som na spolužiakovej poličke na VŠ internáte zahliadol knihu so zaujímavým názvom Kola. Nebola o kolovom nápoji.



Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?