reklama

Dominik Dán: Uzol

Veľa čítam. Detektívne romány patria k mojim obľúbeným žánrom. Dominik Dán už od roku 2005 vydal viac ako tucet detektívnych románov. Vraj sú celkom dobré. A predsa, predsa, predsa som od neho zatiaľ nič nečítal. Možno to bude tým, že sa akosi inštinktívne vyhýbam práve populárnym novinkám, dostávam sa ku nim len veľmi výnimočne. Až keď mi ich niekto strčí pod nos alebo aspoň do ruky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

S Dominikom Dánom to bolo takto. Už pár rokov po sebe sme ako rodina strávili časť Silvestra u bývalej kolegyne. Ako vždy aj tentoraz to bolo celkom ok. Pri odchode mi padol zrak na nenápadnú poličku za dverami a išiel som si oči vyočiť. Jeden Dán vedľa druhého, celý rad. Na chvíľu som mal pocit, že som v kníhkupectve. Hrdá majiteľka môj pohľad zachytila a tak sme ešte narýchlo hodili reč o tom, že som zatiaľ panenský, pokiaľ ide o tohto autora a že už by som sa toho hádam aj mohol zbaviť, že vek už na to mám, aj zrelosť.

Dlho neváhala a strčila mi do ruky (už je to tu!) Uzol. S komentárom, že to je prvý prípad detektíva Krauza. Pokrčil som plecami, ako to už býva, keď niekto nič nevie a nič nezažil, to meno mi nič nehovorilo. Tak ináč: kniha je to úplne nová, vyšla len v roku 2012 (novinka, fíha!), ale v chronológii Krauzovej práce na kriminálke je to úplne prvý príbeh. Dobre.

Zobral som, dal na kôpku "na čítanie" a po pár dňoch na Uzol prišiel rad.

Bratislavské reálie sú bezdebatné. Devín, Morava, Riviéra, Dva levy, Most SNP, Vitoša, Slovnaft, Dolné Hony, a tak ďalej, a tak ďalej. Podľa Dánovej stránky v slovenskej Wikipédii (teda aspoň podľa jej momentálnej verzie) sa spočiatku snažil mesto nepomenovávať a len veľmi striedme odkazy potvrdzovali neznalým, že ide o Bratislavu.

Spomínaný Krauz je mladé ucho, práve preradené medzi kriminalistov. Zaúčajú ho starší kolegovia, aj do dobrého, aj do zlého. Po krátkom čase príde prvá vražda. A štandardné vyšetrovanie, aj s papierovaním a so zásahmi straníckych orgánov...

... hopla, tu je asi potrebné niečo vysvetliť. Zdá sa, že Uzol je jediná Dánova kniha, ktorej dej sa odohráva ešte za totáča. Krauz robí v zložke Verejnej bezpečnosti, ale v tej istej budove sídli aj ŠtB. Tá má svoje vyšetrovania, rozpracovania a ustaľovania, s eštébákmi sa spájajú iné tri dejové línie veľmi dlho mimobežné s vyšetrovaním už spomínanej vraždy. Všetko sa nakoniec previaže. Dokonca prekvapivo. Môže byť.

Vplyv KSČ (KSS), ŠtB a Rusov prerastá všetkým, čo sa v knihe deje. Je to niekoľkokrát úplné peklo, ani by človek nepovedal, že je situovaná do roku 1988, tipol by som to tak aspoň o 15 rokov skôr. Ale čo som ja vtedy na strednej škole mohol vedieť?

Asi najmenej sa mi v knihe páčil štýl vysvetľovania. Viaceré rozhovory a opisy boli príliš polopatistické, prosto akoby priemerný Dánov čitateľ bol trochu pomalší. Aj keď možno práve toto je kľúč k bestsellerovosti. Obsah má v malíčku, formu vyladí podľa čitateľa. Dá trochu násilia, zväčša jednofarebné postavy, okorení sexom, inteligentní vyšetrovatelia myslia ako jeden, keď sú naladení na jednu vlnu - a všetko sa dostatočne vysvetlí.

Som zvedavý, či sa robil test na nejakej čitateľskej cieľovej skupine. Že aká miera vysvetľovania je nutná. No keď nad tým teraz rozmýšľam, napadá mi, že mladšej generácii niektoré veci rozhodne vysvetliť treba, že si možno ani nevedia niektoré reálie 80. rokov ani predstaviť, že vtedy bolo u nás veľmi ináč ako dnes.

Pokritizoval a teraz pochvala. Skutočne som chcel vedieť, ako sa jednotlivé dejové línie spoja a ako to dopadne. Tušil som, že dobre, keď už ten Krauz je hrdinom aj dejovo chronologicky neskorších dielov. Ale ako presne? Preto som čítal, čítal, čítal a zastavil sa až na poslednej strane.

Výsledok bol teda pre mňa veľmi čitateľný, ešte skúsim aj iné dánoviny.




Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu