reklama

Mať správneho bossa

Či chceme alebo nechceme, veľkú časť našich životov prežijeme v zamestnaniach. Navyše dnes môžu o šťastí vravieť tí z nás, ktorí prácu majú. Aby sme my a naše rodiny nepomreli od hladu v špine a chorobách, musíme sa živiť, šatiť a tak ďalej, prosto zarábať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Iste, nemálo pracujúcich robí "na seba". Sú farmármi, drobnými podnikateľmi, umelcami na voľnej nohe. Nemajú priamo nad sebou nikoho, kto by im šéfoval (ak za šéfov nepokladáme zákazníkov alebo klientov). Ale väčšina ľudí má bossov, ktorí im zadávajú prácu, určujú pravidlá, kontrolujú kvalitu jej vykonania. A samozrejme sú bossovia pre nich jednou z najdôležitejších osôb, ktorá zásadne rozhoduje o tom, či je práca hrozná alebo dobrá.

Z pozorovania a rozprávania mnohých známych viem o najrozličnejších spôsoboch, prečo môže byť šéf zlým šéfom. Sám teda môžem hovoriť o veľkom šťastí, ktoré som v živote mal. Všetci moji bossovia boli dosiaľ prinajmenšom ou kej, častejšie oveľa lepší.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za prvého považujem svojho diplomového vedúceho, ktorý sa neskôr stal i vedúcim mojej dizertačnej práce. Bol náročný, ale zároveň mal pochopenie pre moje rozhodnutia. Napríklad keď sme po otvorenom rozhovore po roku doktorandského štúdia došli k záveru, že to za daných okolností nemá cenu, že by som to mal zabaliť. A neskôr (keď ma môj ďalší boss prinútil vrátiť sa späť na školu, že keď som niečo také vážne začal, musím to aj úspešne dokončiť) ma bez veľkých diskusií prijal naspäť a nakoniec sme to doviedli do úspešného konca.

Zo školy som teda náhle preskočil do NBS. Tam som stretol dvojicu šéfov, ktorí si vyskúšali neobyčajnú presmyčku. Niekoľko rokov jeden šéfoval druhému a po jednom organizačnom zemetrasení si v pohode vymenili pozície. Nie je zvyčajné, že by takéto niečo ľudia dobre znášali. Bude to tým, že zdieľali mnohé pozitívne hodnoty - a zhodou okolností i ja, ako úplné ucho, som s nimi bol často zhodne naladený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obaja kládli dôraz na vzdelanie nielen slovami, ale i činmi. Ako som už spomínal, dokopali ma k dokončeniu doktorátu (čo sa mi neskôr hodilo) a umožnili mi teoreticky i prakticky nabrať veľkú hromadu vedomostí a skúseností z bankovníctva v oblasti riadenia rizík a bankovej regulácie. Nešlo len o mňa, veľká časť novovybudovaného odboru bola tvorená novými ľuďmi, kto skutočne chcel, mohol sa rozvíjať rýchlym tempom.

Práve vďaka doktorátu som sa na chvíľu dostal i do ECB. 3 mesiace som tam robil pre stáleho experta, ktorý mi ukázal iný spôsob fungovania. Na začiatku svojho pobytu tam som dostal zadanie. Očakávalo sa, že som schopný samostatnej práce, že dodám v správnom čase, čo sa odo mňa požaduje. Tak aj bolo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V NBS sa onehdy konala reorganizácia v rámci ktorej... povedzme, že neodišli len tí najslabší pracovníci. Mohol som tam zostať, ale keď si moji obľúbení bossovia založili firmu, rád som šiel robiť pre nich. Samozrejme to bola vynikajúca životná skúsenosť, dosť odlišná od života v slonovinových vežiach. Aby sme sa uživili, museli sme zákazníkom ponúkať kvalitné služby. Dlho sa to darilo. A keď sa dariť prestalo, tak šéfovia férovo rozpustili tím a všetci sme si našli nové zamestnania zodpovedajúce našim vedomostiam a skúsenostiam, v lepšom prípade i predstavám.

Takže od minulej jesene pracujem v komerčnej banke a dostal som úplne novú novú šéfku. Už som aj bol zvedavý, že ako dopadnem po 16 rokoch pod rovnakými dvomi ľuďmi, či sa mi podarí preorientovať, zvyknúť si na niekoho nového. Aký bude, či vôbec bude šanca, aby sme si spolu pracovne rozumeli. Našťastie to vyšlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď svoju doterajšiu pracovnú kariéru porovnám s rozprávaním mnohých ľudí, tak si uvedomím, aké veľké to moje šťastie v tejto oblasti je. Za 20 rokov žiaden boss from the hell, práve naopak. Som rád - a vy buďte tiež, pokiaľ máte dobrých šéfov. Lebo pokiaľ nemáte...

Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu