Najskôr suchá teoretická definícia. Pomocný mat n. ťahom (skrátene h#n) je výzva, podľa ktorej čierny začne a pomáha bielemu, aby mu tento dal mat n-tým ťahom.
Konkrétne pomocný mat 2. ťahom (oba dnešné diagramy sú také) znamená, že potiahne čierny, potom biely, čierny a biely matuje. Pritom obe strany spolupracujú, kooperujú - preto sa v mnohých jazykoch hovorí o kooperatívnom mate, napríklad v ruštine. Aj keď sa to môže zdať úplne proti logike šachu, ide vlastne o originálne využitie šachových pravidiel na úplne nový typ problémov. Biely a čierny nebojujú navzájom, ale spolu proti komplikáciam, ktoré im pripravila pozícia.
Pozrime si sitáciu diagramu č. 29 . Biely má 2 ťahy na zmatovanie čierneho. Je to skoro ľahké, stačí si postaviť dámu a dať ňou mat na g6. Bráni tomu v podstate len čierna veža g2, ktorá g6 kryje. Stačí, aby odišla... ale sakra, to nemôže, lebo by Sh1 šachoval bieleho kráľa a biely by sa musel zapodievať bránením šachu namiesto matovania.
Problém č. 29 |
Druhý nápad: čierna veža nemusí odísť! Stačí jej pôsobnosť ku g6 prerušiť. Čím? Hm, druhým strelcom z c3, ťahmi Sc3-d5-g3 napríklad? Zrejme to je blbosť. Vtedy by totiž šachovala Vb3 a biely by zase musel strácať čas. (Konštelácie Sh1-Vg2-Kf3 a Vb3-Sc3-Kf3 sa odborne volajú priame batérie.)
Ten správny nápad prichádza v podobe nenápadného pešiaka e2. Ten sa predsa tiež môže premeniť a prerušiť pôsobnosť Vg2 ku g6! Teraz je už všetko jasné ako facka, jedným riešením je postup 1.e1S e8D 2.Sg3 Dg6# .
Ako bude vyzerať druhé riešenie? Veľká väčšina pomocných matov, ktoré získavajú v dnešnej dobe ocenenia v turnajoch, majú viaceré riešenia navzájom prepojené jednotným prístupom, opakovaním podobných nápadov, motívov... V tomto prípade sa zdá, že dve batérie nasmerované na bieleho kráľa sú veľmi podobné a tak riešiteľovi môže do hlavy vhupnúť myšlienka, že k čomu by mohlo viesť prerušenie Sc3... napríklad keď si čierny premení vežu?!
vAle áno, to je ono. Sc3 kryje pole f6, z ktorého by mohol matovať biely jazdec, pravda, keby ho biely mal. Zatiaľ nemá, ale môže si ho premeniť. Takže druhým riešením je 1.e1V e8J 2.Ve5 Sf6# .
Aj neskúsené oko vidí vzťah medzi riešeniami. Dohromady tu máme všepremenu (4 rôzne premeny v jednej úlohe) a analogické prerušovanie čiernych línií.
Možno sa vám pomocný mat na prvý pohľad nepozdáva. To je úplne bežné. Záujemcovia o ne majú na ne zväčša vyhranený názor. Buď ich vôbec nemusia alebo ich majú veľmi radi. Pritom u mnohých skôr či neskôr príde k pohybu z prvej do druhej skupiny a v nej už zostanú. Je neuveriteľne zaujímavé skúsiť riešiť niečo s inou logikou, ako má bežný šach a navyše je oveľa ľahšie overiť si, či som našiel správne riešenie... buď to je mat alebo to mat nie je, nikde sa neobjaví nejaká zákerná obrana.
Problém č. 30 |
Na riešenie predkladám úlohu č. 30 môjho českého priateľa Michala Dragouna, ktorý nesporne patrí do svetovej špičky pomocných matistov. Na posledných majstrovstvách sveta v šachovej skladbe za roky 2001-2003 v oddelení pomocných matov obsadil v konkurencii temer 100 účastníkov 16.-17. miesto.
Aby ste sa mali čoho chytiť, uvádzam jedno riešenie: 1.Sd5 Sa5 2.Ve5 Sb6# . Čo sa v ňom udeje? V pozícii diagramu má čierny kráľa dve voľné polia, d5 a e5. Čierny neurobí nič iné, iba ich zablokuje, v prvom ťahu d5 a v druhom e5. To je významná pomoc. Ako to bude v ďalších dvoch riešeniach?
(písané 12. marca 2006)