reklama

Kapitula: Duna

Pred viac ako rokom som písal, že som nečítal šiesty diel Duny. Už to nie je pravda. Vo februári som si ho požičal v knižnici a tento týždeň som ho konečne dorazil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Konečne? Konečne. Neviem presne, čím to je, ale veľmi ma nenadchol.

Dej začína relatívne krátko (v meradle celej histórie Duny) po skončení piateho dielu. Hlavné postavy sa tentoraz regrútujú z tábora Bene Gesseritu, aj keď nie všetky sú Ctihodnými matkami alebo akolytkami. Je tu aj ghola Duncana Idaha, ghola Milesa Tega a Murbella, bývalá (?) Ctená matre. Ostatné Ctené matre vedené Pavúčou kráľovnou pátrajú po sídle Bene Gesseritu a vyhladzujú jednu ich planétu za druhou.

"Odnikiaľ" sa vynorila nová sila. Židia, ktorí boli dlhé storočia - tisícročia - v ilegalite, nikto o nich nevedel. Schovaní lepšie ako Páni Bene Tleilaxu. Vstúpia do hry, ale ich úloha je podružnejšia, než by sa na začiatku po ráznom entreé zdalo.

Dostávam sa k tomu, prečo ma vlastne kniha sklamala. Duncan Idaho a Miles Teg sa už v predchádzajúcom dieli prejavovali nadľudsky a tieto ich schopnosti sa ešte umocnili. Mentat, zároveň majster sexuálnych techník, ktorý odolá Cteným matre, zároveň Majster zbraní... a čo ešte? Vizionár? Bojuje s podozrením Bene Gesseritu, že je novým Kwisatzom Haderachom. Alebo je ním dieťa, ktoré dokáže veliť armáde vesmírnych lodí a pohybovať sa rýchlosťou nepostrehnuteľnou ľudskému oku?

Celý dej speje k nevyhnutnému rozuzleniu - stretu dvoch matriarchálnych spoločenstiev. Dokonca aj chystané prekvapenie Duncana a Sheeanny nebolo pre mňa prekvapením. Akosi, akosi to bolo príliš lineárne, bez toho, že by som poznal koniec.

Trvalo to roky, kým som sa k tejto knižke dostal a som rád, že to mám za sebou a že ju môžem vrátiť do knižnice. Možno, vravím mooooožno sa k nej vrátim, aby som sa pokúsil nájsť to čo mi asi uniklo a kvôli čomu by som mohol povedať, že je dobrá.

(písané 18. marca 2006)



Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu