reklama

Ja malkáč

Nová slovenská kniha. Opäť raz niečo nezvyčajné. Priťahujúci pohľad dieťaťa. Pravda priťahujúci len ak vám nevadí násilie bežného dňa a v jednom kuse hašterivé správanie. Nedá sa to čítať na jeden raz, to mi už liezol štýl ušami a musel som si dať prestávku. Ale nie je to zlé. A to som možno až príliš kritický, zvyšok našej rodiny to asi bude vidieť pozitívnejšie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Neviem, kedy presne kniha bývalého malkáča Ľuba Dobrovodu vyšla, ale pár impulzov ma doviedlo k tomu, že som ju kúpil sestre. Impulzy v tomto prípade boli tri. Po prvé, čítanie z nej v rádiu v známej literárnej relácii v sobotu poobede. Úryvok o miniatúrnom dedkovi od susedov a jeho vození, to bol ten správny úlet. Po druhé, našiel som ju medzi akciovými titulmi v katalógu jedného slovenského zásielkového obchodu s knihami. Po tretie, sestra mala narodeniny. No nekúpte to, keď sa vám to páči, nie je to drahé a tušíte, že blízkej osobe tým urobíte radosť.

Na moje (spokojné) prekvapenie sestra dobre vedela, čo odo mňa dostala, keď sa na knihu pozrela. Potešene s otcom debatovala, že áno, to je ten Dobrovoda, čo o ňom bol taký a taký článok v novinách a vrhla sa na knižku. Ani otec nie je priaznivcom filozofických kecov a tak sa mu možno kniha bude páčiť - hlbokomyseľné žvásty v knihe priamo nenájdete.

Niekto sme detstvo mali ľahšie, niekto ťažšie. Hlavný hrdina ešte nemá ani jeden krížik na chrbte a asi preto mnohé problémy nesie ľahšie, ako by sme ich niesli my. Najmä problémy v rodine, kde vlastne každý lezie na nervy každému, a to sa netýka len osôb žijúcich pod jednou strechou. Sám je lapaj a nezbedník. Alebo... pokiaľ je aspoň štipka autobiografického pocitu z knihy pravdivá, možno si autor už nepamätá alebo nechce pamätať, ako ťažko prežívajú deti niektoré veci.

No zamyslime sa: kto z nás bol ako dieťa vždy zbedník? Priznávam sa bez mučenia, že ja nie. A to bude asi hlavný dôvod, prečo sa mi kniha páči. Poviem si, bol som síce, aký som bol, ale takéto niečo som nevyviedol, a potom trošku ľutujem... či si prečítam, čo sa okolo malkáča Ľubka dialo škaredého, a som rád, že moje detstvo bolo šťastnejšie.

Nakoniec už len charakteristika z obálky. Je to román smutno-srandovinový.

(písané 6.3.2005)

Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu