reklama

Michail Bulgakov: Divadelný román

Jeden z kúskov, ktoré som čítal po druhý raz. Tentokrát som si čítanie rozložil na niekoľko častí a venoval som sa mu pri polihovaní vo vaniach. Teplá voda, voňavá pena, kniha. Pohoda. A smiech. Napriek drsnej podobe s realitou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Nedá sa povedať, že by som bol nejakým znalcom Bulgakova, neodvážil by som sa citovať ho, ba dokonca ani parafrázovať. No pár knižiek som od neho už prečítal a niektoré motívy z Divadelného románu som si pamätal.

Podtitul by mohol byť všelijaký. Ako opojne chutí sláva. Ako efektívne znechutiť spisovateľa. Ako správne przniť divadelnú hru. Divadlo je živým organizmom.

Najmä toto posledné je pravda pravdúca. Svoje by určite vedeli porozprávať tí, ktorí sa bežne pohybujú v podzemí, zákulisí, kanceláriach a kuloároch divadiel. Hlavný hrdina, ktorý napísal vraj dobrú divadelnú hru, to nevedel. A tak som spolu s ním objavoval zákonitosti stavby a funkcie tohto organizmu a občas zíral ako Alica v krajine zázrakov.

Ako je možné, že India rozhoduje o tom, čo a ako sa bude hrať v normálnom moskovskom divadle? Kto najlepšie odhadne ľudí jedným pohľadom? Ako správne zahrať rátanie peňazí? Tieto a kopec ďalších otázok autor čitateľovi predhodí a potom vyrieši.

He, he - to bola moja reakcia na niektoré pasáže. Len som si pomyslel, ako dobre, že sám nemám s týmto ani iným divadlom veľa spoločného. Ibaže... niektoré pasáže by sa mohli zasadiť do akéhokoľvek prostredia, nie je dôvod obmedzovať na nejaké divadielko. Uff, povolím si ja veru kravatu, žeby sa mi lepšie dýchalo.

Uvediem kúsok z časti, keď hlavný hrdina objaví svoje meno na plagáte spolu s takými velikánmi drámy, ako boli napr. Sofokles, Schiller a Ostrovskij. V úžase najskôr s úľubou obzerá plagát, potom chodcov, ktorí ho zjavne ignorujú a nakoniec už netrpezlivo čaká, kým sa neobjaví niekto, kto ocení jeho meno. Nakoniec dvaja jeho známi, tiež pisálkovia plagát objavia.

Národ sa valil húfne, hneď zacláňal, hneď odhaľoval hlavy spoločnosti. Ich slová zavše doliehali ku mne, zavše zanikali v pouličnom hurhaji.

Likospastov sa obrátil k Agapenovovi a povedal:

"No videli ste to, Jegor Nylič? Čo to má znamenať?" Otrávene sa obzrel. "Tí stratili rozum...!"

Vietor odvial koniec vety.

Raz som počul útržky Agapenovovho basu, raz Likospastovovho tenoru.

"... A kde sa ten chlap vôbec vzal...? Veď som ho ja objavil... hej, ten... taký ťuťmák... nepríjemné indivíduum."

Vyšiel som z výklenku rovno proti nim.

Likospastov ma zbadal prvý a v očiach sa u odohrala ohromujúca zmena. Boli to jeho oči, no zjavilo sa v nich čosi nové, odcudzené, zrazu sa medzi nami vytvorila akási priepasť...

"No, kamarát," zvolal Likospastov, "no, kamarát! Vďaka ti, to som nečakal! Aischylos, Sofokles a ty! Nechápem, ako si to dokázal, ale je to geniálne! No, teraz už nebudeš poznať priateľov, to je isté! Kdeže by sme sa my mohli kamarátiť so Shakespearmi!"

Asi vás neprekvapí, že o pár strán ďalej hrdina objaví v tlači fejtón s názvom Kto vysoko rúbe.

Niet veľmi čo dodať. Veľmi dobré.

(písané 29. mája 2006)




Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu