reklama

Trochu analógií medzi populárnou hudbou a ...

Dnes ráno som sa prebudil po preskladanej noci a ešte s mierne otupenou hlavou som si k raňajkám pustil svoju čoraz obľúbenejšiu hudobnú stanicu VH1 Europe. Viete, nechodí tam politika. Práve hrali 10 top klipov Madonny a pri treťom mi postupne začalo napadať pár myšlienok. Cez deň som ich trochu nechal prevaľovať sa v hlave a teraz ich vypustím.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Totiž pri tom treťom klipe som si uvedomil, aké odlišné navzájom sú piesne Madonny z rokov osemdesiatych, deväťdesiatych a tieto nové. Dnes sa na nás ešte stále odvšelikadiaľ valí Sorry so svojím tanečným rytmom, málokto si v tej záplave spomenie na This Used To Be My Playground, Justify My Love, Vogue alebo ešte staršiu Like a Virgin . To sú úplne, ale úplne iné pesničky. Čím to je, že Madonna dokázala tak dlho zostať na vrchole?

Nevravte mi, že je to len premysleným útokom na tzv. dolný mozog tzv. silnejšej polovice ľudstva. Celé roky som hudbu vnímal temer výlučne sluchom, klipové stanice boli pre mňa niečím síce poznaným, ale nevyužívaným. Navyše v rovnakej kategórii mojej vlastnej sluchovej, aj všeobecne svetovo populárnej sa nachádza skupina U2, u ktorej tento argument zlyháva. S U2 som sa prvý raz stretol pri ich albume Achtung Baby , vydaným práve vtedy. keď som sa komerčnou populárnou hudbou dosť zaoberal. Vrátil som sa v čase a popočúval som aj staršie veci, dlhodobo sledujem novšie veci.

Nie všetko sa mi páči, napr. singel Numb z albumu Zooropa bol a je podľa mňa dosť divný, podobne u Madonny už spomínaná pieseň This Used To Be My Playground ma nijako za srdce nechytila. Ale to je vcelku prirodzené. Nie som nekritický zaujatý poslucháč zbožňujúci svoje idoly až za hrob. Napriek tomu ich obdivujem za to, ako z môjho laického pohľadu, dokázali prežiť desaťročia na vrchole, prispôsobovať štýl tomu, čo je práve in a zároveň zostať samými sebou.

V tejto súvislosti mi napadla analógia so šachovou skladbou, v ktorej nie som až taký laik. Šachová skladba má okrem športovej stránky v sebe aj umeleckú, podľa mňa osobne je dokonca rozhodujúca. Niekto skladá úlohy, ktoré sa páčia mnohým (to sú tí komerčáci), ďalší avantgardu pre úzky okruh, niekto má originálne nápady, iný má perfektne zvládnutú techniku. A potom sú šachoví skladatelia, ktorí skladajú dlhé roky a cítia sa ako ryby vo vode temer vo všetkých štýloch a sú na špici, prispôsobia sa móde a predsa sú ťažko zameniteľní, svoji. Povedzme taká pani Zagorová, veď je to malá... chcel som povedať taký Michel Caillaud .

To bez tvrdej práce asi nejde. Áno, človek s fantáziou raz za čas môže dostať dobrý nápad a dokonca môže mať šťastie na spracovanie. V hudbe, aj v kompozičnom šachu. Koľko spevákov, speváčok, skupín a šachových skladateľov sa zablyslo jedným kúskom a možno aj na čas zatienili bežcov na fakt dlhé trate? Ale dlhodobo vymýšľať stále niečo nové, neošúchané, trebárs aj použitím zlomkov myšlienok iných (dnes sample v hudbe, schémy v kompozičnom šachu), no v novom šate, s perfektným spracovaním, vypointované... dobre a dlho robiť komerciu je ťažká práca.

Keď už sme u analógií - čo klasici? Čo Mozart, Bach, Beatles? Majú svoje proťajšky v kompozičnom šachu? Odpoveď je jasná - áno, majú. Sú nimi už nežijúci skladatelia, ktorých úlohy sa vždy znova a znova reprodukujú. Máme Samuela Loyda alebo mnohých z už mŕtvych veľmajstrov v šachovej skladbe .

Pravda, peňazí je v kompozičnom šachu akosi pomenej. :-)))

(písané 16. júla 2006)





Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu