reklama

Anekdoty o slávnych

Počas Veľkej noci mi opäť vkĺzla do ruky kniha s týmto názvom, ktorá vyšla ešte v roku 1985.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Tým skôr narodeným spomedzi nás internetovo aktívnych možno ešte niečo povedia knihy s anekdotami, tí mladší sú zvyknutí skôr na vtipy, ktoré chodia e-mailom alebo ktoré možno nájsť napríklad na Modrom krokodílovi . Áno, ešte počas mojej základnej školy medzi spolužiakmi kolovali zbierky oficiálne vydané ešte za socíku ako "1000 a jeden vtip" a podobné.

Ešte v tom čase som počul i tvrdenie, že dobré vtipy sú len dvoch druhov: politické a neslušné. Treba povedať, že v dnešnej dobe obidva tieto druhy prekvitajú. Napriek tomu mám pocit, že keď sa účasť v žarte pripíše známej osobnosti, mnohým ľuďom sa taký vtip hneď lepšie páči, aspoň o štipku. Buď sa v žarte ukáže že ten človek je hňup, ak ho naopak uznávame, radi si vypočujeme, že ako niekoho dostal svojím ostrovtipom. Alebo je nám to len jednoducho trošku bližšie v prípade, že je vtip o úplne neznámych alebo nepodstatných osobách.

Nie som žiaden vtipológ, takže radšej pristúpim k ukážkam. Prvá sa rozpráva v mnohých variáciách i dnes:

Mark Twain dostal anonymný list, v ktorom bolo jediné slovo: Sviňa!
Humorista uverejnil na druhý deň v novinách odpoveď: "Obyčajne dostávam listy bez podpisu. Tentoraz som dostal podpis bez listu!"

Druhá je rýchlou sondou do tlače 19. storočia.

Keď sa Napoleon roku 1815 znova pokúsil uchvátiť moc, denník Monitor informoval svojich čitateľov:
9. marca: Obluda ušla z exilu na ostrove Elba.
10. marca: Korzická obluda je už na pevnine.
11. marca: Obluda sa dostala až do Grenoblu.
13. marca: Tyran je už v Lyone.
18. marca: Uchvatiteľovi sa podarilo dostať 60 km pred hlavné mesto.
19. marca: Bonaparte postupuje, ale nepodarí sa mu dosiahnuť Paríž.
20. marca: Napoleon bude zajtra v Paríži.
21. marca: Cisár Napoleon je už vo Fontainebleau.
22. marca: Včera večer Jeho cisárska výsosť vstúpila do hlavného mesta a usadila sa v Tuileries. Nadšenie národa je neopísateľné.

Tretia príhoda je obľúbenou historkou mojej sestry, ktorá ju už veľakrát citovala. Ak to náhodou neviete, Eduard Bass bol autorom románu Cirkus Humberto, podľa ktorého bol nakrútený i známy český televízny seriál.

Eduard Bass bol pozvaný na zabíjačku k maliarovi Václavovi Rabasovi. Veľmi sa na to tešil, ale nakoniec zabudol prísť, čo ho dlho mrzelo. Bass hostiteľovi prisľúbil, že druhý raz už na to nezabudne.
Keď sa skutočne chystala druhá zabíjačka, zamiešal sa do veci básnik Josef Mach a napísal do redakcie list s týmto záverom:
"Upozorněte Basse, ať zase nepropase to prase u Rabase!"

Som si istý, že v mnohých anekdotách v skutočnosti účinkovali iní ľudia alebo sú úplne vymyslené. To nakoniec nie je podstatné.Napriek tomu, že na mnoho vtipov som sa rozpamätal počas ich čítania, pri niektorých som sa v duchu smial a párkrát som i vydal nejaké zvuky, niečo ako "he-he", čo vlastne nepotrebuje ďaľší komentár.

(písané 25.3.2005)

Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu