reklama

Knihy drtené na dovolenke

V cudzej krajine pri mori sa dá robiť veľa vecí. Plávať (v hotelovom bazéne), kúpať sa (v mori), obzerať miestne pamätihodnosti, skúmať úzke krivoľaké uličky starých miest, vyberať vhodné darčeky pre blízkych, vychutnávať miestne špeciality... alebo sa len tak povaľovať na piesku pláže čítajúc. To všetko som za posledné dva týždne robil a vyšlo mi prečítať (alebo výrazne rozčítať) 3 knihy: Helen Fielding: Bridget Jones's Diary Jeffrey Archer: Not a Penny More, Not a Penny Less Bill Bryson: A Short History of Nearly Everything

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Prvé dve knižky som našiel na poličke hotela. Bolo na nej asi 20 kníh anglických, asi 10 švédskych, asi 10 dánskych, a niekoľko v ďalších jazykoch. Predpokladám, že viaceré boli práve v dočasnom držaní iných hostí, nenašiel som napríklad žiadneho Dana Browna, haha. Niektoré zjavne prešli viacerými rukami.

Helen Fielding: Bridget Jones's Diary
Jednou z takých bol aj pôvodný knižný denník Bridget Jonesovej. Už sú to roky, čo som bol v kine na filme. Napriek tomu som si prechádzajúc knihou spomenul na veľa detailov z filmu, ktoré sa mi vrezali hlboko do pamäti a boli skryté. Úprimne povedané, aj keď kniha je na mnohých miestach detailnejšia a denníkovejšia, povedal by som, že mnohé zmeny filmu prospeli. Výnimočne chválim oboje.

Jeffrey Archer: Not a Penny More, Not a Penny Less
K prečítaniu ma vyzvala obálka, na ktorej sa písalo o akejsi burzovej operácii s akciami. Skutočne autor zašiel v úvodnej pasáži do menej obvyklých detailov toho, ako môže prachatý podvodník obrať s pomocou nastrčených figúrok dôverčivých investorov. Lenže tým sa celý príbeh iba začína. Investori sa naštvú (pre dotyčného podvodníka nachádzajú spočiatku len meno "bastard") a rozhodnú sa ho podvodne obrať späť presne o to, čo im vzal. A opäť tu máme niektoré detaily fungovania Wimbledonu, hazardu v Mote Carle, dostihov v Ascote, prosto zápisky z vysokej spoločnosti, do ktorej sa našinec veľmi nedostane.

Kniha to bola zaujímavá a bol som veľmi zvedavý na detaily všetkých trikov, ktoré na bastarda použili. Takže som ju hltal a hltal. Po prečítaní ma však zaujalo, aký pestrý život mal samotný autor, Jeffrey Archer . Bol reprezentantom Veľkej Británie v krátkych behoch, študoval v Oxforde, zasadal v Dolnej snemovni, temer zbankrotoval, keď sa stal obeťou investičného podvodu a zachránilo ho práve napísanie knižky. Sám bol opakovane nachytaný pri drobných lžiach vo svojich verejných vystúpeniach. Napriek tomu bol povýšený do šľachtického stavu. Neskôr bol obvinený a odsúdený za krivé svedectvo... Nezdá sa vám, že má za sebou vcelku pestrý život? A to má ešte len 66 rokov.

Bill Bryson: A Short History of Nearly Everything
Jediná kniha, ktorú som si priniesol z domu. Kúpil som ju už dávno, ale akosi som sa k nej nemohol dostať. Konečne. Poviem vám, excelentný populárno-vedecký kúsok. Objasňuje niektoré základné fakty, kus histórie, osobnosti a zaujímavosti z viacerých vedných disciplín: kosmológie, astronómie, fyziky, geológie, meteorológie, chémie, ... Temer na každej strane je niečo zaujímavé, fakt alebo historická poznámka, ktorá je hodná citovania. Zatiaľ som prešiel asi 2/3 z asi 570 čitateľných strán (nasleduje ich asi 100 strán (!) odkazov na iné knihy a články a slušný index) a som doslova nadšený. Toto si budem musieť prečitať ešte raz a pomaly. Mimochodom, kniha získala aj dve prestížne ceny - cenu anglickej Royal Society pre vedeckú knihu pre neodbornú verejnosť v roku 2004 a Descartovu cenu za rok 2005 . Páči sa mi aj výrok nemenovaného "špičkového vedca", podľa ktorej je v knihe "nepríjemne málo chýb". Rozhodne odporúčam!

Pravda, moje nadšenie je trochu schladené faktom, že slovenského prekladu sa asi tak skoro nedočkáme. Pre značnú časť Slovákov tak asi bude ešte tento Bryson dlho nedostupný. Škoda.

(písané 5. septembra 2006)




Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu