reklama

Jedenásť minút

Treťou knižkou, ktorú mi popri Alchymistovi a Románe pre ženy moja milá doviezla do Frankfurtu, bol iný Coelho. Je prečítanie mi trvalo (trochu) dlhšie, ako by titulok naznačoval. Ani som ju po takom čase znechutene neodložil. Zvládol som ju asi za dva pracovné dni.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Hlavnou hrdinkou je brazílska dievčina, ktorá sa z dediny niekde pánubohu za chrbtom dostane do Ženevy. Tam nejakú dobu pracuje ako prostitútka. Určila si pritom sama dobu určitú, počas ktorej sa snaží ušetriť čo najviac peňazí, aby sa mohla vrátiť domov a zakúpiť si fazendu. (Ako fanúšikovi Asimovovej série o Nadácii mi toto slovo asociovalo Tazendu .)

Ako sa do veci zamotala a ako sa jej darí, to detailne nepopíšem, aby prípadní záujemcovia o prečítanie neprišli o napätie. Samozrejme sa do veci trochu zasiahnu city, konkrétne zhmotnené impotentným maliarom. Aj keď by ste možno očakávali, že ho z impotencie vylieči svojimi skúsenými prostitučnými ťahmi, také jednoduché to nebude. Pamätajte, ide aj o city.

Úprimne povedané, trochu ma zaskočil Coelhov prístup k prostitúcii. Temer absolútne pochopenie pre takéto riešenie cesty životom, relatívne chladné kalkulácie v jej hlave, citová dezangažovanosť, relatívne jednoduché nájdenie cesty von. Až som si vravel: Kto o veciach takto premýšľa? Muž Coelhovho typu? Žena podľa Coelha? Zo záverečnej poznámky autora vyplynulo, že vlastne spracoval skutočný príbeh podľa rozprávania bývalej prostitútky. Z toho odvodzujem, že aj úvahy sú do veľkej miery jej. Slovo, ktoré mi pri tomto uvedomení krúži hlavou, je "vyprahnutá".

V tejto súvislosti mi dovoľte jeden citát z jej denníka:

Nezaujíma ma, že toto remeslo bolo kedysi posvätné, ja jednoducho NENÁVIDÍM, ČO ROBÍM. Ničí to moju dušu, začínam strácať kontakt sama so sebou, ukazuje mi, že bolesť je odmenou, že za peniaze sa dá kúpiť všetko a peniaze všetko ospravedlnia.

Nikto v mojom okolí nie je šťastný; klienti musia platiť za to, čo by malo dostávať zadarmo,a to je deprimujúce. Ženy vedia, že musia predávať to, čo by rady dávali iba z rozkoše a nehy, a to ničí. Skôr ako som napísala tieto riadky, dlho som bojovala, musela som si priznať, že som nespokojná a nešťastná - ale ja som musela a musím - vydržať ešte niekoľko týždňov.

Nechce to, ale musí. "Musí" tu je kľúčové slovo, ktoré pre rôznych ľudí má rôzne významové odtiene. Vedzte, že musela, ale nikto jej nedržal revolver pri hlave. Pointa je v tom,že "musela", lebo hrozilo, že nebude môcť realizovať svoje sny. Odišla z rodnej dediny a nechce sa do nej vrátiť rovnako chudobná. Zjavne ide o "musieť" vo veľmi voľnom poňatí. Čo na to moralisti?

Tuším som už čítal aj mnohé lepšie knihy, ale rozhodne to nie je kniha obyčajná. Možno trochu idealistická najmä v druhej časti.

(písané 19. decembra 2006)






Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu