reklama

Knihy dodrtené v poslednej dobe

Akosi sa mi pri počítači nazbierali tri knižky, ktoré som už dočítal a o ktorých by som chcel stratiť slovko-dve. Vlastne nie stratiť, ale vygrafomaniť. Spomenúť niektoré dojmy a prípadne odporučiť. Ide o tieto kusy: Greg Bear: Darwinovo rádio Richard Gordon: Doktor v domě Marina Lewycka: A Short History of Tractors in Ukrainian

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dostali sa ku mne rôznymi spôsobmi. Rádio je otcovo, našiel som ho v jeho knižnici. Tuším som mu ho pred časom kúpil ako darček. Doktor je mojej milej, vytiahol som ho z jej knižnice a je to slušná vykopávka. Nakoniec traktory som si kedysi sám kúpil v opojení letiskovou atmosférou, ale ešte pred mesiacom som ich videl medzi bestsellermi.

Greg Bear: Darwinovo rádio
Nie je to veda, ani populárna veda, ale science fiction. Trochu ma vyplašili pomerne podrobné popisy biochemických procesov a rozmýšľal som, pre koho je to určené, veď som predsa dosť rozhľadený, s biológiou ani s chémiou som nemal problémy, ale tuná tápem... no nakoniec som sa rozhodol ignorovať to, čo nechápem. Venoval som sa pochopiteľným detailom a najmä príbehu, ktorý bol veľmi zaujímavo vystavaný. Vedci postupne odhaľujú rôzne kôsky skladačky, ktorá nestojí, ale sama sa vyvíja. To, čo sa javí ako choroba, je v skutočnosti niečím iným, prirodzeným a predsa desivým. Darwin by čubrnel, aj Dawkinsovi by sa hlava zakrútila. Podčiarknuté a zrátané: náročná, ale kvalitná sci-fi.

Richard Gordon: Doktor v domě
Akonáhle mi na knižku v poličke padol zrak, vravel som si, že také niečo chodilo aj v televízii. Seriál? Film? Nevidel som. Takže som sa nezaťažený ponoril do popisov prostredia a príbehov anglických medikov. Anglický humor, ktorý podľa niektorých názorov nevydržal úplne skúšku časom - čo bolo vtipné pred 50 rokmi, už sa dnes chytá len čiastočne. Avšak predstava pôrodníka tralákajúceho sa nocou na rozpadajúcom sa bicykli k prvej svojej rodičke má čosi do seba. Iný medik v alkoholickom opojení požiadal o ruku sestričku, po čiastočnom vytriezvení ľutuje svoju prostorekosť a aby zachránil situáciu, požiada o ruku všetky sestry v dosahu. Áno, niečo ujde, ale stalo sa mi aj to, že som nad knižkou zaspal. (To však bolo určite spôsobené tým, že boli dve hodiny po polnoci.)

Marina Lewycka: A Short History of Tractors in Ukrainian
Matne si spomínam, ako som Históriu traktorov držal v ruke po prvý raz. Lákala ma, ale zároveň ma niečo odradzovalo. Kúpil som ju až na druhý raz, lebo keď už získala nejaké ceny, kritiky boli slušné, náhodný úryvok vtipný... presvedčil som sám seba, že áno. Približne v polovici knihy som toto rozhordnutie trochu ľutoval. Neviem, či to bolo mojou slabou znalosťou angličtiny alebo mi unikali pointy súvisiace s anglickými reáliami, neviem. Každopádne som to na dlhý čas odložil a vrátil som sa až po mesiacoch. Tuším druhá polovica bola predsa len lepšia, aj keď banálny záver tiež asi nebude pre každého. O čo ide? 80-ročný chlap si vezme 40-ročnú ženu. Chlap je anglický občan ukrajinského pôvodu s novonájdenou miazgou, žena je Ukrajinka, ktorej ide len o možnosť zostať v Anglicku. Vyciciava miazgu chlapa a jeho dcéry aktívne zasahujú. Komické situácie napodiv nevyplývajú z komolenia slov, to kvitujem. Ale zase niečo, čo by asi malo vtipné, je pre mňa suché. Dej je poprekladaný flashbackmi rodinnej histórie (špinavej) a úryvkami z veľkého diela chlapa, histórie traktorov. Ušlo to, ale mňa neoslnilo. Darwinovo rádio bolo oveľa lepšie.
(Ak si napriek mojim dojmom chcete History of Tractors kúpiť, môžete cez túto linku na Martinus.sk , to by mi malo hodiť nejakú províziu.)




Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu