reklama

Michael Crichton: Sphere

Knižka bola preložená do češtiny pod názvom Koule. Myslím, že bol u nás uvedený iba film podľa knižky natočený. (Update: Lemuel v diskusii tvrdí, že po slovensky vyšla aj knižka. Napriek pátraniu som odkaz na internete neobjavil. Asi neoslnila...) Ak ste ho videli, čítanie knižky vám to ušetrí, lebo dej popísaný v recenzii filmu sa od knihy odchyľuje len minimálne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Ku knižke som sa dostal ako slepý k husliam. Bol som navštíviť bývalého spolužiaka z VŠ a ako obyčajne pri debate došla reč aj na knižky. Požičal som mu dve svoje a on mne tiež dve. Pritom spomenul svoju iniciatívu, že svojich žiakov vyzýva, aby sa zdokonalili v angličtine (na stránke úplne dole). Vojdite do súboru a uvidíte, čo má na mysli...

Teda Sphere je jedna z dvoch. Na pohľad asi oddychovejšia. Pustil som sa do nej. Tempo hneď od začiatku. Zatiaľ čo sa čitateľ dozvedá charakteristiky jednotlivých postáv, dejú sa veci. Niekde v južnom Pacifiku sa pod kuratelou US Navy pozbiera skupina vedcov. Ich cieľom je preskúmanie veľkého objektu na dne oceánu. Objekt sa zdá byť mimozemským hviezdoletom. Ale to, čo v objekte nájdu, je oveľa zaujímavejšie ako zelení mužíčkovia. A oveľa nepochopiteľnejšie.

Do hry sa dostávajú prakticky všetky špecializácie vedcov. Matematik logicky odvodzuje a lúšti šifry. Biologička skúma podivné tvory, pitvá, pitvá... Psychológ študuje psychiku svoju, všetkých kolegov a tiež zelených mužíčkov - či vlastne ich nepochopiteľného ekvivalentu. Námorníci plnia rozkazy. Aj v prípade, že s ničím nesúhlasia, len sucho poznamenajú "Very good sir!"

Okrem akčnosti a logickej štruktúry úvah hlavných hrdinov a vystavania deja sa mi páčilo zahrnutie "minima vedných poznatkov", ktoré sú na jednej strane základom pre odborníkov v danej oblasti, no na druhej môžu byť neznáme nevedcom alebo odborníkom v niečom inom. To už potom znie uveriteľne aj replika "Refresh me" v zmysle "Zabudol som to, pripomeň mi to", ktorá by sa dala chápať aj ako ""Nemám poňatia, ale som mäkký to priznať". Párkrát som dokázal vopred uhádnuť ďalšiu indíciu, ktorú autor čitateľovi poskytne, ale stalo sa, že som sa pomýlil.

Nepáčil sa mi koniec, keď sa z ničoho nič aj najbesnejší z hrdinov spamätajú a zrazu konajú prísne logicky. Dokonca sú schopní obetí jeden pre druhého a pre celé ľudstvo, napriek tomu, že krátko predtým si šli po krku. Trochu škoda.

Napriek tomu dosť čitateľná knižka. Najmä pokiaľ ste ochotní akceptovať lineárny dej ako daň za akčnosť a postupné rozkrývanie skutočnosti. Prosto napísaná tak, aby si ju prečítali aj širšie masy, nielen fajnšmekri.




Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu