Čo to znamená presne? Toto: modelový mat je mat, ktorý je zároveň čistý a ekonomický. Ekonomický mat je taký, na matovej sieti ktorého sa zúčastňujú všetky figúry matujúcej strany (okrem kráľa a pešiakov - tí sa môžu, ale nemusia). Čistý mat sa vyznačuje tým, že každé pole okolo matovaného kráľa je tomuto zneprístupnené práve jedným spôsobom: buď je zablokované alebo napadnuté práve jedným kameňom matujúcej strany.
Problém č. 96 |
Problém č. 97 |
Pre predvedenie som si zvolil štvorťažku č. 96 súčasného slovenského autora. Úvodníkom 1.Ja4! sa vytvorí krátka tichá (nešachová) hrozba 2.Vxc8! a 3.Jb6#.
Proti tejto hrozbe existuje niekoľko obrán, pričom obrany jazdcom z c8 sú nevýznamné, keďže po nich nasleduje mat hneď v druhom ťahu. Prvou tematickou obranou je 1...b5, ktorou čierny hrozí hneď zobrať hrozbového jazdca ťahom 2...bxa4. Ale čierny sa poškodí tým, že si zablokuje pole b5, ťakže príde biela kombinácia 1...b5 2.Vxd6+ Kxd6 3.Vd7+ Kc6 4.d5# . Je to mat a aký pekný! (Je na prvom malom diagrame.) Ako má čierny kráľ zneprístupnené polia? Ja4 kryje b6 a c5, Vd7 kryje b7, c7, d6 a d5, Jf8 kryje d7 a matuje Pd5. Nakoniec pole b5 je zneprístupnené čiernemu kráľovi len blokujúcim pešiakom.
Druhou tematickou obranou je 1...Jge7, ktorá hrozí uvoľniť pole e6 braním jazdca na f8 vežou - 2...Vxf8!. Lenže čierny sa opäť poškodí rovnakým spôsobom ako v prvom variante: blokuje e7 pre kráľa. Takže príde 2.Ve5+ dxe5 3.Vc5+ Kd6 4.dxe5# . Opäť je to modelový mat, každý si môže splnenie vyššie uvedenej definície overiť na druhom malom diagrame.
Nuž dobre, keď na e7 je jazdcovi nedobre, skúsi odskočiť na f6. To však vedie k tretiemu modelovému matu po 1...Jf6 2.Jc3+ Sxc3 3.Jg6! Kxe6 4.Jf4# , ktorý je na treťom malom diagrame.
Čo tu máme dohromady? Tri varianty plnej dĺžky, ktoré sú zakončené modelovými matmi. To je minimálna požiadavka tzv. českej školy úlohovej . Jej hlavným znakom je práve súbor modelových matov v úlohe, ktoré je vhodné doplniť ďalšími výtvarnými prvkami ako dobrý úvodník (tuná jazdec odbiehajúci od čierneho kráľa), echo, čiže rovnaké matové obrazce ináč umiestnené na šachovnici (tuná prvý a druhý mat) alebo obete figúr (tuná v každom variante). Už z týchto poznámok sa dá vytušiť, že máme pred sebou vynikajúcu úlohu českej školy, ktorá oprávnene vyhrala v turnaji na počesť jej zosnulých velikánov.
Na riešenie som prichystal niečo jednoduchšie. Miniatúrka č. 97 od iného majstra, ba priam veľmajstra a popredného reprezentanta českej školy je trojťahová a okrem troch modelových matov obsahuje aj jeden variant bez modelového matu. Takéto niečo tu bolo už pred viac ako 100 rokmi...