reklama

Truman Capote: Raňajky u Tiffanyho

V prípade tejto útlej knižky patrí aj SME vďaka za to, že som sa k nej dostal. Nie, nezískal som ju ako cenu za výlúskanie krížovky, ani mi ju nedali s polovičnou zľavou z výpredaja. Pravda je taká, že v roku 2004 ju zaradili do svojej Svetovej knižnice pod č. 3. A knižnice nakupovali - aspoň tá moja.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pokiaľ sa dobre pamätám, pred časom mali v knižnici dokonca na jednom stole tieto knižky v rade povykladané. Nuž, "dedikovaný stolík" už dávnejšie zrušili a knižky s jednotnou úpravou rozptýlili pod začiatočné písmená priezvisk autorov. Pod CA som našiel nielen Trumana Capoteho, ale aj Itala Calvina - ale o tom až nabudúce, keď ho dočítam. Dnes pár slov o Tiffanyho klenotníctve.

Nie, film s Audrey Hepburnovou som nevidel, takže nehodnotím. Áno, pesničku Breakfast at Tiffany's od Deep Blue Something poznám a je vcelku ok. A teraz už môžem povedať tiež, že áno, novelu som čítal a celkom ušla.

Podstata je vystihnutá na už spomenutej SME stránke knihy. Mne už prvé stránky pripomenuli inú knihu - Devět měst od Thorntona Wildera . Tiež americký autor, blízke obdobie, podobný štýl. Komu sa páčili Raňajky, na obed si môže dať mestá.

Prekvapenie v knihe? Možno fakt, že sa v nej žiadne raňajky u Tiffanyho nekonajú. Stále som čakal, kedy už konečne hlavná hrdinka s niekým, najlepšie s rozprávačom, vyrazí do hogo-fogo podniku - a stále nič. Má odtiaľ len vizitky, aj to veľmi stručné: Holiday Golightlyová, Na cestách . A nakoniec - prečo by človek nemohol mať nezvyčajnú súkromnú vizitku? Pravda, dnes sa to už veľmi nenosí, je to také panské huncútstvo.

Nasledovný odstavec je zaujímavou charakteristikou spoločného bývania dospelých ľudí, ktorých okrem potreby nájsť si byt vo veľkomeste nič moc nespája. Hlavná hrdinka bývala s Margaret:

Nechala dvere na kúpeľni otvorené a zhovárala sa stade so mnou. Medzi splachovaním a kefovaním zväčša nebolo rozumieť, čo hovorí, no jadrom bolo: iste viem, že Mag Wildwoodová sa k nej prisťahovala, a nie je to pohodlné? Lebo ak človek musí mať spolubývajúcu a nenájde lesbičku, tak najlepšie je mať totálneho blázna ako Mag. Lebo takej môžete hodiť na krk nájomné a posielať ju po bielizeň.

Žil som podobne mnoho rokov - no našťastie som zväčša býval s bližšími známymi, nie s cudzími.

Milá malá knižka.



Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu