reklama

Koho voliť (osobná úvaha s všeobecnými aspektami)

Myslím, že je pomaly načase rozhodnúť sa, koho budem voliť. Túto dilemu som v živote riešil už veľakrát, občas som s prijatým riešením bol následne spokojný, občas som si nadával. Už som v živote volil aj SDĽ, aj SDK, aj NEI (kto pamätá?), aj konkrétnych ľudí zo strán celého spektra s výnimkou extrémnych nacionalistov. A už mám temer vybrané aj pre parlamentné voľby marec '12. Bude to moja osobná voľba, preto vás prosím, neberte tento článok ako presviedčanie, že aj vy by ste mali voliť rovnako. Začnem úvahou, či vôbec voliť, a dôjdem až k (neveselému) výberu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

Priznám sa, vcelku sympatizujem s Dankovými dôvodmi, prečo nevoliť. A rozumiem aj Jozefovmu znechuteniu . Aj ja som dlhodobo vytáčaný štýlom, akým sa u nás poväčšine robí politika. Dokonca v poslednej dobe som doslova zhnusený z brudu, ktorý sa na nás valí z neoficiálnych dokumentov i oficiálnych tlačových konferencií. Časom vedome prestávam vnímať vyjadrenia niektorých politikov, lebo prídem k záveru, že ten konkrétny politik už nmôže urobiť nič, ale vôbec nič, aby som si o ňom opravil mienku a aby som jeho slová či názory všeobecne uznával. V poslednej dobe som dokonca vypol vedomé vnímanie správ zo slovenskej politiky vôbec, lebo aj to málo, čo sa ku mne dostane nechtiac, úplne stačí, aby mi to kazilo náladu. A ja nechcem byť zachmúrený.

Akcia "PROTESTNE NEVOLÍM" by možno mala šancu, keby sa rozbehla oveľa skôr pred voľbami a keby u nás nebolo dlhodobo tak veľa ľudí ísť ochotných hodiť do urny hlas aj tým najväčším špinavcom. Či už tak činia z naivity, neinformovanosti alebo zo zištných dôvodov, keď ostatní nebudú voliť, špinavci budú mať ešte väčšiu moc. Okrem toho by súčasne musel existovať reálny tlak na ovplyvnenie konania parlamentu, ktorého zloženie by bolo ovplyvnené akciou. To by v podstate znamenalo nejakú formu revolúcie. To chceme? Bude to nutné? Bez takéhoto pokračovania skutočne ide len o vzdanie sa možnosti aspoň minimálne ovplyvniť vrcholnú slovenskú politiku. (Lebo sebareflexia nehrozí, očakávať ju od veľkých slovenských strán je tiež naivita, Danko.)

Preto pre mňa nevoliť momentálne nie je voľbou, napriek všetkým výhradám ku konkrétnym stranám a politikom.

A teraz koho? Charakterizoval by som sám seba ako liberálneho človeka, pokiaľ ide o ľudské práva, menšinové práva a tradície, konzervativizmus mi nie je vlastný. Z pohľadu ekonomického mám skôr bližšie k pravici, i keď v oboch táboroch sú (aspoň pokiaľ ide o politickú teóriu ) myšlienky, ktoré ma do istej miery oslovujú. Mojou smolou je, že si veľa pamätám. Ako sa z tohto pohľadu, berúc do úvahy činy a reči politikov po 89. roku, rozhodnem voliť? Vezmem to po poriadku, krížom cez relevantné možnosti s aspoň minimálnou zvoliteľnosťou. Nech prepáčia všetci ostatní, aj ja sa môžem mýliť.

Smer. Podľa mňa ide o stranu, kde slová a činy sú v príkrom rozpore. Počas hľadania svojej voličskej základne sa tvárila všelijako (tretia cesta FTW?), od absorbovania SDSS sa tvári ako ľavicová, čo však s podnikateľskou garnitúrou na čele je mimoriadne pikantné. Vyslovene populistická, jej jediné vládne obdobie bolo plné nehoráznych škandálov, ktoré momentálna koalícia v žiadnom prípade nedokázala prekonať, nech kto chce, vraví, čo chce. Nevyhovuje mi v žiadnom prípade.

SDKÚ-DS. Stred akýsi, vraj občiansky. Kedysi pre mňa voliteľná, najmä v čase, keď neexistovala akceptovateľná alternatíva. Strana, ktorá priniesla zmenu od mečiarizmu k čomusi aspoň trochu normálnejšiemu. Teraz to vyzerá, že nie je schopná obrodenia. Pred voľbami 2010 sa predseda strany v tieni škandálu s financovaním radšej odstránil z kandidátky a vystrčil dopredu oveľa populárnejšiu ženu. História sa opakuje, aj teraz je zatiaľ hlavnou tvárou strany na pútačoch najsnaživejšia (to je pochvala) ministerka, ktorá na rozdiel od dosluhujúcej premiérky nemá s predsedovou klikou otvorený spor. Ale ten zvyšok...

KDH. Konzervatívna. Navyše u nás v rodine koluje povedačka ešte z prvej republiky, že lidovci sú schopní ísť s kýmkoľvek. Dnes si napriek vehementnému popieraniu vrabce štebocú, že aj tu boli nejaké pytačky... no prosto pre mňa nevoliteľné z mnohých dôvodov.

Most-Híd. Menej konzervatívni, i keď Béla Bugár je tuším pôvodom z MKDH blahej pamäti. Strana nezakryje svoju národnú orientáciu, ale na druhej strane národnostných váh sú až dva argumenty. V prípade maďarskej časti Mostu ide o menej radikálnu zložku bývalej SMK, ktorá sa rozštiepila. A najmä, to sa ukazuje dlhodobo, kedykoľvek akákoľvek maďarská strana bolo v parlamente, či dokonca vo vláde, či na druhej strane v krajskom zastupiteľstve, všetky nemaďarské strany sa proti nim v prípade bársakých vyhrotenejších národnostných požiadaviek postavili. Teda národnostná karta nemá váhu a zvyšok... prakticky žiadne vážne škandály (je to vôbec možné po dvoch desaťročiach v politike, Béla?), namočeného hayekovca odpratali oveľa skôr ako SaS a vždy sa hodí jazýček na váhach. Tento sa vždy priklonil na stranu, ktorá mi vyhovovala, takže reálny kandidát na voľbu.

SaS. Liberálna. Nielen slovami, ale aj programom a niektorými činmi. Nedokážem im vyčítať marihuanu a registrované partnerstvá, to je beh na dlhé trate a v súčasnom zložení slovenskej politickej scény to nemalo šancu prejsť. Keby to sami takto podali a nesľubovali nesplniteľné, skôr to podali ako víziu, urobili by lepšie. Viac im vyčítam hayekovcov. Sú tu aj ďalšie čierne bodíky, všimnite si ale, že sú všetky relatívne malé a kritici ich musia riadne prifukovať. Úplne najhorším aspektom sú podľa mňa veľké zmeny, ktorými prešlo konanie a rozprávanie poslancov a členov exekutívy za SaS, pri porovnaní obdobia pred letom 2010 a po lete 2010. Napriek všetkému kandidát na voľbu, s ohľadom na program a moju osobnú hodnotovú orientáciu, avšak s mierne zaťatými zubami.

SNS. Národný extrémizmus. U mňa bez šance.

SMK. Národný extrémizmus. U mňa bez šance.

Obyčajní ľudia Igora Matoviča. To je zaujímavá zbierka, dlho to vyzeralo všelijako, ale vykryštalizovala sa z nich nesúrodá zbierka skôr konzervatívneho razenia, v porovnaní s SaS. Neviem si predstaviť, že by som dnes dal hlas kandidátke, na ktorej je populista Alojz Hlina, Rudolf Bauer, či dokonca popredný odborník na liečbu homosexuality Alojz Rakús. Nech mi odtiaľto prepáčia všetci, ktorí by si hlas zaslúžili (možno aj viac, než tí, ktorých nakoniec budem voliť), v takomto spolku môj rozhodne nedostanú.

ĽS-HZDS. Nežartujte. Buďme všetci radi, že táto strana odišla do parlamentnej výslužby.

99%. Som úprimne zhrozený z toho, ako silno pôsobí televízna reklama. Všetci vieme, že to je televízna politická reklama, čo ich pretlačilo do reálne zvoliteľných preferencií. Ako reklama neoznačená politická reklama. Proti všetkým pravidlám. Taká masívna, že Ruskova ANO je oproti tomu úbohým amaterizmom. Taká drahá a taká bezostyšná, že sa slušnému človeku chce dáviť. Slová a hneď prvé činy v príkrom rozpore. Ľavica? Pravica? Všetko jedno, hlavný je populizmus. Kto to však vysvetlí tým ľuďom, ktorí už v prieskumoch povedali, že však zavolia... a televízie sa tešia, že peniaze tečú. Kde niet žalobcu, niet ani sudcu.

Ostatné kandidátky sú irelevantné.

Najviac mi všeobecne chýba etika. Nielen rešpektovanie písma zákona, ale aj jeho ducha. Každý sa oháňa tým, čo je presne napísané, ale ochotu rešpektovať aj morálne pravidlá nad rámec zákona nemajú ani slabí (lebo to by ich silní ušlapali), ani silní (lebo nemusia). Nečudo, že tu máme istú radikalizáciu spoločnosti. V týchto voľbách sa asi ešte neprejaví. Ale čo bude v priebehu najbližších piatich rokov, to nevie ani moja krištáľová guľa.

Vychádza mi z toho buď Most alebo SaS. Uvidím.



Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu