reklama

Ursula K. Le Guinová: Čarodej Zememorí

Ďalšia klasika načatá. Samozrejme mi aj pred prečítaním tejto knihy bolo meno pani Le Guinovej známe, no nikdy som od nej nič nečítal. Pri poslednej návšteve knižnice mi náhodou prišiel do ruky nejaký román o Zememorí. Prelistoval som ho a nevzal. Prečo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Opakované skúsenosti mi pripomenuli, že sa oplatí pozrieť chronológiu. Či náhodou nedržím v ruke ten povestný úryvok z rozsiahlejšieho cyklu. Tak aj bolo. Vzal som prvý diel zo zoznamu - Čarodeja Zememorí.

Ide o fantasy z originálneho viac-menej morského sveta. Nikde žiaden kontinent, len jedno rozsiahle súostrovie. Na jednom ostrove žijú veľkí vládcovia, na druhom lupiči, na treťom drak, na štvrtom zväčša rybári, na piatom je čarodejnícka škola a tak ďalej. Hovoríme o stovkách ostrovov.

Na jednom z nich sa stretávam hneď na začiatku knihy s chlapcom Gedom. Jeho vzdelanie je úbohé, jeho skryté schopností nedozierne. Objaví ich nejaká jeho príbuzná, vedma, a začne ho učiť mágii. Treba povedať, že mágia je na ostrovoch temer všadeprítomná, v rôznych typoch (ovládanie počasia, ilúzie, ...), aj v rôznej sile (skúsenejší mág nemal problém odraziť Gedove akékoľvek pokusy). Tak Ged postupne prejde cez niekoľkých učiteľov až do úrovne, kde môže samostatne fungovať ako oficiálny čarodej. Lenže to už ... medzitým niečo vyviedol.

A to niečo sa s ním ťahá ako sopeľ. Doslova. Je to hnus a nedokáže sa ho zbaviť, fúkať nestačí.

Nejdem zachádzať do ďalších detailov deja. Pozrime sa teda na moje dojmy.

Systém mágie je pomerne premyslený. Nejde len o zaklínanie. Nejde len o pozbieranie magickej energie, many alebo čoho. Je treba poznať najmä meno toho, na čo chcem magicky pôsobiť. PRAVÉ MENO. Ak viete pravé meno čohokoľvek, môžete to ovládať. Dôležitá je aj reč, v ktorej sa čaruje. Aké pomôcky použijete...

V knihe sa nachádzajú aj vyslovene neakčné pasáže, lyrické, lákali ma preskakovať. Nie preto, že by boli vyslovene nudné. Ale voľačo ma nútilo čítať čo najrýchlejšie ďalej a ďalej, dôjsť až k rozuzleniu. A lyrika zdržovala, to nech sa na mňa nikto nehnevá.

A ešte jeden, vyslovene osobný dojem. Meno Ged. Čajsi pred 18 rokmi som hrával online fantasy hru Midnight Sun . Mimochodom, bola to vynikajúca motivácia k učeniu cudzieho jazyka. A v tejto hre si každý hráč hral postavu, ktorú mohol nazvať, ako chcel. Moja bola Ruziklan. Bola tam Galadriel. A bol tam aj Ged. Až teraz viem, kde sa tam ten Ged vzal.

Záverečné hodnotenie: pri najbližšej príležitosti si požičiam druhý diel Zememorí, som naň nažhavený.







Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu