reklama

Rozhodujem Cenu Fantázie 2013 (I)

Ak sa zaoberáte sci-fi, fantasy alebo hororom v slovenčine, pravdepodobne ste už počuli o Cene Fantázie. Ak áno, tento príspevok by vás mohol zaujať.* Cena Fantázie je v súčasnosti najprestížnejšou súťažou poviedok v žánroch sci-fi, fantasy a horor na Slovensku. Jej propozície si môžete prečítať, aby ste vedeli, o čo ide. V minulých rokoch som sa zúčastnil ako hodnotiaci čitateľ piatich finálových poviedok, niečo som o tom napísal v rokoch 2010 a 2011. V roku 2011 sa rozhorela aj búrlivá diskusia o výsledkoch verejného hlasovania, ku ktorej som napísal aj zvláštny článok.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Aké to malo dôsledky? Napríklad že usporiadatelia zdôraznili ceny závisiace od hodnotenia poroty, takže váha jej rozhodovania sa zvýšila. To kvitujem.

Pre mňa osobne to malo dôsledky dva. Po prvé, v roku 2012 som o finálových poviedkach ani nepísal, vravel som si, že to nemá cenu. Po druhé, tento rok ma hlavný usporiadateľ Ivan Aľakša pozval do poroty .

Je to pre mňa obrovská pocta a zároveň obrovská výzva.

Pocta preto, lebo sám SF&F&H nepíšem, presnejšie píšem nie moc dobre a preto radšej zriedkavo. Za týchto okolností to beriem tak, že za to môže čiastočne moje neúnavné vypisovanie o knihách (akože som ochotný čítať aj voloviny a SF&F&H čítam veľmi rád), a čiastočne aj moje kritizovanie pred dvomi rokmi (kritizuješ? tak si to vyskúšaj!).

Výzva je to z pochopiteľných dôvodov. 138 poviedok? Nie je to vôbec málo. Navyše ma mnohí strašili, že kvalita je všeobecne biedna. Takže prečítať a ohodnotiť nejakých 2000 strán textov kadejakej kvality, to chce istú výdrž.

Pomaly sa dostávam k tomu, čo pravdepodobne zaujíma najviac súťažiacich. K môjmu hodnoteniu. Nebude také podrobné, ako hodnotenia inej porotkyne Lucie Lackovičovej . Tá zatiaľ dala pomerne podrobné anonymné*** hodnotenia 20 poviedok ( 1-5, 6-10, 11-15, 16-20 ).

Ako to je so mnou a mojím doterajším rozhodovaním?

Pôvodne som myslel, že reálne začnem čítať a hodnotiť poviedky až v júli. Totiž do konca júna som mal veľkú porciu času vyhradenú na rozhodovanie MS v šachovej skladbe . Ale keďže sa mi podarilo zavŕšiť svoju prácu tam skôr, než som očakával, mohol som sa vrhnúť sem.

Doteraz som prečítal 21 poviedok. Nie, nie zaradom. Mám v tom systém, ale to, čo budem ďalej písať, sa netýka práve poviedok 001.-021. , ale iných.

Body, ktoré som dosiaľ predbežne pridelil, pokrývajú na stupnici 0-10 (10 je super) všetky hodnoty okrem nuly. Jeden bod dostala školská poviedka s predvidateľnou pointou, trápnymi rozhovormi, zúfalou logikou a rozťahanou štylistikou.

Naopak desať bodov som zatiaľ pridelil jedinému kusu, ktorý akoby bol prebraný z amerického sci-fi časopisu. Má nie jednu, ale niekoľko postupne sa rozvíjajúcich myšlienok, strihy medzi niekoľkými miestami, ale zbytočne netrápi čitateľa skokmi v čase (ako to (ne)úspešne robia mnohí autori), dobrú gradáciu a fajnový záver. Pravda, Lucia ma upozornila, že keď sa mi to vidí americky, tak ktovie, či niekto nespáchal preklad. Ale toho sa nebojím, pokiaľ by sa to aj náhodou stalo a poviedka ako taká by sa dostala do finálovej pätice, niekto s ešte väčším prehľadom z komunity by plagiátora odhalil. Veď predsa základné pravidlo rozprávok je, že zlo je po zásluhe potrestané.

Deväť bodov som pridelil poviedke, ktorá je blízka môjmu profesionálnemu srdcu. Síce som od začiatku dva motívy tušil, ostatne prečo by autor venoval čas rozvíjaniu motívu, ktorý nedorazí? Ale napriek tomu ma pointa uspokojila, nehovoriac o precíznom spracovaní reálií.

Celkovo by som zatiaľ povedal, že je to lepšie, než som čakal. Z mojich známok udelených knihám je zrejmé, že sa nerozpakujem dať aj guľu a nehíkam nad všetkým nadšením. A keď ma znalé veci strašili očakávanou nízkou priemernou kvalitou poviedok, som rád, že sa to zatiaľ nepotvrdilo. Priemer mojich známok je 4,8, uvidíme, ako vydrži.

Všeobecne by som pokritizoval pravopis. Mnohí autori si nepotykali s čiarkami a s ypsilonami. Chybička sa občas môže vyskytnuť, nikto nie je imúnny, ale čoho je moc, toho je príliš. Najväčším lomcovákom v tomto smere bola klasická súčasť mnohých fantasy a hororových scén, zvuky beštií v pozadí, často nepostrádateľné pre navodenie atmosféry. Keď ale začnú zavíjať vlci, celá atmosféra ide do kelu, čitateľ sa zvíja v kŕčoch.

Viackrát sa už stalo, že autor nezvládol záver. Či je to limitom na dĺžku poviedok alebo prosto náročnosťou písania záveru, nie je to dobré. Čitateľ väčšinou očakáva na konci nejaké zaujímavé rozuzlenie (pokiaľ nie je cesta cieľom). A pokiaľ sa rozprávač neudrží, priliš vysvetľuje alebo naopak to zoberie z rýchlika, tak sa napätie nevybije správnym spôsobom, prináša frustráciu.

Každopádne, je treba povedať, že moje hodnotenia sú veľmi subjektívne. Ako som už spomínal, nie som spisovateľ, len čitateľ a bloger. Moja laickosť v krásnej literatúre je v porote viac ako vyvážená spisovateľmi, hoc aj napríklad Márius Kopcsay nie je klasický scifista či fantasta. Poviedky mnou nižšie hodnotené môžu dostať vyššie body od niekoho iného, najmä pokiaľ mi niečo krásne unikne. Tak nezúfajte.

Možno bude horšie, možno bude lepšie. Uvidíme, povedal Jánošík a obul si sedemmíľové čižmy deda Vševeda. Alebo tak nejak.



* - Tento príspevok na svoj súkromný blog som chcel začať slovenským ekvivalentom frázy "To Whom It May Concern", ale nepoznám ho. Preto si musím vystačiť s týmto kostrbatým úvodom a vysvetlením.

** - Ale keby niekto veľmi chcel, môžem mu dať nahliadnuť niektorý môj výtvor, jednu možno z trojice poviedok, ktorým by som možno dal 4 body na stupnici 0 zlá, 10 dobrá.

*** - Táto fáza hodnotenia je anonymná potiaľ, že porotcovia (a vlastne nikto) nepozná mená autorov poviedok. A očakáva sa, že porotcovia nebudú písať o konkrétnych poviedkach s názvami. Ale viacerí autori sa v opisoch skúseností porotcov nájdu. (Niektorí sa pritom mýlia, daktorí dokonca pravidelne.) Prosím všetkých, aby mi nepísali o konkrétnych poviedkach, lebo sa tým diskvalifikujú.



Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu