reklama

Preč! Preč!

Ani by som nepovedal, že už je to viac než rok, čo som prečítal knižôčku Café Hyena (Plán odprevádzania) od Jany Beňovej. Akosi som mal zafixované, že to bolo toto leto, nanajvýš na jar. Ale moja pamäť ma dokonale oklamala.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ďalší útly zväzok od Beňovej mi vhupol do rúk počas poslednej návštevy knižnice. Volá sa rovnako ako tento článok. Je o žene, ktorá uteká. Rosa sa prosto zbalí a ide. Nie je až také dôležité, kam uteká. Hlavne, že je v pohybe. Že smeruje preč.

V Rosinom okolí sa pohybuje aj pekná hŕba ďalších postáv. Z nich je kľúčovou Son, lebo Son je on. Nie úplne, ale vždy. Práve týmto spolužitím-spolunežitím hlavných postáv sa Preč! Preč! tematicky spája s Café Hyenou.

Treba povedať, že zďaleka nejde o nejaký lineárny text. Celé je to poskladané z kratších či úplne krátkych obrazov, chronológia je tiež len veľmi relatívnym pojmom. No a čo? Keď je to raz svojho druhu poézia v próze, hádam by som nečakal text ako odo mňa.

Veľmi ma potešil takpovediac matematický prístup k pojmom používaným v knihe. Beňová skoro až rigorózne buduje terminológiu, ktorú potom dôsledne používa. Kukuly, čobo, na to som sa nenarodila, cítiť krv...

Vybral som niekoľko citátov temer až náhodne. Snažil som sa vyhnúť takým, kde potrebujete poznať termíny so špeciálnym významom.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Son hovorí. Slovenské prívlastkové víno - kyslé, ale silné.

Skutoční znalci potvrdia: niet nad akostné víno s prívlastkom .

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Človek niekedy potrebuje vidieť vlastnú krv. Pod nohami na schodoch. Na sklenej stene. Na cudzej koži. Preliatu ponad okraje.

Načo? A či ozaj?

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Teraz vyzeráš celkom ako Malý princ. Poznáš tú postavičku, však? Obracia sa na mňa Corman. Naše auto je plné až po strechu. Nemám v ňom už miesto.

Ostala len malá bublina pre šoféra. Ako suk v mori dreva.

Zrejme nejde o sójový suk, skôr to bude niečo, čo tam nie je. Každopádne mi to pripomenulo našu zariaďovaciu akciu, keď musela kombík plný nábytku z obchodného domu IKEA šóférovať moja milá. Je nižšia odo mňa. Matrac mala nad hlavou.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Aj Kristus robil problémy práve cez Veľkú noc.

Aj tak sa to dá povedať.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
V spánku drží Rosu za chodidlá. Ako bicykel za pedále.

Hej, poznáte také tie rukami poháňané bicykle, v ktorých sa leží len pár cm nad vozovkou? Cez leto som ich pekných pár postretal na vedľajších cestách, upozorňovali na seba trepotajúcimi minivlajkami. Neboli ružové, tie vlajky.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Pod pazuchou večne zvierala malé zviera. Obliekala ho zakaždým do iných šiat, a tak bolo raz za psa, inokedy za vlka, havrana, myš, soba, delfína či pangasiusa.

Pangasius to zabil.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Moje telo sa narodilo. Nohy sú na behanie. Plecia sa uvoľnili. Zhodili náklad. Z chodca sa stal bežec.

Beh. Spôsob, ako sa vyrovnať so stratou. Protestsong.

Niečo stratíš, niečo získaš. Je otázkou, či je potrebné kvôli strate nákladu hneď protestovať. Ibaže by náklad bol dosť dobrý.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Nikto ma nemôže podozrievať k premiere sympatií s lyrikou alebo poetickým textom všeobecne. Dobrá akcia alebo vycibrená úvaha ma zaujmú častejšie a spoľahlivejšie. I napriek tomuto handicapu ma manuál útekov v mojich rukách potešil a uspokojil. Skrátka, dá sa čítať aj druhý raz, aj tretí. Konzumuje sa veľmi príjemne. Možno si priať viac? Možno, ale to som nepotreboval.




Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu