reklama

Finále súťaže Martinus Cena Fantázie 2014 - môj pohľad

Práve som dal svoj hlas jednej z piatich súťažných poviedok na príslušnej stránke SME. Snáď nastal aj čas, aby som sa vyjadril k celému ročníku. Začnem mojimi dojmami z finálových poviedok, potom stratím slovko-dve o mojom tohtoročnom podiele na súťaži a nakoniec tak všeobecne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Richard Brenkuš: Kontraktor

Scifičko z ďalekej budúcnosti, ktoré vo mne vyvolalo asociácie s Matrixom, Skynetom, Daneelom Olivawom a Veľkým bratom, presnejšie s ich kombináciou. Najskôr som si vravel, že začiatok dobrý, ale potom to skĺzlo do klišé a logických havárií. Umelá inteligencia všetkých drží skrátka? Môže byť. Ale keďže hlavný hrdina nebol žiaden supermozog a pritom dokázal rozlúštiť to, čo vládnuca inteligencia nedokázala a nebol sám... nie, tomu som nebol schopný uveriť. Ani fakt, že len on a len on si kládol otázky, ktoré... Pravda, oceňujem autorov vypísaný štýl a najmä veľmi dobrý záver, keď umelá inteligencia dokázala udrieť na správnu strunku. Hehe.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ján Franko: Deň, keď piatok trinásteho skončil

Nečakal som, že jednou z dvoch poviedok, ktoré budem musieť pochváliť, bude horor, aj keď na pomedzí s takou povedzme urbánnou fantasy. Nielen po minuloročných skúsenostiach, ale tak všeobecne po tom všetkom, čo som sa v slovenských hororoch dočítal (akože to zaostávalo za sci-fi a fantasy o mnoho dĺžok). Rekvizity klasické: sirotinec, "chýše jedová", cintorín, sychravé počasie, mŕtvoly, ideálne obživnuté, hlavný záporák, prenos "funkcie" z tela do tela (hello John Malkovich). Ale mix z nich bol namiešaný dosť dobre. Aj keď by sa dalo možno hovoriť až o klišé, dva momenty vyzdvihujú túto poviedku nad priemer. Úloha Bartolomeja Mraka - najmä jeho neštandardných skúmaviek - a záverečná akčná scéna, ktorá bola zrežírovaná ako z Hollywoodu, všetky detaily do seba zapadali. Náhodou to držala v rukách a tak ďalej. Bonus: výborne som sa zasmial na autorovom omyle, ktorý bude určite vychytaný pri korektúrach - riaditeľka cintorína.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Adriana Markovičová: Svedectvo Miliducha Grg-Neduživého vo veci konca Angálie

Toto scifičko už názvom silne naznačuje svoje ambície. Tie sú parodické a bola len otázka, ktorým smerom sa paródia bude uberať. Po prečítaní môžem konštatovať, že som postrehol parodické motívy na slovenské reálie, aj keď zopár medzinárodných sa našlo (Padajúce Plamene, of kóz) a samozrejme si ma okamžite získal Zaznie Gong. Scifi podklad s päticou pohlaví má základ v slovnej hre matka-hmatka, no rozkombinovaé to bolo dosť dobre. Bohužiaľ záverečný obrat s tým, že dvojitá negácia je opak negácie, ma v kontexte ubúdania pohlaví silno neuspokojil (autorka hádam pochopí). Bonus: najlepšie som sa zasmial na raritnej forme paranoje, ktorá postihnutého núti veriť, že médiá vravia pravdu. MEGALOL.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Marek Mittaš: Kamaráti

Ako u jedinej z finálových poviedok som si po dvoch dňoch nevedel spomenúť, o čom to bolo. Áno, teraz som si ju preletel, takže by som mohol čo-to popísať, ale prvá veta tohto odstavca poviedku tak či tak u mňa odsúva na posledné miesto vo finále. Howgh.

Dominika Polakovičová: Oakville

A ešte jeden horor, povedzme. Na rozdiel od Frankovho ma príbeh tohto úplne neuspokojil a ani som sa nebál, ani som sa nesmial. Aby som sa bál, musel by sa strach rozvíjať trošku sofistikovanejšie, nie len tak povedať, že z výkriku sa obyvatelia penziónu nespamätajú ktovie dokedy alebo hodiť na scénu zmasakrovanú mŕtvolu. Aby som sa smial, musela by to byť väčšia sprostosť - a to by určite autorka poviedky nechcela. Takže by som to videl tak nejak na priemer a vo finále mimo medaile.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môj príspevok k MaCeFa 2014

Neviem, či ste z predchádzajúcich riadkov dokázali odvodiť celé moje poradie. Ak nie, tu je:

5. Kamaráti
4. Oakville
3. Kontraktor

... a teraz sa zvykne druhé miesto preskočiť a povedať hneď víťaz. O druhé miesto sa už nikto ani neobzrie. Ale to nevidím ako správne. Druhé miesto je výborné, takže by som rád, napriek tomu, že som tej poviedke nedal hlas, pogratuloval Miliduchovi a Adriane. A aspoň u mňa sa víťazom stáva ...

1. Deň, keď piatok trinásteho skončil

Hlas som už poslal.

No lenže to nie je okrem tohto článku môj jediný príspevok k MaCeFa 2014. Možno neviete, že minulý rok som sa vyskytoval v porote CeFa 2013 a pred nejakým publikom som sa priznal, že rozhodovanie mi ide oveľa lepšie ako písanie. Následne som sa však nechal vyprovokovať k sľubu, že do MaCeFa 2014 pošlem poviedku. To bola chyba, keďže tento rok som mal pekelne pracovný.

No keďže sľuby sa majú plniť, na poslednú chvíľu som niečo dal dokopy. Po zásluhe som dostal naložené, no aspoň sa mi podaril dobrý názov poviedky. Keby sa mi budúci rok podaril aj ten zvyšok, hehehe. Každopádne po písomných vyjadreniach dvoch porotcov (plus mínus priemer) ma nakoniec ešte potešilo celkové 19. miesto a najmä 9 bodov od Daniela Heviera.

... a nakoniec tak všeobecne

Vyzerá to tak, že tento ročník bol trochu slabší ako predchádzajúci. Vo finále to bolo bez čistokrvného fantasy, ani tie scifička neboli úplne ako minule, naopak hororu sa zadarilo. Ako som tak čítal, young adult poviedok pod znesiteľnou úrovňou sa urodilo priveľa, ale to je asi daň za propagáciu a úspech.

Lebo marketingová aktivita teamu organizátorov je obdivuhodná. Stačí sledovať ich facebookovú stránku, je tam všetko dôležité. Okrem toho dvaja z porotcov, Lucia Lackovičová a Marek Kolcun tento rok napísali svoje dojmy z každej jednej poviedky, plus videokomentáre u Lucie a mnoho popularizačných akcií naživo. To sa ráta. Skladám veľkú poklonu.

Čo dodať? Že víťazi kategórií budú vyhlásaní na veľtrhu Bibliotéka v novembri? To je dôležité. Ale ešte dôležitejšie je, že slovenské SFH žije. A tiež, že ešte do 20.10.2014 môžete aj vy hlasovať. Pokiaľ to bude za piatok 13. alebo za Miliducha, potešíte ma.

Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu