reklama

Maturitná písomka

Úvod. Aké jednoduché slovo, no mimoriadne podstatné pre každého maturanta. Bežný maturitný sloh by mal obsahovať úvod, jadro i záver. Toto je úvod. Jadro nasleduje hneď vzápätí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Keď ma moja kočka namotávala, že témou maturitnej písomky zo slovenčiny bude maturitná písomka, myslel som, že si zo mňa robí žarty. Že ma ťahá za nohu, aby som použil nejaký frazeologizmus. Potom som pochopil, že hovorí s veľkým písmenom, teda o téme "Maturitná písomka". Myslím, že to je veľmi dobrá téma a jednoznačne by som chcel pochváliť toho, kto túto veľmi dobrú tému navrhol. Táto pochvala nie je šplhaním pre zlepšenie známky, veď to neboli profesori, ktorí budú tento sloh opravovať. Aj keď aj im som za veľa vďačný, pretože ma veľa naučili a dobre ma pripravili na maturitu.

Veľa sa toho v poslednej dobe narozprávalo o maturitách. V médiách, v televízii, v rádiu, písalo sa o tom v novinách, šumelo to na internete. Veľa štvrtákov už nejaký čas sedelo na Pokeci a čakalo, kto zverejní témy maturitných písomiek. Veľa "zaručených" tém sa objavilo a mnohí sa učili na tie, ktoré im prišli do uší. Veľa ťahákov bolo pripravených, veľa bômb velmi dôsledne vypracovaných, ale nikomu nenapadlo, že tú najprostšiu tému na maturitnú písomku máme pred nosom a nikto o ňu ani myšlienkou nezavadil. Maturitná písomka.

Aká by mala byť? Čo by sa v nej malo rozoberať? Jeden zo spolužiakov sa minulý týždeň s nadhľadom vyjadril, že základ je vedieť napísať o niečom a vedieť na to niečo previesť akúkoľvek predpísanú tému. Ako príklad zvolil svoju lásku - dievčatá. Keď bude témou ekológia, možno písať o pôvaboch ekologických aktivistiek. Keď bude témou vojna v Iraku, možno rozobrať háremy, burky žien fundamentalistov a ich vplyv na vojnu. Pri pohľade na slovenskú povojnovú literatúru možno začrieť do výberu hrdiniek Táne Keleovej-Vasiľkovej, čo u neho nepredpokladám, alebo do Maxima E. Matkina (Danka a Janka sú predsa len trochu mladé). A tak ďalej.

No čo mám robiť, keď mojou obľúbenou témou sú počítačové hry? Ekologické hry veľmi nefrčia, zato vojnu možno sledovať v strieľačkách v prvej osobe i v real-time stratégiách. No a slovenská povojnová literatúra sa na tiež veľmi nezameriava. Počul som, že o nich písal Michal Horecký alebo tak nejak, ale istotu nemám. Bol by som stratený.

No teraz stratený nie som. Vedel som, čo je témou. Mal som čas sa pripraviť. Milí profesori, ako viete, vždy som bol k vám úprimný, i keď som sa nechoval vždy na jednotku z chovania. Preto bez mučenia priznávam, že som tému poznal už včera. Naschvál som opakoval slová, napoky som použil niektoré slangové výrazy. Dalo sa to napísať i ináč, lepšie. Napriek tomu verím, že dostanem dobrú známku.

To bolo jadro mojej práce. Záver už bude krátky. Po napísaní toho všetkého som sa prebudil a ruka v šerbli. Ach jaj, bojím, bojím. Čoho? Titulku.




Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu