Problém č. 10 |
Prirodzene asi každému napadne úloha, v ktorej je cieľom zremizovať. Jedným druhom remízy je pat. Existujú úlohy, v ktorých sa biely snaží čierneho len a len spatovať, žiaden iný výsledok ho nezaujíma. V iných typoch úloh sa jedna zo strán zo všetkých síl snaží dostať na určené pole. Urobiť rošádu, zobrať súperovi všetkých pešiakov, prejsť určeným počtov ťahov všetky rohy šachovnice... v podstate možno zobrať akýkoľvek mysliteľný jav na šachovnici a vytvoriť úlohu, ktorej cieľom je tento jav.
Aby som nehovoril len teoreticky, na diagrame predstavujem jednu z populárnych úloh s netradičným cieľom. Biely zahrá tak, aby nedal čiernemu mat. Skúste porozmýšľať...
Aký iný zvláštny cieľ si viete predstaviť?
Z minulých článkov v tejto rubrike som zostal dlžný riešenie jednej úlohy, konkrétne dvojťažky č. 8 Michaela McDowella. V nej si biely môže vybrať až z troch pešiakov prichystaných na postavenie dámy. Prvý ťah je skutočne premena, ale nie na dámu: 1.f8J!, čím hrozí mat premenou 2.d8D#. Čierny sa proti tejto hrozbe môže brániť strelcom, pokryje matovú líniu, ale tým umožní maty premenou posledného pešiaka: 1...Sc6 2.c8J#, 1...Sc8 2.dxc8J# . Suma sumárum, tri premeny na jazdca v jednej krátkej úlohe. Je možné niečo také vidieť v normálnej partii?
(písané 9. júla 2005)