Niekedy na jar ma maďarská organizácia kompozičného šachu poprosila, aby som bol jedným z rozhodcov na ich majstrovstvách. Ponúkli mi rozhodovanie oddelenia pomocných matov a to teda rozhodne je jedno z najlepších, aké sa v maďarsku pestujú. Mená ako napríklad György Páros, Vilmos Schneider, Norbert Kovács, Tivadar Kardos, Árpád Földeák, Gyula Neukomm, Imre Telkes, Zoltán Zilahi, Aurel Karpáti, László Lindner, György Bakcsi, József Korponai, Gyula Bebesi sú kusom pomocnomatovej histórie, na ktorú nadviazali Gábor Cseh (predčasne zosnulý mimoriadne talentovaný skladateľ, ktorý bol o rok mladší než ja...), Árpád Molnár, János Csák, Zoltán Laborczi, József Pásztor a ďalší.
Mám v rukách teraz približne 60 úloh šiestich autorov a mojou úlohou je priradiť im body na 20-bodovej stupnici, od 0 (strašná bieda) do 20 (absolútna svetová superšpička). Rozhodovanie v kompozičnom šachu je činnosť veľmi subjektívna.
Existuje síce niekoľko objektívnych kritérií alebo nutných podmienok, ktoré treba splniť na to, aby bola úloha pokladaná za kvalitnú. Ale po nich nastupuje vkus rozhodcu, úroveň jeho znalostí v rôznych smeroch skladby a momentálna móda. Keď dáte 10 rôznych úloh 10 rozhodcom, dostanete s veľkou pravdepodobnosťou 10 poradí. V takejto situácii sa dá hovoriť nielen o dobrých a slabých úlohách, ale aj o dobrých a slabých rozhodcoch.
Ako sa podľa vás pozná dobrý futbalový rozhodca? Napriek pomernej podrobnosti a presnosti pravidiel je vo futbale veľa situácií, ktoré si od rozhodcu vyžadujú nejakú interpretáciu, posúdenie miery zavinenia hráčov, posúdenie úmyslu atd. Z tohto možno odvodiť, koho možno považovať za dobrého rozhodcu. Toho, kto situácie najviac posudzuje v súlade s názorom davu - hráčov, odborníkov, laikov...
Rovnako je tomu aj v kompozičnom šachu. Dobrý rozhodca je ten, na ktorého rozhodnutie je po zverejnení najmenej frfľania. Ideálne žiadne, ale temer vždy sa niekto nájde, kto nie je spokojný: autor podľa seba nedocenenej úlohy, iný rozhodca, ktorý by to rozhodol ináč...
Späť k maďarským úlohám. Už mám všetky pozreté a pre čitateľov som vybral dve špičkové, ktoré budú v mojom hodnotení asi dosť vysoko.
Problém č. 149 |
Problém č. 149 je pomocný mat 4. ťahom a pri tejto dĺžke je priam nabitý bohatou analógiou. Má dve riešenia a tie budú v istom zmysle rovnaké, aj keď úplne iné. Rovnaké budú, pokiaľ ide o motiváciu, fungovanie jednotlivých ťahov. Všimnite si, že biely je v pate, takže čierny ho najskôr musí nejako uvoľniť. Lenže popritom stihne aj mnoho ďalšieho.
Prvé riešenie je takéto: 1.Jb3 (jazdec odviaže bV prerušením línie, zároveň pre odviazanú vežu otvorí líniu) Vg2 (vstúpi na g-stĺpec, kde sa vzápätí rozohrá) 2.Se5 (zablokuje e5 a zároveň predbežne otvorí g-stĺpec pre tretí ťah bieleho, navyše preruší čV k e4) Vxg1 (predbežne odviaže bS braním viažucej figúry) 3.f4 (blokuje f4 a zároveň odblokuje pole pre čierneho kráľa) Vg6 (pripravuje matovú sieť) 4.Kf5 Sxd3#.
Strategický obsah zo zátvoriek prvého riešenia sa zopakuje aj v druhom - so zmenenými hercami v hlavných úlohách: 1.Je1 (druhý jazdec odviaže bS prerušením línie, zároveň pre odviazaného strelca otvorí líniu) Sb5 (vstúpi na diagonálu a4-e8, kde sa vzápätí rozohrá) 2.Vce6 (náhli sa blokovať e5 a zároveň predbežne otvorí diagonálu a4-e8 pre tretí ťah bieleho) Sxa4 (predbežne odviaže bV braním viažucej figúry) 3.Ve5 (blokuje e5 a zároveň odblokuje pole pre čierneho kráľa, navyše preruší čS k d6) Se8 (pripravuje matovú sieť) 4.Ke6 Vc6#.
I keď zhoda nie je stopercentná, na mat 4. ťahom, v ktorom je veľké nebezpečenstvo vedľajších riešení, je to veľmi bohaté a jednotné. Obzvlášť pekné je vzájomná spolupráca strelcov a veží oboch farieb.
Problém č. 150 |
Na riešenie som vybral veľmi bohatý problém č. 150, v ktorom by nejaké riešenie mal nájsť každý, kto sa do veci zahryzne. V pozícii diagramu sú dve a po premiestnení bieleho pešiaka sú opäť dve.
Čo je jeho zvláštnosťou? Presnejšie, čo by pred istým časom bolo zvláštnosťou, ale dnes už nie je? Že tieto dohromady štyri riešenia nie sú všetky rovnaké, pokiaľ ide o stratégiu, ba ani podobné. Sú však podobné vždy dve a dve riešenia. Teda v pozícii diagramu sú dve úplne odlišné riešenia a každé z nich má v druhej pozícii svoju dvojičku.
Takýto štýl pomocných matov sa v poslednej dobe stal veľmi populárnym vďaka označeniu pochádzajúcemu od Chrisa Feathera, ktorý dal dohromady malú knižôčku s názvom Helpmates of the future (?) . Uvádza v nej veľa príkladov a mnohí skladatelia si skratkovité pomenovanie HOTF vzali za svoje - už bez otáznika - a vyrábajú podobné pomocné maty ako na bežiacom páse. Zväčša však ide o dvojťahové úlohy a dlhšie sú stále menej zvyčajným javom.
Prezradím jedno riešenie postavenia b): 1.Jxe4 Vh5 2.Kd2 Jxe4+ 3.Ke1 Vh1# . Trojica jazdec, jazdec, veža hrá v mate. V druhom riešení veru nebude...