reklama

Invocatio Elementalium - nečakane dobré

Pri mojej poslednej návšteve v knižnici mi padla do oka kniha s latinsky znejúcim titulom. Na obálke má okrem neho mužskú hlavu s indickou bodkou na čele a meno autora: Dušan D. Fabian. Znelo mi povedomo zo sci-fi kruhov, nuž otvoril som ju náhodne na x-tej strane a začítal sa:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

"Přicházejí z druhé strany a jejich podstatu netvoří hmotné, ale astrální tělo. Jejich domovem je astrální svět a v jeho rozměrech žijí, množí se a umírají. Jsou dlouhověcí. Někteří se dožívají i stovek let. Nejsou ale od světa matérie uplně odtržení. Antikové o nich pořád mluvili jako o elementálech nebo elementálních bytostech, protože i když je jejich podstata čistě nehmotná, vždycky se druhotně váží k jednomu z elementů."

Niečo mi bolo divné a nebol to obsah vyzerajúci ako bláboly. Zo zadnej strany mi bolo jasné, že v ruke nedržím ezoterickú učebnicu, ale román zasadzujúci duchárske fantasy do dnešného sveta. Vraj silný románový debut porovnávaný s Lukjanenkovými Hliadkami ... no, Invocatio nie je zlé, ešte sa k tomu dostanem, ale Denná Hliadka bola lepšia. To je však porovnanie už v dosť vysokej triede.

Tak čo ma to zarážalo?

Jazyk. Čeština. Na češtine per se nie je nič zlé, čítam veľa kníh po česky a často si to ani neuvedomím. Z oblasti sci-fi a fantasy zvlášť. Takže?

Dušan Fabian je Slovák. Román sa odohráva viac v okolí Košíc, v Dánsku a v Nemecku než v Čechách. Ale je vydaný po česky! Trhové zákony sú, zdá sa, neúprosné. Pritom...

Mám už nejakú dobu rozčítanú zbierku slovenských sci-fi a fantasy poviedok. Ešte sa rozhodnem, či ju roztrhám v zuboch alebo v pazúroch, keď ju dorazím. Preto som k Invocatiu pristupoval trochu nedôverčivo. Možno i preto som bol veľmi príjemne prekvapený.

Hlavnú dejovú líniu viac než len naznačuje Aneta. Dodávam, že najmä podpríbehy vešteckých snov hlavného hrdinu boli dobre skonštruované a tvoria významnú časť knihy. Trochu málo uveriteľná bola jeho flegma pri pomyslení, že za pár dní zomrie a ťažko možno uveriť tomu, že by najmúdrejšie hlavy čarodejníckej spoločnosti neodhalili zdroj banálnej kliatby, keď v iných a komplikovanejších prípadoch to robia ako na bežiacom páse. Akčné scény sú otvorene priznane kulhánkovské , ale však môže byť, najmä keď tunajší astráli nie sú nechutne nesmrteľní. Teda až na istého prasiaka Goryniča.

Invocatio fakt pozitívne prekvapilo.


Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu