reklama

Čo mi tiež priniesli memoáre o remesle

Minulý týždeň som strávil mnoho príjemných chvíľ s knihou Stephena Kinga. Tentoraz nešlo o žiaden z jeho príslovečných hororov (onehdy som z nich vychváli napríklad Tretie oko). Majster čierneho pera sa tentoraz podujal poradiť ako na to nádejným spisovateľom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Kniha celým menom O psaní, memoáry o řemesle * obsahuje najskôr stručné Kingovo cévéčko (tak je to fakt nazvané, nie je to moja snaha o žoviálnosť), potom krátky prehľad spisovateľovej skrinky s náradím, dlhší arzenál rád k písaniu (podľa môjho názoru veľmi užitočných, i keď dajú sa nájsť kade-tade aj inde) a nakoniec popis dopravnej nehody, ktorej obeťou King bol.

Počas čítania som si urobil neobvykle veľa poznámok. Občas si ich robím, keď sa mi niektorá pasáž knihy zdá dobrá alebo sa mi na niečo naviaže. Vďaka tomu množstvu z nich môžem vybrať zopár takých, ktoré môžu zaujať aj vás.

-=-=-=-

Kolegom blogerom, či už súčasným alebo nádejným, sa môže časti zamerané na techniku písania dosť hodiť. Taká téma autorského bloku vyskakuje viackrát. Rada, ako s ním naložiť, je jednoduchá:

"Pište co chcete, pak tomu vdechněte život a učiňte z toho unikát tím, že do toho vmícháte svou vlastní znalost života, přátelství, vztahů, sexu a práce. Zejména práce. Lidé hrozně rádi čtou o práci. Bůhví proč, ale je to tak."

To mi pripomína, ako kedysi, ešte v prvom roku blogu SME admini blogerov vyzývali , aby viac písali práve o tejto téme. Žeby mal vtedy Tomáš práve čerstvo prečítané Memoáre?

-=-=-=-

Ďalšia z metód na odbúranie bloku je v dnešnej dobe už trochu archaická:

"(co jiného tak nádherně a něžně povzbudí imaginaci jako krabička prázdných disket či balíček prázdného papíru)"

Heh, že vraj prázdne diskety. Kam sme sa to posunuli od roku 2000, keď kniha prvý raz vyšla?

-=-=-=-

Nie som spisovateľ, ale istým spôsobom sa za umelca považujem. Pravidelní a možno i občasní čitatelia môjho blogu vedia, že sa venujem kompozičnému šachu. Tvorím šachové úlohy. Keď sú hotové, posielam ich na publikáciu. Do súťaží, ale i priamo do novín a časopisov. A čo je potom? Presnejšie, čo bolo potom, čo som poslal svoje prvé úlohy do novín?

Niečo dosť podobné tomu, čo zažil fiktívny modelový spisovateľ Frank:

"Rok poté, co univerzitu dokončil, obdržel Frank první dopis, oznamující, že jeho povídka byla přijata - ach bože, jaký to byl šťastný den. [...] Pětadvacet dolarů vám na nájem nestačí, nenakoupíte za ně ani zásoby jídla na týden pro Franka a jeho ženu, ale jsou potvrzením, že jeho snahy nebyly marné. A to - každý čerstvě vydaný autor se mnou bude jistě souhlasit - se penězi zaplatit nedá. Někdo chce něco, co jsem napsal. Hurá!"

Áno, niekto chcel vytlačiť moju úlohu. A nielen prvú , ale aj druhú, tretiu a svet bol čoraz menšou gombičkou. Síce občas mi zo zahraničných časopisov úlohy vrátili, ale potvrdzujem platnosť tohto Kingovho pozorovania:

"Všiml jsem si jedné věci - totiž, že jakmile zaznamenáte jakýsi úspěch, časopisy už zdaleka tak často nepoužívají frázi 'Nám se to nehodí'."

Dnes mi redaktori časopisov píšu maily, či by som nemal nejakú úlohu. Väčšinou mám.

(Pritom musím priznať jednu vec. Na rozdiel od literatúry v kompozičnom šachu za publikáciu nie sú žiadne peniaze. Ani tých Frankových dvadsaťpäť doláčov. A áno, toto je už snaha o žoviálnosť.)

-=-=-=-

K televízii má Stephen King nasledovný komentár. Týka sa pôvodne nádejných spisovateľov, ale asi platí aj oveľa všeobecnejšie:

"Čtení zabírá čas a ten skleněný cecek by vám ho vysál hrozně moc. Jakmile dokážete přestat toužit po televizi, zjistíte nejspíš, že si ohromně užijete času stráveného čtením. Troufám si tvrdit, že kdybyste tu užvanňenou skříňku dokázali nadobro vypnout, ohromně by to vylepšilo kvalitu vašeho života právě tak jako kvalitu vašeho psaní."

Súhlasíte? Niečo na tom bude... idem si to ešte premyslieť k Slovensko má talent . :-)

* - Pokiaľ si cez tento odkaz knihu na martinus.sk kúpite, hodí mi to drobnú províziu.



Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu