reklama

Tentoraz 4x dočítané a opäť v pohode

V poslednej dobe som mal vcelku šťastnú ruku pri výbere kníh na čítanie. Nazbieralo sa mi ich na stole na popísanie viac, než dnes zvládnem. Úprimne povedané, radšej chválim, než haním. A dnes to vezmeme postupne od dobrého k špičkovému. Neželané dedičstvo po neobľúbenom strýkovi Mike Resnick: Dobrodružství Irwin Shaw: Chlieb po vodách C. Northcote Parkinson: Parkinsonov zákon čiže honba za kariérou

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Neželané dedičstvo po neobľúbenom strýkovi
Túto rozsahom neveľkú knižku som si raz zaželal na odporučenie Anety Čižmárikovej. Mal som nejaký sviatok a bol som požiadaný o zoznam kníh, z ktorých by som nejakú mohol dostať. Chcel som dedičstvo a dostal som. Neželané. :-) Je to zbierka slovenských hororových poviedok. Načo nosiť drevo do lesa, o obsahu píše Aneta dosť. Moje dojmy: niektoré poviedky normálka, niektoré veľmi dobré - na slovenský horor dokonca výborné. Rozhodne lepšie ako napr. zborník Fantázia 2007 . Výbery za dlhšie časové obdobie majú čosi do seba.

Mike Resnick: Dobrodružství
Po tejto knižke som náhodou siahol v knižnici. Možno ma zaujala pestrá obálka, možno vety tesne za záložkou, ktoré naznačujú, že istý dr. Jones má problém s ľudožrútmi, únoscami, upírom, múmiou... Nie je to však horor. Je to paródia na dobrodružné knižky. Spočiatku sa mi ani nezdala vtipná, ale v istom momente ma chytila. Mr. Jones sa tvári ako kňaz, ktorý chce v koloniálnej Afrike postaviť kostol... lenže ako na potvoru mu do toho stále niečo príde. Postaví? Nepostaví? Prinajmenšom sa do toho pustí...

Irwin Shaw: Chlieb po vodách
Bomba. Príbeh newyorskej rodiny zo strednej vrstvy, ktorá si žije svojím štandardizovaným životom. Rodičia - v podstate pedagógovia, tri kusy detí v rozmedzí asi 10 rokov. A potom do ich prostredia vtrhne bohatec a vytiahne ich do vyšších vrstiev, so všetkými kladmi i zápormi, ktoré tam možno nájsť. Rodina si užíva svoje sny, ale sú akési pokrivené, nič nevychádza celkom tak, ako by presne chceli. Lekárov zrazu treba častejšie než kedykoľvek predtým. Závisť, tajnosti... Nie je bohviečo mať zrazu viac, než človek dokáže zvládnuť. Pokiaľ ide o čitateľský zážitok, na román temer z dnešnej doby to bola sila. Asi to bude tým, že analógií so životom ľudí okolo mňa, či občas dokonca s mojím vlastným, je v knihe veľa.

C. Northcote Parkinson: Parkinsonov zákon čiže honba za kariérou
Ak Shawa dnes nemôže prekonať pravá beletria, šancu dostalo niečo na pomedzí literatúry faktu a beletrie. I keď sú Parkinsonove zákony písané humorným štýlom, ide o zbierku krutých právd. O tom, ako fungujú komisie, ako sa rozhoduje o peniazoch, ako sa presadiť v zamestnaní, na úrade, vo voľbách atd. Čítal som ich pred mnohými rokmi, potom dávno, relatívne nedávno, úplne nedávno, teraz, a zase si ich prečítam, keď budem mať chvíľu času. Toľko múdrosti a opäť v malej knižke. Na záver oslavnej ódy si dovolím za citovať z kapitoly venovanej výberu kandidátov na zamestnanie:

Britská metóda, ktorú používali aj na spomínanom Ministerstve námorníctva (starý vzor), líšila sa iba tým, že sa uplatňovala v trochu obmedzenejšom rozsahu. Na komisiu zloženú z admirálov príbuzní s vysokými titulmi nerobili dojem. Tu sa skôr hľadali služobné konexie. Ideálny kandidát by na druhú otázku odpovedal: "Áno, admirál Parker je môj strýko. Môj otec je kapitán Foleym môj dedko starší kapitán Foley. Otec mojej matky bol admirál Hardy. Veliteľ Hardy je môj strýko. Môj najstarší brat je poručík kráľovského námorníctva, druhý brat je kadet v Dartmouthe a najmladší brat nosí námornícku uniformu." "Ach, teda tak je to," povedal by starší admirál, "a čo vás priviedlo k tomu, aby ste vstúpili do námorníctva?" Na odpovedi na túto otázku by už sotva záležalo, lebo prítomný úradník si už označil kandidáta ako vyhovujúceho. V prípade, že by boli vybraní kandidáti rovnocenní svojím pôvodom, jeden z členov komisie by sa opýtal: "Aké číslo mal taxík, ktorým ste sem prišli?" Kandidáta, ktorý by odpovedal, že prišiel autobusom, by hneď vyhodili. Kandidáta, ktorý by odpovedal pravdivo, že nevie, by takisto zamietli a kandidáta, ktorý by povedal: "Číslo 2351" (pričom by klamal), by hneď prijali do služieb ako iniciatíveho mládenca. Táto metóda sa často výborne osvedčila.

Ak by som mal odporučiť jedinú knihu z týchto štyroch, okamžite by som volil Parkinsona.



Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu