reklama

Roztroušená slunce a Mystifikátor

... dve knihy, ktoré som si pred mesiacom požičal v knižnici. Lepšie než priemer. Kevin J. Anderson: Roztroušená slunce Márius Kopcsay: Mystifikátor

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Kevin J. Anderson: Roztroušená slunce *

Štvrtý diel Ságy sedmi sluncí nasleduje po predchádzajúcich s názvami Skrytá říše, Hvězdné moře a Bouře na obzoru . Neprekvapil ničím. Pôvodne som zo svojich dojmov chcel v prvom rade zdôrazniť, že vďaka formátu ("space opera") je nepreberné množstvo dejových línií veľmi fragmentovaných, niekedy až príliš. Lenže práve som zistil, že som to isté inými slovami povedal už pri 2. a 3. diele. Tak čo? Ľudia, niekoľko rás mimozemšťanov a robotov sa spolu lomia stále drsnejšie a dá sa očakávať, že v 5. diele to nebude ináč. Dokonca sa odvážim tipovať, že nakoniec dobrí vyhrajú. :-) Nie je to nič moc. Kto však nehľadá super literatúru, iba sci-fi oddych, nájde. Ako hovoril môj spolužiak z VŠ: suché, ale zavlaží.

Márius Kopcsay: Mystifikátor *

Ďalšia z už mnohých kníh v mojom osobnom projekte "Daj šancu súčasnej slovenskej literatúre", ktorý je reakciou na vyplakávanie niektorých autorov a vydavateľov, že čitatelia jej šancu nedávajú. Zvyčajne sú moje dojmy z jednotlivých knižiek projektu skôr podpriemerné, ale Mystifikátorovi sa podarilo dostať niekam do kategórie "dobré".

O čo ide? Dve spojené dejové línie zachycujú jedna slabošského čerstvého otca, ktorému ide všetko od desiatich k piatim - rodinný život, peniaze, kariéra, druhá partu podivných existencií, ktoré sa zaoberajú jeho podrobným sledovaním. Mehony (hommage a to protect and to serve), Andrej pijúci čáááj, u ktorého býva a Andrejov strýko Viktor, veľký mystifikátor. Najmä druhá dejová línia je viac ako líznutá surrealizmom, ale v oboch je votkaných hromada nadmieru realistických úvah. Pobavil ma napríklad rozhovor z obchodného stretnutia, z ktorého citujem veľké finále:

"Tak... Aj áno, ale vlastne veľmi intenzívne hľadáme sponzorov, teda nejakú konkrétnu formu podpory."
"Práve takú formu podpory by som vám chcela ponúknuť. Bola by to pre vás dobrá investícia, pretože by sme vám mohli v časopise uverejňovať povedzme program, alebo nejakú inú formu reklamy."
"My zasa ponúkame možnosť propagovať sa prostredníctvom našich materiálov, plagátov, predstavení, takže prostriedky, ktorými by ste nás podporili, by sa vám nepochybne zúročili. Ak k tomu ponúkate možnosť bezplatnej reklamy vo vašom časopise..."
"No... Nie je to bezplatná reklama. Vedeli by sme sa dohodnúť aj na nejakom bartri, ale najlepšie by bolo, keby ste za ňu štandardne platili. Práve túto možnosť by som vám rada ponúkla."
"Ja som práve chcel ponúknuť VÁM možnosť platiť NÁM."
"Ale peniaze potrebujeme MY od VÁS."

A v nasledovnom je podľa mňa veľký kus pravdy:

Choď sa učiť! Uč sa! Už si sa to naučil? V podstate som Kamilovmu znechuteniu celkom rozumel. Učenie sa je v skutočnosti príjemný proces. Človek si pozrie film a vie dej naspamäť. Prečíta si knihu a vie, o čom bola. Rozpráva s ľuďmi a automaticky si ukladá obsah ich rozhovorov. Ale školský systém dokázal z tohto prirodzeného procesu vytvoriť mučiareň, ktorej sa každý bojí. Všetky zaujímavé poznatky a informácie zomlel do beztvarej a šedivej masy nevábne nazývanej "učivo" alebo "látka". A proces vzdelávania degradoval na násilné kŕmenie touto hmotou.

Až na to, že tieto realistické úvahy niekedy dosahujú hugovské rozmery... menej by bolo viac. Ale celkovo skôr lepšia súčasná slovenská knižka.


* - disclaimer pod čiarou: Pokiaľ si cez tento link kúpite nejakú knižku v martinus.sk, hodí mi to províziu 5%, na cenu knihy pre vás to vplyv nemá. Rovnako to nemá vplyv na môj popis kníh, ako môžete vidieť z celej mojej rubriky Knihy . :-)


Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu