reklama

Hans Fallada: Pijan

Jedna z kníh, ktoré som už čítal. Mal som ju odloženú v poličke, že sa k nej niekedy musím vrátiť. Konečne sa mi to pošťastilo a asi v priebehu dvoch týždňov som si tento príbeh úpadku človeka opäť občerstvil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Pán Sommer bol obchodníkom s potravinárskym tovarom. Alkohol nepil vôbec ( rovnako ako ja , preto bol pre mňa tento príbeh obzvlášť poučný). No v obchode mu to nešlo tak dobre, ako by chcel, aj manželstvo sa nejako mršilo...

... takže si našiel útechu vo fľaši. Chcelo by sa povedať v poháriku, na jeho dne, ale veľmi rýchlo zistil, že tam nie je a hľadal ju priamo na dne fľaší.

Trpel predstavou, že si z jeho okolia nikto nevšimne, že si tu a tam prihne z fľaše v šuflíku pracovného stola. Vynachádzal stále nové a nové spôsoby, kde piť, ako piť, kde zohnať alkohol. Ľudia okolo neho sa dali rozdeliť na dve skupiny. Boli takí, ktorí tým trpeli, napr. jeho žena. A boli takí, ktorí to využívali.

Cesta ku dnu bola rýchla a dotkol sa ho, keď sa po niekoľkodňovom výjazde za pitivom, po ktorom bol bez peňazí, vyhrážal žene zabitím. Nastúpili policajti, väzba a potom psychiatrická liečebňa.

Od tejto chvíle už ani nejde o portrét prepadajúcej sa osobnosti, skôr o vykreslenie vnútorných pomerov blázinca. Z pohľadu chovanca, ktorý je tam nedobrovoľne, skoro ako väzeň, niekedy horšie ako väzeň, ale predsa si zachoval schopnosť uvažovania.
(Treba povedať, že tento obraz nič nehovorí o dnešných liečebniach, nikdy som v nich nebol a dej Pijana sa odohráva v Nemecku medzi svetovými vojnami. Nerád by som bol, keby si ktokoľvek túto pasáž vztiahol na pomery u nás.)

Prečo predchádzajúca vsuvka? Lebo ten obraz je otrasný. Pri jeho čítaní som zabudol, prečo sa tam Sommer dostal. Tá úbohosť... a predsa sa tam nájde pár jedincov, ktorí sú schopní radovať sa i z mála a Sommer im v podstate závidí, že tak ľahko prežívajú všetky príkoria. I jemu sa to chvíľu darí. Až do momentu, keď mu svitne reálna nádej na prepustenie a opäť sa vidí so svojou ženou.

Vtedy si uvedomí obrovskú priepasť, ktorá sa medzi nimi vytvorila... a v nestráženej chvíli v ordinácii lekára vyberie z jeho skrinky nádobu s nálepkou Lieh 95 %...

Prostredie, v ktorom sa Falladove romány (už som ich čítal niekoľko) odohrávajú, je mi vzdialené a predsa mnohí ľudia akoby do nich vstúpili z našej reality. Viem, je to len kniha. No hodí sa to, občas si uvedomiť, že vnútro každého človeka je iné a niekedy veľmi bizarné... no a odkaz pre nás abstinentov je jasný - keď nepiť, tak dôsledne, lebo ináč to môže ísť s telom nezvyknutým na alkáč veľmi rýchlo dole kopcom.

(písané 18. septembra 2005)

Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu