reklama

Královna bouře

Prehŕňajúc sa v knižnici sci-fi a fantasy knižkami, padol mi do ruky hrubší belasý viazaný kúsok. Obal mi pripadal povedomo, ale titul mi nič nehovoril. Naveľa som si spomenul, že som nie tak dávno od autorky Marion Zimmer Bradley niečo čítal, no neuvedomoval som si, čo vlastne a z nejakého dôvodu som ku knihe pristupoval pomerne rezervovane. Prečo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu

Externá pamäť v podobe mojej rubriky Knihy mi tentoraz dobre poslúžila. Ľahko som v nej našiel záznam o Vládkyni jestřábů , ktorú som prelúskal za asi 10 dní v apríli. No jasné, nejako ma neoslovila.

Čo som už mal robiť s knižkou požičanou z knižnice? Pozrel som do nej. Zaujala ma, trochu, tak som sa ponoril hlbšie, poriadne, od začiatku. A po nejakom čase som už nemohol prestať. Inými slovami, na rozdiel od predošlého Marioninho dielka ma toto chytilo poriadne. Skončilo to ponocovaním asi do tretej, pretože som si povedal "to už dočítam". :-)

O čo išlo... Feudálnej spoločnosti vládnu ľudia s nadľudskými schopnosťami. Telepatia, telekinéza a podobné veci sa nazývajú spoločným menom laran. Larany boli šľachtené po mnoho generácií. Mnohí ich nositelia ich majú veľmi silné a vedia ich dobre ovládať, i to sa treba učiť. Na druhú stranu mnoho mladých nositeľov laranu hynie, pretože ho psychicky nezvládnu. Čo má robiť človek, ktorý vie, čo sa stane, čo sa môže stať, ale nemôže to ovplyvniť. Keď je to zlé, veľmi zlé - ako môže svoje predpovede vysvetliť iným? Ako tomu nepodľadhnúť? Treba zvládnuť strach...

Jeden z hlavných hrdinov niečo také prežíva. Titulná hrdinka má zase laran, ktorý sa pri šľachtení zanechal, jednako sa u nej prejavuje veľmi silne. Okrem iného i tým, že vie ovládať blesky. Vezme si ich z mrakov a udrie nimi, kam chce. Kto by sa takému dieťaťu postavil? Nuž, napríklad snúbenec, ktorý sa rozhodne odtrhnúť kvietok... Do toho sa zamiešajú otázky cti, boj o trón a neutrálni šľachtici (ako Švajčiari - neutrálni, ale po zuby ozbrojení).

Má človek právo šľachtiť vlastnosti v iných ľuďoch - nech by boli akokoľvek prospešné? Kedy sa smie niekoho zabiť? Musí človek slúžiť celej spoločnosti a kto má rozhodovať o tom, kto má čo presne robiť? Pod pláštikom často akčnej fantasy sa ukrývajú normálka filozofické otázky. Každá postava si volí svoju odpoveď a podľa toho i dopadajú ich osudy.

Nakoniec som to dočítal a teraz som i dopísal záznam. Nebolo to zlé - bolo to rozhodne lepšie ako Vládkyně jestřábů. Asi si ešte niečo z darkoverského cyklu predsa len zoženiem...

=======================================
Královna bouře (Darkover) - Marion Zimmer Bradley. Knižní klub, 1997.

(písané 9. októbra 2005)

Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu