reklama

Vreckový slovník pre zaľúbených

Čo iné by mal človek čítať okolo Valentína? Požičal som si ho v knižnici už predminule a keď som si naposledy predlžoval výpožičku, mladík za pultom zjavne zaváhal. Dokonca sa mi priznal, že nechápe, prečo majú slovník medzi beletriou. Kniha samozrejme ležala u mňa doma, takže nemohol z názvu tušiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Xiaolu Guo. Čuang Siao-Čchiao. Jedno z týchto mien je na obale knihy s názvom zhodným s titulom článku *, druhé v pase hlavnej hrdinky. Ktoré je ktoré?

Je to vlastne úplne jedno. Tak ako nám Slovákom pripadajú pri vyslovení všetky čínske mená nezapamätateľné, tak ťažko rozoznávame ázijské obličaje a nerozumieme ich kultúre. A je to recipročné. Aj mladá Číňanka vyskytnuvšia sa na ročnom jazykovom pobyte v Londýne nechápe. Nechápe reč, nechápe miestne zvyky, prakticky nič.

A čo spraví? Hneď ako sa aspoň minimálne vyrovná s nástrahami bed-and-breakfast hotela a pohybom po západnom veľkomeste, nechá sa zbaliť starším mužom. Asi o dvadsať rokov. Presťahuje sa k nemu a spolu si užívajú, navzájom sa spoznávajú a odcudzujú sa. Na konci roka je na programe otázka zotrvania v Anglicku...

Banálne? Klasické? Neobjavné?

Zabudol som povedať, že hrdinka sa skutočne učí po anglicky. Tento proces je v slovenskom preklade Jany Juráňovej vyjadrený nielen prznením slovesných tvarov, ale aj tvarov ostatných ohybných slovných druhov a navyše občas yodovským slovosledom. Prosto angličtina nie je kantončina ani mandarinská čínština. Ako ubieha čas a stránky, hrdinkina angličtina sa zlepšuje. Tak nejak za polovičkou som si uvedomil, že až na občasný zlý rod začína mať všetko tú správnu formu, ale... keď už dávala hrdinka knihu dokopy, čo jej bránilo zušľachtiť aj prvé kapitoly? Viem, snaha o autentickosť, veď ide o denník... ale mne to nakoniec prišlo ako dosť samoúčelné.

Ešte jednu vec som zabudol. (Nezabudol, nechal som si ju na koniec naschvál.) Sexuálnu explicitnosť. V knihe je nepočítane nedvojzmyselných sexuálnych scén a úvah, popisov bežného styku medzi mužom a ženou a úvah okolo sexuality. Žiadne úchylnosti, najdrsnejšia v tomto smere je možno peep show a to, ako asi uznáte, nie je nič moc. Navyše je to všetko popísané relatívne poeticky, otvorene, ale úplne nevulgárne.

Uvažujem, čo mi kniha dala. Popri mnohých porovnaniach čínskej a anglickej mentality a tiež príbehu samotnom, ktorý nie je úplne trápny a dá sa prežiť, je to aj fajka. Mám odfajknutú v svojom mentálnom zozname položku "neštandardný ženský román".

Na ochutnanie si dajme dva odstavce o tom, ako hlavná hrdinka dostala do daru od japonského dievčaťa Yoko voduvzdorného osobného maséra vyrobeného v Číne:

Čo to je že voduvzdorný? Baterka? Hodinky? Na obale je obrázok: je to niečo vyzerá ako malý uhorka, ale trochu ohnutý.

Som zvedavá a otvorím škatuľka. Vo vystrčí sa jemný plastikový vec, čo vyzerá celkom ako malý uhorka. Dolu tej veci nejaké gombíky: on/off/rýchlo/pomaly. Je to mechanická kefka na zuby? Ja dám do úst, ale to nehodí sa. Masážny stroj na tvár? Alebo na chrbát, keď bolí krk? Možno inštrukcia mi povie.

Tak jej to v rámci oslavy vysvetlili a rozobrali vo väčšej skupine, že humor je západný koncept, že vychutnávanie sexu je tiež západný koncept, ale zase nie úplne, lebo muži vychutnávajú sex všade a že orientálci sú vážni, aj keď sú to mladé pankáčky.

Veď vravím - trochu ženské a trochu neštandardné.




* - disclaimer pod ciarou: Pokiaľ si cez tento link kúpite nejakú knižku v martinus.sk, hodí mi to províziu 5%, na cenu kníh pre vás to vplyv nemá. Rovnako to nemá vplyv na môj popis kníh, ako môžete vidiet z celej mojej rubriky Knihy . :-)



Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu