Problém č. 16 |
V článku o Michelovi Caillaudovi som nedopísal kompletné riešenie dvojťažky č. 16.
Povedali sme si, že premena na dámu 1.d8D? nevedie k cieľu kvôli patu a pokus 1.d8V? s hrozbou 2.Se3# čierny odrazí účinnou obranou 1...Kb6! - a b7 je voľné.
Analogicky nevychádza ani slabšia premena na strelca 1.d8S? s hrozbou 2.Vh5#, pretože čierny ujde kráľom 1...Kd5! - a e6 je pre čierneho kráľa voľné pole.
Riešením je posledná možná premena pešiaka 1.d8J! na jazdca! Biely teraz nehrozí nič, ale jazdec z d8 účinne pokryl práve dve vzdialené potenciálne voľné polia pre čierneho kráľa. Čierny nemá na výber, musí kráľom ťahať, a podľa toho, čo urobí, ho biely zmatuje: 1...Kb6 2. Se3#, 1...Kd5 2. Vh5# .
Táto úloha presvedčivo demonštruje Michelovu fantáziu a fantastické konštrukčné schopnosti, keď do úlohy len so 7 kameňmi spojil dve veľmi vzdialené kompozičné témy, všepremenu (4 rôzne premeny v jednej úlohe) a Dombrovskisovu tému (ťahy čierneho, ktoré vyvracali konkrétne hrozby pokusov, v riešení práve hrozbové maty umožnia). Najmä Dombrovskis je veľmi paradoxnou témou, ktorá si zvyčajne vyžiada oveľa viac materiálu, pravda to úzko súvisí s motiváciou, ktorá v úlohe č. 16 nie je práve zložitá.
Problém č. 18 |
Zhodou okolností, aj v úlohe č. 18 iného veľmajstra z článku o Forsbergových dvojníkoch je čierny kráľ osamotený a tak sa zdá, že by nemalo byť problém ho zmatovať. Pravda, biely musí hrať pozorne a podľa toho, aký kameň má na d5, si musí správne vybrať úvodník.
Už som prezradil riešenie diagramovej pozície, ktoré je 1.Dd1! Kxe4 2.Df3#.
Ak na d5 stojí biela veža, táto chytí e3 a f3, takže môže matovať strelec, 1.Vd3! Kxe4 2.Sg6# .
Ak na d5 stojí biely strelec, do akcie sa pustí veža b6 a dočasným prerušením strelca a1 kráľa priláka na e5, 1.Vb2! Kxe5 2.Vf2# .
Ak na d5 stojí biely jazdec, je e3 už chytené, takže f3 pokryje biely kráľ a opäť matuje strelec, 1.Kg2! Kxe4 2.Sg6# .
Nakoniec pri bielom pešiakovi na d5 sa opäť rozhýbe Vb6 a chytí e3 a f3, 1.Vb3! Kxe4 2.Sg6# .
Jasné ako facka...
Problém č. 20 |
Ostalo nám priloženie bieleho kráľa v úlohe č. 20 tak, aby biely nebol schopný dať mat 2. ťahom.
Už som spomínal, že biely musí vlastne položením kráľa zabrániť "hroziacemu" matu 2. ťahom 1.Jh3! Kd1 a napr. 2.Sa6#. Vieme aj, že nestačí pridať bieleho kráľa na h3, lebo vtedy sa objaví bielemu iná možnosť dať mat 2. ťahom: 1.Se3! K-ľubovoľne 2.Ja3# .
Tak ako zabrániť bielemu dať mat 2. ťahom? No tak, že postavíme bieleho kráľa na c2! Tým sa obidva doteraz spomínané maty 2. ťahom stanú neškodnými, lebo 1.Jh3? aj 1.Se3? teraz čierneho spatujú! Existuje jediná iná možnosť ako čiernemu zabrániť ujsť na f2, 1.Vh2?, ale vtedy čierny kráľ vezme strelca 1...Kxf1! a matu niet. Tak je to, Marián Križovenský to i správne napísal v v diskusii .
(písané 27. novembra 2005)