reklama

Juraj Šebesta: Triezvenie

Pred nejakým časom som v knižnici naďabil na poličku s novými prírastkami. Relatívne voľne položené a postavené knihy, žiadne tlačenie, zväčša prakticky nové. Do svojho klasického výberu (1 sci-fi, 1 detektívka, 1 doporučená kniha od niekoho) som pridal ešte aj 1 novú knihu. Na blogu som z nich spomínal Kariéru Nikodéma Dyzmu, Volání karburátoru a Vybíjenou. Teraz mi vhupla do ruky malá oranžovo-ružová knižka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Poviedky sa mi páčili. Je to presne ono na cestovanie do a z práce. Človek si nemusí týždeň pamätať zložitý dej, vzťahy medzi postavami, prosto prejde 15 strán a je vymaľované.

To nie je samozrejme jediný dôvod, prečo som sa rozhodol knižku chváliť. Každá poviedka má svoj osobitý štýl. Práve pri vyššie spomínanom Leacockovi som si sťažoval, že som čoraz viac cítil opakovanie sa postupov, nápadov, vtipov. Tuná nehrozí. Jednak brožúrka je to menšia a druhak si autor oveľa viac dovolí, sme predsa o 100 rokov ďalej.

Stručný prehľad: Nebuďte lamy. Robiť na úrade je o ničom, keď z toho nič neprší alebo aspoň nekvapká. Životná poistka je základ a ke)d je vhodne akciovo doplnená zľavou na kremáciu, kto by odolal? Nie som žiaden alkoholik, nebehám za ženami a moja rodina sa rozvíja rovnako harmonicky ako moja hudba... alebo sa mi to marilo, keď som vrátil od milenky a dcéra sa odo mňa odtiahla, lebo cítila brandy v mojom dychu? Záchod v Univerzitke. Chcela sa s ním stretnúť v Paríži a otestovať genia loci. Bol Maska a bojoval s Veľkým jašterom. Všetko márne, na dnešných profi-personálnych pohovoroch vás otypujú neomylne.

Všelikde je toľko sexu, že človek až žasne. Možno som ešte príliš mladý a neskúsený, aby som pochopil, hehehe. V knižke Merde Actually mi trochu vadil, možno preto, že bol akosi nereálny, taký nadpozemsky dokonalý. Tuná mi príde prirodzenejší, aj keď niekedy... ale čo, veď každý sme nejaký.

Po istom uvažovaní som sa ako ukážku rozhodol ponúknuť vnútorné kvílenie úradníka (kam sme sa to dostali v porovnaní s Balzacovým románom Úradníci ?):

Pohľad na tú hnusnú kopu je únavný. Únavnejší, než ju vybaviť. Možno by som ju mhol hodiť do koša... Aj tak im dotácie nezvýšia. Nech si štrajkujú.

Bože, prečo som úradník? Som ešte človek, alebo už kávovar? Cítim, ako mi tvrdne koža, ako sa mením na sadrovú sochu hľadiacu s beznádejou do okna.

Ja viem, prečo tu tak civiem a hliviem. Nechcem si pripustiť tú otázku. Nechcem o tom ani uvažovať. Totiť, je doba na druhé dieťa?

...

Nemôžem tu takto sedieť. Pustím sa do práce?

Nedá sa. Musím to hneď a zaraz vyriešiť. Tu a teraz. Tu a teraz.

...

Starí uvoľnili ceny a mravy, a mladí aby plodili. Nadpráca, ktorú nikto nezaplatí. Prekliata kopa. Keby som sa do toho pustil, zmáknem to do večera. Ale treba nakúpiť. Prečo sa vyčerpávať v práci?

A čo som objavil, keď som pre vás hľadal nejaké linky súvisiace s knižkou?

Okrem rok starého rozhovoru s Jurajom Šebestom na knihy.sme.sk sa našla aj celá poviedka "Zápisnica z porady kremačného" , drsný kúsok.

No najdrsnejšia je realita. Juraj Šebesta je riaditeľom Mestskej knižnice v Bratislave . Práve v nej som si na poličke knihu našiel... ako by povedali kolegovia blogeri v diskusii: "Muhehehe!"

(písané 18. júla 2006)





Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu