reklama

Poviedka 2000

Slovenská literárna súťaž Poviedka je už klasikou. Minulý týždeň sa mi dostal do ruky zborník zo 4. ročníka. Ako obyčajne, nie všetko sa mi páčilo, no mnohé ma zaujalo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Súťaž ako takú považujem ju za vynikajúci počin, akýsi inkubátor talentov, ktoré majú šancu sa ukázať. Niekto to vie a niekto nie. Rešpekt.

Nemožno však očakávať, že sa mi ako čitateľovi všetky úspešné texty budú páčiť. To by som musel byť samojediným porotcom. U niektorých ocenených som dokonca veľmi prekvapený výberom poroty, je zrejmé, že niektoré oblasti literatúry vôbec nechápem. Pre mňa osobne čím epickejšie, tým lepšie, pestrosť a striedanie aj krátkych udalostí, to je moje.

A čo iní čitatelia? Stavím sa, že viaceré poviedky oslovia len úzky okruh čitateľov. Nie sú literatúrou masového čítania.

Teraz konkrétne, čo sa mi páčilo:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  • Vlado Janček: Gürtler - legenda ako zábavná alternatívna verzia drevnej histórie ľudí na Zemi - zabudnite na 2 pohlavia,

  • Peter Krištúfek: Aký nádherný svet! - fantázia mňamkovo poskladaná z drobných príhod,

  • Peter Petro: Frajerka - radšej nikdy nesúďte niekoho, v koho situácii ste sa nikdy neocitli, ani morálne, ani z hľadiska šikovnosti vyrovnať sa s okolnosťami, lebo by ste sám seba mohli niekedy prekvapiť,

  • Roland Cagáň: Meno textu (plagiát) - prirodzene vystihnuté uvažovanie homo sapiens internetus,

  • Ján Birčák: Zviera - cestovanie a pozorovanie pri ňom, to sú aj pre mňa vďačné námety (z mojich výplodov ľudí zaujala najmä električková etuda č. 5),

  • Ján Mičuch: Tetka - čo so starou invalidnou príbuznou, v jednom kuse vykrikujúcou polícia, polícia!, starať sa o ňu, či šupnúť ju do starobinca?

  • Michal Hvorecký: Nové médium - v podstate sci-fi, nečakané osvieženie,

  • Natália Makovská: Nepatrný pohyb pary (výšivka) - mám rád čítanie, v ktorom sa autor nebojí pohrať sa s jazykom (slovenským).

Čo malo z môjho pohľadu svoje plusy i mínusy:

  • Anna Jónásová: Také malé znásilnenie - zaujalo podsúvanou nesprávnou interpretáciou niektorých indícií, ale trochu veľa stereotypov,

  • Dezider Kamhal: O motýľoch, a tak... - mozaika len pre silnejšie žalúdky, ten ja mám, no otázna je motivácia pre drsný slovník, šlo by to aj bez,

  • Zuzana Belková: Vraždy na objednávku - autorkina zbierka Mechanický gramofón, o ktorej som už písal, vyšla pravdepodobne na základe úspechu v súťaži,

  • Miloš Mažári: Bože... - obsah veľmi dobrý, úvahové rozprávanie opilca, ale tá forma, musela to byť jedna veta bey prerušenia, bez odstavcov, veď sa to nedá čítať...

  • Scarlett Čanakyová: Hana - nie som si istý, či je ideálne vykreslené uvažovanie ženy o 10 rokov staršej, než bola autorka v čase písania poviedky,

  • Márius Kopcsay: Voľnosť - použitie pohlavnej nadávky v druhej vete považujem za úplne zbytočné, ináč dosť dobré, neschopný Trtko exceluje.

Čo sa mi nepáčilo: to ostatné, nejdem to pitvať.

Každopádne, aj tento zborník je istým indikátorom, koho sa mi oplatí skúsiť čítať a koho nie z novej slovenskej literatúry. Uvidím, na koho naďabím v knižnici alebo v kníhkupectve.

Na internete si môžete prečítať poviedky Meno textu (plagiát) a Papua Nová Guinea (ktorú vyššie menovite nespomínam, lebo uhm).

(písané 28. februára 2007)


Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu