Najskôr bežný význam. Pozrime heslo "tátoš" v Slovníku slovenského jazyka :
tátoš , -a, mn. č. -e m. rozprávkový divotvorný veľmi rýchly kôň: ohnivý t.;
Okrídlený zmizol tátoš na belasom obzore. (Sládk.) Tri armády na spenených tátošoch zotnú šarkanovi tretiu hlavu. (Karv.);
pren. veľmi rýchly, bujný kôň: koč, ťahaný dvojzáprahom bujných tátošov (Fr. Kráľ).
Fajn, takže kôň. Aj v šachu sa vyskytuje kôň - aj keď sa oficiálne volá jazdec. Čo keď zbujnie? Šachoví skladatelia minulosti sa nad touto otázkou zamysleli a vymysleli novú figúru, ktorá sa v normálnom šachu nevyskytuje. V partii sa s ňou na šachovnici nestretnete, ale v šachových úlohách áno.
Tátoš je figúra, ktorá sa pohybuje po priamych líniách (podobne ako veža, strelec...) s jednotkovým ťahom jazdca. Na diagrame sa zvyčajne zobrazuje ako jazdec postavený na hlavu.
V probléme č. 77 stojí jediný tátoš na c2. Keby nebol priviazaný čiernou dámou, jeho možné ťahy by boli na polia označené veľkými písmenami na malom diagrame.
Problém č. 77 | |
Úloha je dvojťažkou . Prvým ťahom je premena bieleho pešiaka na ... tátoša! To je v kompozičnom šachu dovolené vďaka konvencii, podľa ktorej je možná premena pešiaka na "nenormálnu" figúru, ktorá na šachovnici už bola.
Teda 1.g8T!. Tým tátoš z g8 pokryje pole c6 (pozri druhý malý diagram) a biely hrozí 2.Dc6# .
Čierny má 4 obrany dámou. Prvá, menej významná z hľadiska použitia tátošov, je šachová 1...Dxc2+, vtedy nasleduje 2.Vxc2# .
Ďalšie tri obrany sú tieto: 1...Dxf3, 1...Dg6 (obidve napádajú c6) a 1...Dxg8 (likviduje tátoša kryjúceho c6). Majú niečo spoločné - odväzujú tátoša c2, ktorý sa rozohrá. Na prvom malom diagrame sú niektoré polia označené písmenom M - z nich tátoš môže šachovať čierneho kráľa a tak matovať. Zdá sa akoby toto mohol urobiť po ľubovoľnej odväzujúcej obrane čiernej dámy.
Lenže 1...Dxf3 napáda polia b3 a d3, takže čierny má pripravené odpovede na šachujúce pokusy 2.Ta1+? Db3! a 2.Te1+? Dd3!, ako mat teda nasleduje len 2.Te6#. Podobne to dopadne pri ďalších dvoch obranách čiernou dámou: 1...Dg6 2.Ta1# (nie 2.Te1+? Dd3!, 2.Te6+? Dxe6!) a 1...Dxg8 2.Te1# (nie 2.Te6+? Dxe6!, 2.Ta1+? Db3!).
Výsledok: geometricky výrazným spôsobom je v úlohe spracovaný súboj čiernej dámy a bieleho tátoša, v ktorom všetky varianty obsahujú vylučovanie alternatívnych matov doplnkovými motívmi obrán (tuná pokrývanie polí dámou) - týmto motívom sa odborne nadáva do antiduálových.
Keď už som sa pustil do vysvetľovania tátošových možností, ponúkam ešte jednu dvojťažku s vysvetlením, čo sa vlastne deje. K problému č. 78 pridávam 4 malé diagramy s vyznačenou pohyblivosťou jednotlivých tátošov, už bez písmen.
Problém č. 78 | |
Z hľadiska čierneho je dôležité, že líniové figúry na kráľovskom krídle z diaľky kryjú potenciálne maty čiernemu kráľovi. Sh1 bráni Tc6# (línia h1-c6), Th2 bráni Vxb5# (línia h2-b5), Th3 bráni Sb6# (línia h3-b6)a Vg4 bráni Te3# predkrytím na c4 (línia g4-c4). Naopak z hľadiska bieleho je podstatné, že uvedené čierne línie sa pretínajú, takže je možné v prvom ťahu ťahať do ich priesečníkov a tak hroziť dva maty naraz.
Možností, ako to spraviť, je viacero. Pozrime sa na prvý pokus 1.Vd5?. Hrozí 2.Sb6# a 2.Tc6#. Lenže sa ukazuje, že tieto dva matujúce biele ťahy tiež majú svoj priesečník na poli d4, takže čierny sa ubráni ťahom 1...Td4!!. Nestačí 1...Vd4? 2.Vxb5# .
Veľmi podobne funguje druhý pokus 1.Td5?. Opäť hrozí 2.Sb6# a 2.Tc6#. Tentoraz sa čierny ubráni ťahom 1...Vd4!!, nie však 1...Td4? 2.Te3# .
Keď to bielemu nevyšlo na d5, skúsi to na inom čiernom priesečníku, na d4, kde predtým čierny vyvracal pokusy. 1.Sd4? hrozí 2.Vxb5# a 2.Te3#. Zhodou okolností sa tieto matujúce ťahy opäť pretínajú na jednom poli - na d5. Takže čierny vyvráti ťahom 1...Sd5!!. (Nie, nie, sucho žartujem, nebolo to zhodou okolností, ale v rámci autorovho zámeru...) Aj 1.Td4? hrozí 2.Vxb5# a 2.Te3#, vyvracia 1...Td5!! .
Riešením je prerušenie dvoch línií na úplne novom poli: 1.Tf4! s hrozbami 2.Sb6# a 2.Te3#. Varianty sú tri: 1...Vxf4 2.Sb6#, 1...Txf4 2.Te3# a 1...b3 2.Se1# .
Celkovo je obsahom syntéza súčasného prerušovania čiernych línií bielym v útoku (toto prerušovanie sa na počesť jeho vedomého vynálezcu v šachových úlohách nazýva prerušením Novotneho) a prerušovania bielych línií čiernym v obrane. Špeciálnu úlohu zohrávajú priesečníkové polia d4 a d5, cez ktoré prechádzajú po 2+2 biele a čierne linie. Takáto krásna geometria je dosiahnutá vďaka využitiu neobyčajných tátošových línií.
Problém č. 79 |
Pre prípadných vytrvalcov, ktorých tento dlhý výklad nedorazil, ale možno zaujal, ponúkam na riešenie problém č. 79. Má dve pozície, ktoré sa líšia postavením čierneho jazdca na b2 a a4, v dôsledku čoho sú riešenia odlišné. V úlohe môžete nájsť Novotneho prerušenia, avšak po ich uskutočnení bielym čierny nie je ešte taký bezbranný, ako v probléme č. 78, takže nasledujú plnohodnotné varianty s inými matmi. Ďalšie úlohmi s tátošom možno nájsť na mojej anglickej šachovej stránke .
Zo širšieho pohľadu možno povedať, že tátoš je jednou zo stoviek rôznych nových figúr, ktoré si šachoví skladatelia vymysleli. V slovenčine sa pre ne používa spoločný pojem exofigúry. Ako možno vymýšľať nové figúry, tak je možné modifikovať pravidlá šachu a to niekedy až do absurdných podôb, úpravy pravidiel sa pritom zahŕňajú pod spoločný pojem exopodmienky. Exofigúry a exopodmienky spolu tvoria exošach - a to je oblasť, ktorej sa osobne vo svojej tvorbe najviac venujem. Vlastne sa dá povedať, že exošach je v súčasnosti najdynamickejšou časťou kompozičného šachu.
Ale nebojte sa - s ďalšími exo-vecami prídem až po nejakom čase... nechcem si odplašiť všetkých čiateľov. :-)
(písané 3. marca 2007)