reklama

Figúrka pobehá tam i onam...

... a vráti sa na pôvodné pole. Otázka znie: načo vôbec behala? Odpoveď býva rôzna. Tam pošachovala, tu niečo zobrala, onde zatvorila nejakú líniu. Alebo urobila niečo exotickejšie. Ako v dnešných úlohách. Všetky sú pomocné maty, v nich čierny a biely spolupracujú tak, aby čierny dostal mat. Napriek tomuto zdanlivému uľahčeniu cesta k matu nebýva jednoduchá.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Problém č. 98
Anatolij Sťopočkin
I.-II. cena ex aequo
Uraľskij Problemist 1997

Pomocný mat 3. ťahom (9+11)
3 riešenia

Problém č. 99
Zdravko Maslar
I.cena
feenschach 1980

Pomocný mat 6. ťahom (2+9)

Problém č. 100
Juraj Lörinc
6. pochvalná zmienka
Vianočný turnaj Springaren 1998

Pomocný mat 2. ťahom (2+9)
a) diagram
b) v matovom postavení a) presunúť čK na c1
c) v matovom postavení b) presunúť čK na d8

Vhodnou ilustráciou je problém č. 98 . Čierny kráľ stojí za líniou bielych pešiakov, biely nemá žiadnu figúru. Tak kto sa tu bude vracať na pole, na ktorom už bol? Niektorá z čiernych veží? Čierny kráľ - no, to nie je zlá myšlienka, najmä keď si biely môže postaviť dámu. To musí byť hračka, pri spolupráci oboch strán zmatovať kráľa s dámou. Či nie?

Nie. Aj keď to vyzerá čudne, dáma sa na šachovnici neobjaví. Biely jazdec áno. Keďže čierny kráľ má tri voľné polia c3, c5 a e3, o dve z nich sa postará čierny (blokovaním) a posledné zaberie jazdec v mate. Prvé riešenie teda vyzerá takto:

1.Vc3 e7 2.Jc2 exf8J! 3.Je3 Je6#

A kto sa vrátil na svoje východzie pole? No predsa pešiak e6, len v novej koži!

Fajn, ako bude vyzerať druhé riešenie? Dav bielych pešiakov na kráľovskom krídle naznačuje, že by sa hodilo votrieť čierneho kráľa medzi nich. Druhé riešenie bude:

1.Sg7 hxg7 2.Ke3 gxf8S! 3.Kf4 Sh6#

Opäť návrat pešiaka, tentoraz v podobe strelca. Všimnite si, že nemožno hrať 2...gxf8D??, pretože čierny kráľ by nemohol vstúpiť na f4.

Už asi tušíte, čo sa udeje v treťom riešení. Pešiak d6 sa ponúka ako tretí kandidát na kolobeh (návrat na pôvodné pole po navštívení viacerých polí), čo medzitým urobí čierny? Nuž, vojde do matu:

1.Kc5 d7 2.Kb6 d8V! 3.c5 Vd6#

Premena na dámu 2...d8D+?? by bola chybou, pretože čierny kráľ by sa musel pohnúť z b6.

Čo to dáva dohromady? 3 kolobehy tromi rôznymi pešiakmi, 3 premeny pešiakov na slabšie figúry, tri modelové maty.

Páči sa vám motív návratu premeneného pešiaka? Ak áno, môžete si skúsiť vyriešiť problém č. 99 , v ktorom je biely kráľ pevne prikovaný na prvý rad a tak pešiakovi v matovaní asi veľmi nepomôže.

Aj v mojej vlastnej úlohe č. 100 sa nachádza menej bežný dôvod pre kolobeh. Asi ťažko to bude kolobeh bieleho pešiaka ako v úlohách č. 98 a 99 . Žeby čierny pešiak? Alebo niekto iný? A čím bude kolobeh nezvyčajný? Pravda, úloha je to len dvojťahová, takže nejaká finta tu bude...

Oprava 12.6.2007: V poslednej úlohe som omylom postavil kráľa na h4, správne má byť na h3, ako je teraz. Vďaka pozornému diskutérovi.



Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu