reklama

Fantázia 2009

V knižnici som mal neurčitý pocit, že ročník 2009 Ceny Fantázie som ešte nečítal. Teda presnejšie antológiu najlepších poviedok z neho. Nahliadol som dnu na pár stránok, nič mi to nehovorilo. Tak som To vzal domov, že sa uvidí. A videlo sa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Doma som zistil, že som to fakt ešte nečítal. Mojimi rukami dosiaľ prešli antológie rokov 2006 a 2007, okrem toho som starostlivo čítal aj päť finálových poviedok roku 2010 .

Z roku 2009 sa do knižného výberu dostalo 10 poviedok. Rozdelil by som ich do troch kategórií podľa dojmu, ktorý na mňa urobili.



Kategória Slabota

Michal Jedinák: V tomto dome straším ja
Miloš Ferko: Kam sa deportujú mimozemšťania
Martin Pitorka: Invázia

Sú to tri rôzne slaboty. Strašenie malo strašne (hehe) predvídateľnú pointu. Deportácia zjavne nie je text pre (povrchného) čitateľa môjho kalibru. A nakoniec Inváziu som (tiež) nepochopil.



Kategória Môže byť

Brynn Absolon: Trojhlavý drak
Lucia Droppová: Hladný tovar
Michal Jedinák: Rattus
Martin K. Strobus: Klenot katedrál

Drak bol dobrý z hľadiska mágie, ale popri neštandardnej zápletke (koho drak uniesol?) ma sklamalo inscenovanie podstatných bodov deja. Hladný tovar vyhral celú súťaž, ale priznám sa, že niektoré motívy deja mi trochu unikli (ľadovo pokojný zlosyn sa spolieha na to, že si neúplatný zoberie všimné a on si ho fakt vezme, i keď je všimné otrasné). Rattus mi pripomenul starých Písečníkov, bohužiaľ, lebo ináč by asi bol o stupienok vyššie. Klenot katedrál mal zase problematické rozuzlenie, jeho logika podľa mňa trochu škrípala, ale akčná väčšina bola výživná.



Kategória Veľmi dobré

Marek Slabej: Medzihviezdny všemocný
Tomáš Straňák: Ničiteľ škodcov
Jozef Karika: Samota

Všemocný bol v podstate jedinou vesmírnou sci-fi, na akej som vyrastal, a bol lepší, než som čakal. Jeho všemocnosť sa nevzala len tak z ničoho nič. A to je z pohľadu reálnej reality všemocných neštandardné.

Ničiteľ trpel aj podľa môjho názoru na to, čo spomínali porotcovia v komentári... toľko samoúčelných odkazov na filmy a knihy som už dávno nevidel. Keď to blahosklonne prehliadnem, ostane mi celkom zaujímavá sci-fi detektívka s čiastočne očakávaným výsledkom, i keď som myslel že... autor ma prekvapil.

Nakoniec Samota bola úžasná. To, čo sa pôvodne javilo ako riadne lyrizovaná vec, až som temer začal preskakovať odstavce, sa postupne zakčnilo do krvavého hororu a skončilo to nečakanou pointou. Trochu mi to pripomenulo jednu postavu v tieni mafie č. 2 , ale nie že by mali až tak veľa spoločného.



Sumárne možno povedať, že to bolo celkom slušné. Netreba zabudnúť ani na veľmi dobrý záverečný návod Juraja Malíčka k tomu, aby sa človek dokázal premôcť a nepísal ani sci-fi, ani fantasy, ani horor, alebo najlepšie vôbec nič. (V skutočnosti sú to mierne parodické rady nádejným spisovateľom, na to ste však asi prišli.) Za seba môžem povedať, že sa písaniu bránim až na blog celkom úspešne, zlyhal som len niekoľkokrát, našťastie si to rôzni redaktori a porotcovia všimli a zastavili ma.

Vinárskou terminológiou povedané, 2009 bol dobrý ročník.







Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu