reklama

Dědici Hammerfellu

Už štvrtá kniha z darkoverského cyklu od Marion Zimmer Bradley, ktorú som schlamstol tento rok. Fantasy. Aká bola? Bola to fantázia? Alebo ma z toho chytá fantas? (Fantomasa sa nebojím.)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Aby som to nenaťahoval... nebolo to úplne najlepšie, čo som z cyklu Darkover čítal. V porovnaní s predchádzajúcimi tromi dielmi sa v tomto neobjavilo prakticky nič nové, žiadna nová schopnosť hrdinov. Hneď na začiatku sa rozdali do príbehu karty, určili sa charaktery postáv - a tie potom jednali takmer nevyhnuteľným spôsobom. Každý robil to, čo robiť musel, či už z dôvodov existenčných, kvôli ctižidostivosti alebo jednoducho preto, že mu tak velila česť. O čo išlo?

O krvnú pomstu. Medzi rodmi Hammerfell a Storn už niekoľko generácií zúri vendeta. Dôjde to až tak ďaleko, že lord Storn zničí kompletne hrad Hammerfell (lepivým ohňom, pekným svinstvom, ktoré vyrábajú "čarodejníci") a zdá sa, že i celý rod. Podarí sa však uprchnúť panej hradu a jednému vernému zbrojnošovi, z ktorých každý nesie preč jedno z dvojčiat, dedičov. Obaja si myslia, že ten druhý zahynul a obaja mladých pripravujú na pomstu a znovuzískanie panstva Hammerfell.

Na prahu dospelosti sa bratia predsa stretnú. Hammerfell späť získajú. Ale, našťastie, ináč, než by čitateľ predpokladal, takže som zase tak veľa neprezradil. Dalo sa to čítať... dalo sa to s chuťou dočítať, ale nehíkal som pri tom, ani v duchu.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Keď už som toho z Darkoveru prečítal toľko a keďže sa ma už v diskusiách ľudia aj pýtali tak všeobecnejšie, čo si myslím o celom cykle, malá rekapitulácia.

Chronológia Darkoveru je komplikovaná záležitosť, dá sa na ňu pozerať z rôznych pohľadov. Pokiaľ by som bral do úvahy poradie, v ktorom vychádzal v češtine, je to nasledovne. Prvý diel som nečítal. Začal som dielom číslo 2, Vládkyní jestřábů, pokračoval som 3-kou Královnou bouře a 4-kou Dvojníkmi. Dědici Hammerfellu boli diel číslo 5. (A číslo päť žije, ako vieme. Bočák :-)

Anglické originály vychádzali počas rokov úplne ináč. Podľa stránky o Marion Zimmer Bradley z Wikipedie ako prvá z uvedených vyšla Královna bouře - ako dvanásta (!!!) v celom darkoverskom cykle, potom Dvojníci ako štrnásta kniha cyklu, Vládkyně jestřábů ako šestnásty a Dědici Hammerfellu ako devätnásty diel.

Nakoniec sa na knižky môžeme pozrieť aj z pohľadu histórie planéty Darkover a v tom prípade nám stránka o cykle Darkover povie, že Královna a Vládkyně patria do II. éry - Veku chaosu, zatiaľ čo Dvojníci a Dědici sa odohrávajú v III. ére, v období 100 královstiev.

Z tohto výčtu je jasné, že knihy sú medzi sebou do veľkej miery nezávislé. Môžete začať ktoroukoľvek a aj tak sa dozviete dostatok informácií na to, aby ste ju dokázali prelúskať až do konca. Pravda, niektoré postavy alebo presnejšie odkazy na ich činy prechádzajú z knihy do knihy. Hlavné rody sú rovnaké a majú podobné nadľudské schopnosti v každej knihe. Je to prosto celkom do seba logicky zapadajúci svet s dlhou históriou.

Najviac sa mi asi páčili Dvojníci, potom nasleduje Královna, Dědici a nakoniec Vládkyně ma príliš neoslovila. Vlastne to bol akýsi nadprirodzený zásah, že som sa po nej ešte odvážil na ďalšie diely cyklu. Žeby na tom larane niečo bolo aj na Zemi?

(písané 7. decembra 2005)

Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu