Nasledovalo ho zopár ďalších slovenských blogerov kade-tade, zaznamenal som zatiaľ 6 postov na túto tému. Ako zarytý knihomol som sa nemohol nepridať. Keďže by som však rád priniesol do zoznamov niečo nové, tu je najskôr zopár knižiek, ktoré v mojej desiatke nenájdete, lebo ich už majú druhí - ináč by som nad nimi vážne uvažoval:
Daniel Hevier - China Miéville: Nádraží Perdido (aj podľa mňa bomba, drtil som asi pred rokom )
Upírka - Joseph Heller: Hlava 22 (prvý raz som čítal počas letnej aktivity na VŠ, veľmi ma to zasiahlo).
AIF - J. R. R. Tolkien: Spoločenstvo prsteňa (prvý diel Pána prsteňov, ak to náhodou neviete, vlastne už asi viete, lebo film...).
Lemuel Kolkava - Boris Vian: Pena dní (Vian je brutal, práve Pena dní a Jeseň v Pekingu zviazané v jednej knihe ma fascinovali), Frank Herbert: Duna, Joseph Heller: Hlava 22 (opakovanie je matka múdrosti? Či štúdia? Repetitio est mater studiorum...).
Alexander Hamilton - George Orwell: 1984 (dostalo sa mi to do ruky tesne po novembri 1989, jeden zo spolubývajúcich na intráku niekde schrastil samizdatové vydanie), Johann Wolfgang von Goethe: Utrpenie mladého Werthera (nad tým by som vlastne osobne neuvažoval, ale keď už to niekto vytiahol, spomenul som si, ako ma toto povinné čítanie zasiahlo - a to som ešte s utrpením takého druhu nemal skúsenosti).
Duško - Karel Čapek. Válka s mloky (vynikajúce povinné čítanie, možno najlepšie zo všetkých), Michal Viewegh: Vybíjená (Viewegh vo všeobecnosti by šancu mal, ale skôr poviedková knižka než Vybíjená), Martin Kukučín: Dom v stráni (opäť povinné čítanie a dohadzovaná Dorica Zorkovičová, ak sa nemýlim, hihihi).
Lafcadio Wluiki - J. R. R. Tolkien: Pán prsteňov (áno, celý Pán prsteňov, u mňa najmä 3. diel).
Astrid Lindgrenová: Pipi Dlhá Pančucha - Jedna z prvých kníh, ktoré som si požičal zo školskej knižnice, nikdy som si Pipi nepredstavoval ryšavú s postavenými copmi a fascinoval ma jej kufor s peniazmi.
Lewis Carroll: Alica v krajine zázrakov - Neuveriteľne dobre preložené a ilustrované. Pražne je, hľa, slizopružké jazvrtky zotradierne kolodujú po zátraví... Inšpirujúce aj pre dospelých.
Sue Townsend: Tajný denník 13 a 3/4-ročného Adriana Mola - Prvá kniha zo seriálu počas ktorého zneuznaný intelektuál Adrian postupne dospieva, plodí deti a vstupuje to stredného veku (poslednou je Adrian Mole a zbrane hromadného ničenia). Veľmi vtipné.
J. R. R. Tolkien: Hobit aneb o cestě tam a zase zpátky - Pred Pánom prsteňov bol Hobit - myslím, že sa naňho dosť zabúda.
A. & B. Strugackovci: Slimáčik na úbočí (v češtine pod názvom Les) - Strugackovci sa s nástupom anglofónnej sci-fi po revolúcii tiež akosi vytratili, pravda, už nepíšu, ale už sa o nich ani nehovorí - a pritom taký Slimáčik na úbočí je fantázia ako vyšitá, pritom je len jedným z ich mnohých vynikajúcich románov (skúste napríklad Chromý osud).
Henryk Sienkiewicz: Quo vadis - vynikajúci historický román.
Frank Herbert: Duna - Prekvapenie. Aj keď som vyššie uviedol, že Duna v mojom zozname nebude, nemohol som ju vynechať. Možno najlepšia sci-fi knižka, akú som kedy čítal.
Henry James: The Portrait of a Lady (Portrét dámy) - Jedna z prvých kníh, ktoré som kedy celé prečítal v angličtine. Napriek ešte vtedy veľmi slabému porozumeniu jazyku som bol uchvátený prepracovanosťou príbehu a hĺbkou úvah, do ktorých ma autor na dlhý čas vtiahol. Veľmi otvorene spracované témy zodpovednosti za svoj život, ľudskej zrady, či osobnej slobody. Osobne ma uchvátila postava Osmonda, s ktorým ma dúfam nespája veľa spoločného (teda že snáď nikdy nebudem taká, prepytujem, sviňa).
Hans Fallada: Pijan - Kam človeka môže dotiahnuť závislosť...
Lion Feuchtwanger: Žid Süss - Jeden reprezentant vynikajúcich Feuchtwangerových románov, mohol by som uviesť aj príbeh Goyu, či príbehy z Nemecka prvej polovice 20. storočia.
Len dodám, že knihy z môjho zoznamu som samozrejme čítal viackrát a plánujem sa k nim opäť vrátiť.
Kto ďalší sa podelí so svojím zoznamom? (Dnes som so zoznamami vyššie uvedených vyrazil do knižnice a niečo som si našiel...)